بهادری جهرمی در نشست خبری:

مساله اصلی دولت معیشت مردم است

از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، رشد اقتصادی به ۴.۳ درصد رسیده است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت گفت موضع دولت در نوع موضوعات و اختلاف نظرها این بوده است که اجازه ندهد مسائل فرعی به مسائل اصلی تبدیل شود. مساله اصلی دولت معیشت مردم است و با قوت در همین مسیر به کار خود ادامه خواهد داد.

کد مطلب: ۱۳۹۷۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
مساله اصلی دولت معیشت مردم است

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح دستاوردها و اقداماتی که در این دو سال صورت گرفته است، اظهار کرد: در‌ حوزه اشتغال و رشد تولید در این دو سال متوسط رشد اقتصادی به ۴.۳ درصد رسیده است. امیدواریم بتوانیم با حرکت مردمی شاهد استمرار این رشد باشیم. نرخ بیکاری نیز کاهش ۲ درصدی داشته است. اشتغال پذیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز افزایش ۱۰ درصدی داشته است. در زمینه سرمایه‌گذاری و تامین مالی تولید نیز متوسط رشد سالانه سرمایه‌گذاری (تشکیل سرمایه ثابت) طی دهه ۹۰ منفی ۵.۲ درصد بوده است اما تغییرات سرمایه‌گذاری در کشور از سال ۱۴۰۰ مثبت بوده و رشدی ۴.۱ درصدی داشته است. رشد مثبت سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته و ۲.۱ درصد بوده است.

وی افزود: در مورد تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی کشور به بخش‌های مختلف اقتصادی در سال ۱۴۰۱ نیز افزایش ۳/۴۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم و پرداخت ۶/۸۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار را شاهد بودیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: مجموع مبادلات ارزی در حوزه خدمات و نفت قریب به ۲۰۰ میلیارد دلار رکورد شکسته است. درآمدهای ارزی حاصل از صادرات فراورده‌های نفتی افزایش ۲۷۸ درصدی داشته است. در حوزه مالیاتی اصلاحات متعددی صورت گرفت؛ تعداد مودیان مالیاتی از ۳ میلیون به ۵ میلیون افزایش پیدا کرده است. ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون پذیرنده بانکی در این مسیر بسیار موثر بود.

وی ادامه داد: در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نیز حدود ۹۷ درصد از عنوان مجوزهای کسب و کار در بستر درگاه ملی صدور مجوزها صادر می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه فرهنگ نیز گفت: در زمینه زیرساخت های فرهنگی، ظرفیت سالن های نمایش در مناطق محروم ۴۰ درصد افزایش یافته و سرانه صندلی سینما در کشور نیز رشد ۶ درصدی را تجربه کرده است. در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵۸۰ فیلم در ۲۰۲ شهرستان در قالب سینما سیار در مناطق محروم اکران شده است و بودجه بخش فرهنگ بیش از ۲.۹درصد افزایش یافته ضمن آنکه یک درصد از بودجه دستگاه های اجرایی به حوزه فرهنگ و هنر تعلق گرفته است.

دبیر هیات دولت با بیان اینکه در دولت سیزدهم بسیاری از جشنواره‌ها که بیش از ده سال متوقف بودند، مجدد فعال شدند، اظهار کرد: تعداد اعضای صندوق هنرمندان ۵۴ درصد افزایش یافته و تعدادخبرنگار تحت پوشش بیمه نیز رشد ۹۷ درصدی را تجربه کرده است.

دولت اجازه نمی‌دهد مسائل فرعی به مسائل اصلی تبدیل شود

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع دولت در مقابل شایعه افزایش قیمت بنزین چیست؟ گفت: وقت آن است که شایعه‌سازان به صورت شفاف اعلام کنند هدفشان از این شایعات چیست.

وی در خصوص بیانیه اخیر معاون سیاسی سابق وزیر کشور و اظهارات رئیس مجلس، اظهار کرد: موضع دولت در نوع موضوعات و اختلاف نظرها این بوده است که اجازه ندهد مسائل فرعی به مسائل اصلی تبدیل شود. مساله اصلی دولت معیشت مردم است و با قوت در همین مسیر به کار خود ادامه خواهد داد.

وی در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، گفت: اگر یارانه‌بگیران در سه دهک اول حداقل ۵۰ درصد سبد کالایی خود را از این سبد دریافت کنند، شامل تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی خواهند شد و یارانه‌شان از ۴۰۰ هزار تومان به ۵۲۰ افزایش پیدا خواهد کرد و یک خانواده ۴ نفره حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد. استقبال از گذشته بیشتر بوده اما باید اقدامات جدی صورت گیرد تا ان‌شاالله مورد استقبال بیشتری قرار گیرد.

نهاد‌های نظارتی باید درباره ارائه اطلاعات محرمانه کشور به صندوق بین‌المللی پول اظهار نظر کنند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره اظهارات اخیر معاون اقتصادی سابق بانک مرکزی مبنی بر ارائه اطلاعات محرمانه کشور توسط رئیس سابق بانک مرکزی به صندوق بین‌المللی پول و موضع دولت در این خصوص، گفت: طبیعتاً نهاد‌های نظارتی و دستگاه قضایی باید در این خصوص اظهار نظر کنند. موضوع جرم و مجازات اگر اتهامی متوجه فردی باشد، باید از سوی مقامات قضایی نسبت به آن اظهار نظر صورت بگیرد.

وی درباره انتصاب رئیس جدید مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، گفت: هنوز آقای خیاطیان تودیع نشده است اما به زودی رئیس جدید معرفی خواهد شد.

بهادری جهرمی در خصوص روابط ایران و عربستان و سفر مقامات عالی دو کشور نیز گفت: سفر رؤسای دو کشور به پایتخت‌های ایران و عربستان در دستور کار قرار دارد و در حال آماده شدن است. آقای رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف‌ در مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که دست دوستی به سوی همه کشورها به ویژه کشورهای منطقه دراز می‌کنیم که آثار آن را می‌توانیم امروز پس از توسعه روابط با همسایگان ارزیابی کنیم و مثالش روابط با عربستان است که تحولات مثبتی نیز در این زمینه در طول دو سال گذشته رخ داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار