مرتضوی در پاسخ به پانا:

مهارت‌آموزی محوری‌ترین برنامه دولت؛ آموزش عملی جایگزین آموزش نظری شد

وزیر بهداشت: ۳ هزار و ۱۶۴ پروژه بهداشتی تکمیل و بهره‌برداری شد/ ایجاد بیش از ۲/۵ میلیون فرصت شغلی در سراسر کشور

تهران (پانا) - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت مهارت‌آموزی است، گفت در دولت سیزدهم آموزش‌های عملی جایگزین آموزش‌های نظری شد.

کد مطلب: ۱۴۸۱۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
 مهارت‌آموزی محوری‌ترین برنامه دولت؛ آموزش عملی جایگزین آموزش نظری شد

علی بهادری جهرمی در نشست خبری مشترک با وزیر بهداشت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: با توجه به اینکه در روزهای پایانی فعالیت کمتر از سه سال دولت سیزدهم هستیم، ما با انتخابات زودهنگام مواجه شدیم و بسیاری از طرح‌ها نیمه‌تمام ماند اما دولتمردان عهد کردند تا در این ۵۰ روز با سرعت مضاعفی همان برنامه‌ها را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه شعار دکتر رئیسی، «جان مردم و نان مردم» بود، گفت: آخرین یادگار شهید جمهور افتتاح بیمارستان در قائمشهر بود. شاهد بودیم توجه به درمان کودکان و درمان در مناطق محروم در طول این سه سال همواره مورد تاکید بود. 

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بیان کرد: خوشبختانه کارهای بسیار مطلوبی صورت گرفت و معدل افتخار توفیقات دولت تبیین خواهد شد. امیدوارم خبرنگاران و اهالی رسانه توان ابلاغ حقایق دولت سیزدهم را داشته باشد. 

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی بدهی‌های انباشته‌ای به مراکز بهداشتی و درمانی و داروخانه‌ها داشت. با تاکید رئیس‌جمهور، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد. برای اولین بار است در طول چند دهه گذشته ما توانستیم تمامی بدهی‌های تامین اجتماعی را پرداخت کنیم.

وزیر کار اضافه کرد: پیش‌‌بینی‌های لازم برای پرداخت بازنشستگان کشوری صورت‌ گرفته است. در طول این مدت بیش از ۲/۵ میلیون فرصت شغلی در سراسر کشور توسط دستگاه‌‌های اجرایی ایجاد شد. 

وی ادامه داد: رشد ۳۰۰ درصدی مجوز مراکز کارآموزی مهارتی با راه‌اندازی ۲هزار و ۴۸۵ دستگاه نیز از دیگر دستاوردهای دولت است. کاهش ۲۶ درصدی دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری نشان از بهبود پایداری مشاغل در دو سال اخیر است. 

مرتضوی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز بهره‌برداری از ۲۱ مجموعه فرهنگی و ورزشی و شناسایی بیش از ۱۲۰ هزار نفر از کارگران مبتکر از دیگر اقدامات دولت آیت‌الله رئیسی است.  

وی درباره اقدامات در حوزه حمایت از مددجویان بهزیستی، گفت: در طول دولت سیزدهم بیش از ۴۷ هزار و ۲۷۸ مسکن به مددجویان تحت پوشش بهزیستی تحویل داده شد. ایجاد اشتغال پایدار برای ۸۵ هزار و ۶۹۶ نفر از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، افزایش تقریباً ۱۸۰ درصد مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی نسبت به دولت قبل از اقدامات این دولت بود و همچنین باید تاکید کنم تا پایان ۱۴۰۲ هیچ متقاضی مستمری‌بگیر پشت نوبتی در سازمان بهزیستی نداشتیم.

مرتضوی در تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: در این بخش رشد ۳۲ درصدی ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اتفاق افتاده که سالانه بیش از ۲ میلیون نفر دوره آموزش را شامل می‌شود.

بهادری جهرمی در ادامه اظهار کرد: نرخ بیکاری ما ۲ درصد رشد داشت. علی‌رغم اینکه شرایط تورمی وحشتناکی در آغاز دولت گریبانگیر دولت بود، با اقدامات متعدد برخلاف روال همیشگی ضریب جینی کاهش یافت و فاصله طبقاتی کاهشی شد.

سخنگوی دولت گفت: در این ۳ سال ۸ جلسه شورای عالی اشتغال برگزار شد که ۷ جلسه آن در زمان حیات شهید رئیسی بود. آخرین یادگاری شهید جمهور تصویب ساماندهی پرداخت‌ها بود تا ان‌شاءالله شاهد افزایش عدالت در حوزه پرداخت‌ها باشیم. 

حادثه بیمارستان قائم رشت ۹ جان‌باخته داشت

در ادامه بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ضمن گرامیداشت یاد شهید رئیسی و سایر شهدای خدمت، گفت: حادثه آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت را تسلیت می‌گویم. ظاهرا به علت اتصالی در ups این حادثه رخ داده است؛ تاکنون ۹ نفر از بیماران فوت کردند و ۹۵ بیمار نیز به سایر بیمارستان‌ها منتقل شدند. 

وی افزود: درمان‌محوری به پیشگیری محوری تبدیل شد و تقویت نظام شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور مدنظر قرار گرفت. ۳ هزار و ۱۶۴ پروژه بهداشتی تکمیل و بهره‌برداری شد. ۷۰ درصد اقدامات ما برای مناطق محروم و‌ کمتر برخوردار بوده است؛ ۵۰۰ خودروی شاسی بلند و ۵۴۰۰ موتور سیکلت کمک‌دار در اختیار مناطق محروم قرار گرفت.

تاکنون ۱۷ هزار تخت بیمارستانی به بهره‌برداری رسیده است

وزیر بهداشت بیان کرد: حمایت از جوانی جمعیت و درمان رایگان زوج های ناباور از اقدامات دیگر ما در حوزه سلامت بوده است. 

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۷ هزار تخت بیمارستانی اضافه و بهره‌برداری شده است و تا پایان دولت این رقم به ۱۸ هزار تخت خواهد رسید.

وزیر بهداشت یکی از موفقیت های دولت را در  حوزه افزایش آموزش پزشکی دانست و افزود: در جهت راه اندازی موسسات آموزشی ۱۳ موسسه، ۸ دانشگاه پرستاری و ۴ دانشکده داروسازی اضافه شده در حوزه  رشته های آموزشی نیز ۲۹ رشته کاردانی و ۱۰ پزشکی‌عمومی اضافه شده و ۲۰ درصد افزایش ظرفیت پزشکی سالانه انجام شده و در رشته تخصصی دستیاری پزشکی از ۳۴۰۰ نفر در سال ۹۹ به ۵۶۰۰ نفر افزایش یافته و امسال هم ۱۲ درصد اضافه می شود.

صولت مرتضوی کاهش مدت زمان صدور مجوز پروانه تاسیس فنی و حرفه‌ای از هشت ماه به یک روز، رشد ۳۰۰ درصدی مراکز کارآموزی مهارتی جوار کارگاهی با راه‌اندازی ۲ هزار و ۴۸۵ کارگاه با مشارکت فعال به اندازی ۲ هزار و ۴۵۸ کارگاه با مشارکت فعال صنایع و حرف، رشد ۱۰ برابری صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای از جمله دیگر اقدامات دولت سیزدهم اعلام کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از مشکلات مهم صندوق‌های ما عدم پایداری آنها بود. خوشبختانه نسبت پشتیبانی ما در صندوق تامین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر افزایش پیدا کرد. نکته دیگر که باید بگویم در طول همین مدت کوتاه بیش از ۱۰۰ همت از سرمایه صندوق‌ها به شکل‌های مختلف که در تصرف دیگران بود با همراهی دستگاه‌ها به صندوق‌ها برگشتند. بر اساس گزارش مجامع جهانی نزدیک به ۶ و نیم میلیون نفر از فقر نجات پیدا کردند.

مرتضوی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت، برنامه‌های بسیاری برای مهارت آموزی دانش‌آموزان داشت؛ تاکنون چند درصد از این برنامه‌ها اجرایی شده است؟ گفت: یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های دولت در حوزه مهارت‌آموزی است. نسبت به توسعه هنرستان‌ها در وزارت آموزش و پرورش و نسبت به توسعه مراکز و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اقدامات بسیاری صورت گرفت. یکی از اهداف سفرهای استانی آقای رئیس جمهور تکمیل مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای چه در وزارت علوم و چه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

وی افزود: رویکردها تغییر یافته است و آموزش‌های عملی جایگزین آموزش‌های نظری شده است. بالغ بر دو هزار واحد آموزشی جدید جهاد پایکاهی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است که معدل آن بیش از ۵ میلیون نفر آموزش دیده شده است. آحاد مختلف مردم از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش داده شده‌اند و متناسب با نیاز کارگاه‌ها این آموزش‌ها تازه می‌شود؛ امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم بخش اعظم مشکل بیکاری کشور را با اصلاح فرآیند در نهادهای وابسته به دولت رفع کنیم.

بهرام عین اللهی سیاست این وزارتخانه را تقویت بیمارستان‌ها در مناطق مرزی از جمله در استان خوزستان با هدف پذیرش گردشگران سلامت دانست و گفت: این رویکرد موجب شد مراجعان گردشگری سلامت در این مناطق بیشتر شود.

وزیر بهداشت ، توجه شهید رئیسی به شرکت های دانش بنیان را از افتخارات دولت عنوان کرد و گفت: در شروع دولت ۷۰۰ شرکت دانش بنیان داشتیم اما امروز به ۱۵۰۰ شرکت رسیده و ۴۰ درصد از تجهیزات سنگین را دانشمندان ما تولید می‌کنند. پارک های علم و فناوری حوزه سلامت رشد خوبی داشت، الان ۱۲ پارک علم و فناوری داریم و تسهیلاتی ایجاد می کنند تا شرکت‌های دانش بنیان در این پارک‌ها فعالیت خود را انجام دهند.

عین اللهی درباره صنعت دارو در کشور نیز گفت: نه تنها 99 درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می‌شود بلکه پنجاه درصد مواد اولیه آن وارد و 50 درصد نیز در کشور تولید می‌شود. 40 درصد تجهیزات پزشکی هم به شکل دانش بیان انجام می‌شود. همچنین تغییر ارز ترجیحی موجب شد این تغییرات در دارو هم انجام شود. مثلا شرکتی که می‌خواست دارو وارد کند، اگر قیمت واقعی 9 دلار بود، 10 دلار می داد و شرکت‌ها پول عظیمی را می‌بردند.

وی به اجرای طرح دارویار با هدف مقابله با قاچاق دارو اشاره کرد و گفت: پیش از این دارو به کشورهایی چون افغانستان و تاجیکستان قاچاق می شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اختلاف ارز ترجیحی و دولتی باید به موقع انجام شود، گفت: انسولین که بیمار تزریق می‌کند برای وزارت بهداشت 600 تا 700 میلیون تمام می‌شود اما بیمار 40 هزار تومان پرداخت می‌کند. درباره خدمات داروخانه در بیمارستان‌ها نیز باید بگویم، برون سپاری شده و جایی که برون سپاری شده ، وضعیت بهتر بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار