وزیر علوم عراق:

۱۰۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنندتر

تهران (پانا) - وزیر علوم عراق گفت تعداد دانشجویان عراقی در ایران نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجو رسیده که در هیچ کشوری اینگونه نیست و همچنین قرار شد دانشکده هوش مصنوعی برای اولین بار در دانشگاه بغداد تاسیس شود و هم اکنون با وزارت علوم ایرانی در حال رایزنی جهت توسعه سطح همکاری هستیم.

کد مطلب: ۱۴۸۴۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد
 ۱۰۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنندتر

آیین اعطای دکتری افتخاری دانشگاه جامع امام حسین (ع) عصر شنبه، ۹ تیر۱۴۰۳ با حضور سردار سرلشکر یحیی صفوی ، سردار محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) و نعیم العبودی وزیر علوم عراق در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد.

نعیم العبودی وزیر علوم عراق در این آیین اظهار کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰ آموزش آرزوی جوانان ایران و عراق بود، حقیقتا به دلیل سیاست های عبث و بیهوده و تحریم های موجود بحث آموزش در عراق عقب افتاد.

العبودی تصریح کرد: اما در کشور عراق دانشمندان و علمایی داریم که باید به آنان افتخار کنیم؛ چرا که می توانند چالش ها را حل کنند؛ کشوری که تاریخ دارد می تواند کارهای بزرگ انجام دهد.

وزیر علوم عراق اضافه کرد: زمانی که با دستاوردها و دانشمندان عراق آشنا می شویم از دستاورد آنها در مدت زمان کوتاه تعجب نخواهیم کرد، زمانی وزارت علوم عراق را تحویل گرفتیم که در رنکینگ های بین المللی بسیار عقب بود و در مقطع کارشناسی و ارشد بسیار طایفه شیعه را مورد انتقاد قرار می‌داد.

العبودی گفت: در گام اولی که وزارت علوم عراق را تحویل گرفتیم، تاسیس مجلس مشاوره‌ای را آغاز کردیم که در آن به هویت عراق و ایران اهمیت دادیم و هویت اسلامی را که به سیره اهل بیت مرتبط است را بنا نهادیم.

وزیر علوم عراق اضافه کرد: روشی را بکار گرفتیم تا در مقابل مصرف گرایی بایستیم، موضوعی که مورد تبلیغ رسانه های غربی است، به روزرسانی این روش و علمیت دانشگاه ها را در برنامه قرار دادیم و دانشگاه های عراق هم اکنون رتبه یک در میان کشورهای عربی و رتبه هفتم در میان سایر دانشگاه های جهان را دارد، این آغازی بود برای دانشگاه های عراق تا به رنکینگ های بین المللی ورود یابند و هم اکنون دارای افتخار بزرگی در بین دانشگاه های آسیا، اروپا، آفریقا هستیم.

وی گفت: امروز ۱۰۱۵ دانشجو از قاره های اروپا، آسیا و آفریقا در حال تحصیل در دانشگاه های عراقی هستند و برای امسال ۱۵ هزار دانشجوی خارجی جهت ورود به دانشگاه های عراق شرکت کرده‌اند که پس از بررسی های پرونده های آنها ، ۳ تا ۴ هزار نفر از آنها را پذیرش خواهیم کرد.‌ و امروز کمیته را در خصوص منابع و کتابهایی در رشته های مختلف تحصیل می‌شود را تشکیل دادیم.

وی بیان کرد: در سیاست جدید خود درها را روی حوزه علمیه در نجف باز کردیم و قرار شد تالیفات بعضی از علما را در دانشگاهها تدریس شود. از جمله کتاب های شهید محمدباقرصدر در دانشگاه ها تدریس شود.

وی گفت: رتبه بندی های جهانی هدف غایی ما نیست، بلکه هدف ارتباط با دانشگاههای جهان و استفاده از دستاوردها و تجربه های دانشگاههای کشورهای منطقه و جهان است، مقالات علمی عراق نسبت به یک سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: برای اولین بار بود که توافق نامه های زیادی بین دانشکاههای عراق و ایران به امضا رسید. تعداد دانشجویان عراقی در ایران نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجو رسیده که در هیچ کشوری اینگونه نیست و همچنین قرار شد دانشکده هوش مصنوعی برای اولین بار در دانشگاه بغداد تاسیس شود و هم اکنون با وزارت علوم ایرانی در حال رایزنی جهت توسعه سطح همکاری هستیم.

وی با بیان اینکه اگر این همکاری ها گسترش پیدا کند با هر چالشی در منطقه مقابله خواهیم کرد،گفت: برای اولین بار با دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار داد امضا کردیم تا دانشکده پزشکی مشترک در کربلا راه اندازی شد و دانشکده دیگری هم با همکاری دانشگاه تهران در نجف راه اندازی می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار