بخش دوم گزارش اعضای دولت از عملکرد ۳ ساله هر حوزه

تهران (پانا) - اعضای هیأت دولت سیزدهم در ادامه گزارش‌های روز یکشنبه عملکرد ۳ ساله حوزه تحت مدیریت خود را گزارش دادند.

کد مطلب: ۱۴۸۹۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
بخش دوم گزارش اعضای دولت از عملکرد ۳ ساله هر حوزه

آخرین جلسه هیات دولت چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ به ریاست محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و اعضایی که در جلسه یکشنبه گزارش عملکرد نداده بودند به ارائه گزارش عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود پرداختند.

برای اولین بار تابوی برگزاری کنسرت در اماکن گردشگری را شکستیم

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برای اولین بار تابوی برگزاری کنسرت در اماکن گردشگری را شکستیم که اولین آن در تخت جمشید بود. ۶۰۰۰ نفر به تخت جمشید رفتند بی‌آنکه مشکلی به وجود آید. دادستانی، نیروی انتظامی،‌امام جمعه نقش مهمی در برگزاری کنسرت در مرودشت داشتند.

وی با ارائه گزارش عملکرد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سه سال اخیر، گفت: برنامه هفتم توسعه برای اولین بار به حوزه ماموریتی ما توجه کرد.

وی ادامه داد: در شروع کار به دلیل کرونا کشور به لحاظ گردشگری ۲۰ ماه تعطیل بود. اولین درخواست صدور روادید برای راه‌اندازی گردشگری بود که با درایت شهید رئیسی این کار انجام شد. بعد از تنظیم بخش‌نامه‌های لازم و تصویب آن‌ها صدور روادید آغاز شد. این مساله خیلی به گردشگری کشور کمک کرد. سه برابر میانگین رشد گردشگری را از آن خود کرد.

وی افزود: از ابتدای کار ۱۳ میلیون و ۸۹۵ هزار وارد ایران شدند از زمان حل کرونا. به خاطر مساله سیاسی آذربایجان دو سهمیه ۱.۸ میلیون نفری حذف شد که البته به تدریج حل می‌شود اما آمارش قابل توجه است.

امنیت بنزین و گاز و سوخت فرودگاه‌ها را با تامین منابع ارزی کشور رقم زدیم

جواد اوجی وزیر نفت گفت: در دولت سیزدهم امنیت بنزین و گاز و سوخت فرودگاه‌ها را با تامین منابع ارزی کشور رقم زدیم. گاز خانگی قطع نشد و حملات سایبری را مهار کردیم. هم‌چنین افزایش ظرفیت پالایشگاهی را با جلوگیری از خام‌فروشی و احداث پالایشگاه‌های جدید و کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها را رقم زدیم.

وی با ارائه گزارش عملکرد وزارت نفت سه سال اخیر، گفت: اتفاقات خوبی در حوزه صنعت نفت در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی رقم خورد که با همکاری رئیس‌جمهور و هیات دولت به دست آمد.

وی ادامه داد: شروع کار دولت ۸۷ میلیون نفت میعانات گازی روی آب و ۲۰ میلیون تن نفت سنگین و نیمه سنگین داشتیم و این چالش بزرگی برای کشور بود در سال ۱۴۰۰. از همان ابتدا این تهدید و چالش را امروز به فرصت و صادرات میعانات گازی تبدیل کردیم. میعانات گازی روی آب و تولیدات روزانه که به آن اضافه می‌شد، اما امروز دیگر نیازی به صادرات میعانات گازی نداریم چون ظرفیت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را افزایش دادیم.

حرکت احزاب ساماندهی شد

احمد وحیدی وزیر کشور گفت: راه‌اندازی خانه احزاب در دولت سیزدهم انجام شد. ۲۷ حزب و جبهه جدید تصویب و فعال شدند و حرکت احزاب ساماندهی شد.

وی با ارائه گزارش عملکرد وزارت کشور در سه سال اخیر، گفت: ماموریت‌های وزارت کشور بسیار متنوع است. یکی از این ماموریت‌ها امنیت است که زیرساخت توسعه کشور است. یکی از تلاش‌های وزارت کشور در سه سال گذشته در قالب شورای عالی امنیت کشور سیاست‌گذاری و راهبردی فعالیت‌های امنیتی بود.

وی ادامه داد: از جنگ ترکیبی سال ۱۴۰۱ که از پیچیده‌ترین طرح‌های فنی بود، عبور کردیم. با طراحی گسترده‌ای که انجام شد توانستیم در سال ۱۴۰۲ مانع اقدامات مشابه دشمنان شویم.

وی گفت: مانع از حوادث اجتماعی منفی به دلیل تغییر نرخ ارز ترجیحی بودیم. اصلاح سیستم اقتصادی کشور در دولت شهید رئیسی موجب هیچ مشکلات اجتماعی نشد. ترور و تخریب با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ناموفق بود البته کرمان و شیراز اتفاق افتاد اما این دو مورد با توجه به حجم گسترده طراحی‌های خرابکارانه مانع توطئه‌های دشمنان بودیم.

از تنش آبی خارج شدیم

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: در دولت سیزدهم با توجه به فقر منابع آبی استفاده از منابع آب‌های غیرمتعارف مثل آب دریا و پساب آب بهداشتی را محقق کردیم. آبرسانی از محل آب دریا به شهرهای یزد و رفسنجان به طور کامل تمام شده و ماه‌های آینده کرمان و اردکان و سایر شهرها به این منابع به این شبکه خواهند پیوست که به مفهوم خروج از تنش آبی است.

وی با ارائه گزارش عملکرد وزارت نیرو در سه سال اخیر، گفت: در صنعت برق در شروع دولت ۳۷.۷ مشترک داشتیم که  به ۴۰.۷ میلیون اشتراک رسید.

وی ادامه داد: افزایش برق تولیدی و مصرفی از ۲۷۸ میلیارد کیلووات ساعت به ۳۳۲ تراوات ساعت افزایش یافت یعنی رشد ۴۷ درصدی. سرانه آن ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت در سال به سرانه تولید افزایش یافت. مقایسه این عدد با اقدامات پس از جنگ، عدد جالبی است. این دولت‌ها سالانه بین ۵ تا ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت بود که به ۱۵.۲ میلیارد کیلووات ساعت در دولت شهید رئیسی افزایش یافت.

وزیر نیرو گفت: ۲۰۰۰ مگاوات با اجرای طرح‌های دانش‌بنیان و ارتقاء به ظرفیت نیروگاه‌های تولید برق اضافه شد. نیروگاه‌های سهند، روده‌شور و ری در ماه جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.بیش از ۵۰ درصد برق تولیدی و مصرفی با کنتورهای هوشمند مدیریت می‌شود که اقدام خوبی است.

دارایی‌های بنیاد شهید بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید گفت: در دولت سیزدهم سازمان اقتصادی کوثر به بنیاد مستضعفان واگذار شد. دارایی‌های بنیاد شهید بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. سهم منابع داخلی بنیاد شهید از درآمدهای داخلی بسیار زیاد شد.

وی با ارائه گزارش عملکرد بنیاد شهید در سه سال اخیر، گفت: به اندازه یک دولت می‌توانم گزارش بدهم.

وی ادامه داد: طرح سپاس ۱ میلیون ۸۷۸ هزار دیدار با رشد ۶۳ درصد رقم خورد. ۱۰۵۸ حسینیه و خانه شهید فعال شد. ۲۳۸۱۶ مراسم مردمی برگزار شد. بیش از ۴۸ هزار یادواره برگزار شد.

وی گفت: مشارکت در ۶ سریال و ۹ فیلم رقم خورد. ۱۰۲ عنوان مستند، تدوین ۱۵۳ عنوان کتاب با رشد ۲۵۳ درصدی، ثبت و ضبط ۴۵۰ خاطره والدین شهدا، کاهش نرخ بیکاری ایثارگران از ۱۹.۶ درصد به ۷.۴ درصد، ۳۳۶۲۹ ایثارگر در دستگاه‌ها جذب شدند، کلیه فرزندان شهدا و جانباز در حال جذب هستند، تبدیل وضعیت ۲۱۹۸۲۵ ایثارگر که قبلا صفر بود تبدیل وضعیت انجام شد. دانشجویان شهریه‌بگیر کاهش یافتند و جذب دانشگاه‌های دولتی شدند از ۴۱ به ۳۵ درصد کاهش یافت.

امروز ورزش کشور در آرامش بی‌نظیری به سر می‌برد

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: امروز ورزش کشور در آرامش بی‌نظیری به سر می‌برد که این مدیون زحمات مجموعه دولت و همکاران ما در سراسر کشور است.

وی با ارائه گزارش عملکرد بنیاد شهید در سه سال اخیر، گفت: در حوزه ورزش به ویژه در حوزه ورزش قهرمانی یکی از شاخص‌هایی که در دنیای امروز ورزش مورد نظر است بحث مدال آوری است که تعیین می‌کند وضعیت کشورها به چه صورت است؛ در این زمینه خوشبختانه در یک دوره سه ساله موفق شدیم که توسط ورزشکاران این سرزمین ۲۲۹۰ مدال از میادین بین‌المللی به دست بیاوریم که در مقایسه با دوره ۴ ساله قبلی ۴۸۴ مدال افزایش مدال داشته‌ایم و خوشبختانه تا امروز سه مرتبه با حضور رئیس‌جمهور شهید مراسم تجلیل از قهرمانان برای همین مدال آوران برگزار و تمام مطالبات و پاداش‌های آنها پرداخت شده است و ما برای اولین‌بار هیچ بدهی به ورزشکاران در سطح کشور نداریم.

وی افزود: در این راستا روان اعزامی به المپیک پاریس بدون هیچ دغدغه‌ای فعالیت می‌کند و ما برای پاداش قهرمانان و مدال آوران المپیک رقم ۴ برابری در مقایسه با دوره قبل پیش بینی کردیم و بر اساس آماری که از کشورهای جهان داشته‌ایم کشور جمهوری اسلامی در زمینه پاداش قهرمانی در رتبه نخست قرار دارد.

وزیر ورزش و جوانان با شروع به پروژه‌های عمرانی وزارتخانه عنوان کرد: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم که به پایان رساندن پروژه‌های نیمه تمام بود، خوشبختانه از ابتدای دولت ۴۷۴۲ پروژه نیمه تمام داشتیم و تا امروز ۱۹۴۷ پروژه طی این سه سال به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسیده است و ۲۷۹۵ پروژه باقی مانده است و برنامه‌ریزی ما بر این بود که تا پایان دولت بتوانیم تمام پروژه‌های نیمه تمامی که بعضاً از دهه ۸۰ روی دست ورزش مانده بود رو به اتمام برسانیم. تا هفته آینده نیز حدود ۶۰ پروژه افتتاح و از تعداد پروژه‌های باقیمانده کم می‌شود.

در حوزه هوشمندسازی دولت را به اندازه یک آیکون کوچک کردیم

میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: در دولت سیزدهم در حوزه هوشمندسازی دولت را به اندازه یک آیکون کوچک کردیم. دولت ۶۰۰۰ خدمت به مردم می‌دهد و ما ۷۰۰ خدمت را شناسایی کرده‌ایم تا از طریق آیکون در اختیار مردم قرار گیرد. برای کارکنان دولت در شهرها و روستا رئیس‌جمهور در دفترش می‌تواند رضایت‌مندی از کارکنان را رصد کند و ببیند.

وی با ارائه گزارش عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور در سه سال اخیر، گفت: تعداد کارکنان دولت از ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۶۲۴ به ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر با ۴۰ هزار نفر افزایش یافته است. آموزش و پرورش و وزارت بهداشت بیشترین استخدام‌ها را داشتند.

وی ادامه داد: آزمون استخدام زیادی در کشور برگزار کردیم. عدالت و بهره‌وری و کرامت انسانی را با این کار افزایش دادیم. ۱۸ آزمون اختصاصی برگزار شد. هر ۴۵ روز  یک استخدام برگزاری کردیم. ۱۰ آزمون استخدامی برای وزرات آموزش و پرورش، یک آزمون برای جذب معلولان، دو آزمون استانی برگزار کردیم. از  ۳۴۲ هزار و ۴۳۰ مجوز برای استخدام ۲۳۸ هزار نفر در  آموزش و پرورش جذب شدند. ۸۴۴۷ برای جذب هیات علمی‌ها و ۷۶۴۹ برای جذب نخبگان داشتیم. ۲۲۰۰ برای کارشناس فنی اطلاعات و ۶۰۰ مجوز برای دیگر کارشناسها بود. ۳۴ هزار نفر در وزارت نفت تبدیل وضعیت شدند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: برای پرداخت‌های دولتی ۳۲ اقدام انجام شده است. مهمترین اقدام توجه به بعد خانواده در جبران خدمات برای اولین بار انجام شد. حق اولاد از ۹۶ هزار تومان در ابتدای دولت شهید رئیسی به ۸۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. حق عائله‌مندی از ۳۷۰ به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافته است. عیدی آخر سال از ۱.۵ میلیون تومان به ۲.۵ میلیون تومان به علاوه ۳۰۰ هزار تومان فرزند تحت تکفل و ۷۰۰ هزار تومان عائله‌مندی پرداخت شد. رتبه‌بندی معلمان بعد از ۹ سال اجرا شد و حقوق‌ها به طور میانگین ۲۶ درصد افزایش یافت. سقف پرداخت پزشکان و پیوند در مناطق محروم کشور برداشته شد.

در آزادسازی سواحل، رسانه ملی در کنار دولت ایستاد

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما گفت: در اولین روزهای شکل‌گیری دولت با هک سامانه‌های سوخت روبرو بودیم که با تعامل خوب رسانه ملی و وزارت نفت با کمترین هزینه اجتماعی و اقتصادی از این بحران عبور کردیم. همچنین در آزادسازی سواحل، رسانه ملی در کنار دولت ایستاد.

وی گفت: در حوزه تعامل و همکاری رسانه ملی و دولت سرفصلی‌هایی دارم. بیان دستاوردهای دولت از وظایف رسانه ملی است. در دولت سیزدهم این تعامل در بهترین شکل خودش بود، چون رئیس‌جمهور شهید نگاه ویژه‌ای برای رسانه قائل بود. ایشان مکرر می‌گفت «هر کاری خواهید بکنید پیوست رسانه‌ای و فرهنگی داشته باشد.» این راهبرد رئیس‌جمهور شهید منجر به استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی تعامل دولت و رسانه ملی شد که در دولت‌های گذشته بی‌سابقه بود.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: در اولین روزهای شکل‌گیری دولت با هک سامانه‌های سوخت روبرو بودیم که با تعامل خوب رسانه ملی و وزارت نفت با کمترین هزینه اجتماعی و اقتصادی از این بحران عبور کردیم. در آزادسازی سواحل، رسانه ملی در کنار دولت ایستاد.

گزارش فرزین از عملکرد بانک مرکزی

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در آخرین جلسه هیات وزیران در دولت سیزدهم گزارشی از عملکرد این نهاد مالی در دولت سیزدهم ارائه کرد.

 رئیس کل بانک مرکزی صبح چهارشنبه - ۳ مرداد ۱۴۰۳ - در جلسه هیات وزیران به ارائه گزارشی از عملکرد بانک مرکزی در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در حوزه متغیرهای پولی از سال ۱۳۹۷ به بعد، بعد از تحریم‌های جدیدی که بر اقتصاد ایران تحمیل شد دچار عارضه زنجیره تورم، افزایش نرخ ارز، افزایش حجم پول و افزایش نقدینگی شدیم و به عبارت دیگر در چرخه افزایش تورم و نرخ ارز گیر کرده بودیم و این باعث تورم در سطح متغیرهای پولی و تورم تولیدکننده شده بود.

وی افزود: متغیرهای پولی ما که به طور بلند مدت در کانال ۲۰ درصد بود، وارد کانال ۴۰ درصد شده بود و رشد نقدینگی و رشد و پایه پولی وارد کانال ۴۰ درصد شده بود. همچنین برخی از متغیرهای ما اعم از متغیرهای تورم که متغیرهای پیچ نگر بود مانند تورم تولیدکننده حتی به بالای ۶۰ درصد رسیده بود و خود تورم مصرف کننده در کانال ۴۰ درصد بود؛ بنابراین ما حدوداً ۲۰ درصد از متغیرهای بلند مدت اقتصاد کشور فاصله گرفته بودیم و شاخص‌های پیش نگر حتی بیش از ۲۰ جلوتر رفته بود، به همین دلیل انتظارات این بود که تورم حتی از کانال ۵۰ درصد نیز بالاتر خواهد رفت و رشد نقدینگی و نرخ ارز نیز در کانال‌های بالاتری شکل خواهد گرفت.

احیاگران واحدهای اقتصادی شکل گرفت

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: در دولت سیزدهم احیاگران واحدهای اقتصادی شکل گرفت. در زیرساخت‌ها و لوازم این احیا اتفاقات خوبی افتاد.

وی با ارائه گزارش عملکرد در سه سال اخیر، دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: در حوزه نهضت احیای واحدهای اقتصادی حدود ۱۰ هزار واحد نیمه کاره به بهره‌برداری کامل رسید. که رکوردی منحصر به فرد است. این واسطه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم به تعداد ۲۲۵ هزار نفر ایجاد شد. ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان از سرمایه‌های مردم احیای شد.

وی ادامه داد: احیاگران واحدهای اقتصادی شکل گرفت. در زیرساخت‌ها و لوازم این احیا اتفاقات خوبی افتاد. ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تحت عنوان اوراق گام با کمک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در زنجیره تولید قرار گرفت. در صنعت پتروشیمی ۱۳۰ هزار میلیارد برای اولین بار در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفت که قله‌زنی این دولت بود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: در حوزه معاونت توسعه روستایی نیز راه آسفالت حدود ۷۰۰۰ کیلومتر راه روستایی با اعتبار ۳۵ همت انجام شد. در داخل روستاها در ۱۵ هزار با ۲۰ همت آسفالت شد. در آبرسانی بیش از ۶۰۰۰ روستا با ۳۰ همت آبرسانی شد. ۶۷۰۰ روستا با ۳۰ همت گازرسانی شد. ۲۸ هزار و ۵۲۷ پروژه در ۲۶ هزار روستا انجام شد.

به گواهی آمار، دولت سیزدهم دولت تصمیم و اقدام بود

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفت: به گواهی آمار، دولت سیزدهم دولت تصمیم و اقدام بود.

وی در بیان ارائه گزارشی، اظهار کرد: سامانه ویژه‌ای برای پیگیری تکالیف قانونی راه‌اندازی شد، علاوه بر آن پایش عملکرد دستگاه‌های اجرایی نیز انجام شد.

وی ادامه داد: پرونده‌های ورودی در دولت ما ۱۵ درصد بیشتر شد، اما سرعت رسیدگی در کمیسیون‌های دولت ۴۸ درصد افزایش یافت و جلسات دولت ۲۶ درصد افزایش یافت و بیش از ۳۰۰۰ جلسه در دولت تشکیل دادیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: حضور اعضای دولت در جلسات کمیسیون‌های دولت ۲۶ درصد افزایش یافت. پرونده‌های به نتیجه رسیده ۲۲ درصد افزایش یافت. به گواهی آمار دولت ما دولت تصمیم و اقدام بود.

بهادری جهرمی گفت: ۱۴۲ نشست خبری و ۲۲۳ نشست تبیینی برگزار کردیم. ۵۹ دیدار و نشست دانشجویی و ۲۴ نشست نخبگانی و ۹۸ نشست با جوانان برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار