پانا گزارش می‌دهد؛

«لغو تمام تحریم‌ها» راهبرد اصلی ایران در مذاکرات

چرا غربی‌ها در مقابل راهبرد ایران که منطبق با مفاد برجام است، جدیتی از خود نشان نمی‌دهند و تلاش می‌کنند با فریبکاری این راهبرد ایران را به‌ عنوان یک اقدام غیرسازنده معرفی کنند

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی معتقد است از نظر غربی‌ها و سایر طرف‌های برجام، رویکرد عدم لغو تمام تحریم‌ها، می‌تواند راه را برای تدوین «فرابرجام» با ایران در فرصت مناسب باز نگه دارد و از این طریق، موضوعات دیگر مورد نظر خود را وارد مذاکرات کنند، به همین خاطر است که را راهبرد اصولی و درست جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات مخالفت و ایران را به اقدامات غیرسازنده متهم می‌کنند.

کد مطلب: ۱۲۴۱۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
«لغو تمام تحریم‌ها» راهبرد اصلی ایران در مذاکرات

دور هفتم مذاکرات وین یا به اصطلاح «وین 7» در حالی پایان یافت که قرار بر این شده که بعد از یک وقفه 10 روزه، این مذاکرات مجدد ادامه پیدا کند. به عنوان دستاورد این دور از مذاکرات، گفته شده که ایران و دیگر اعضای برجام به یک «پیش‌نویس جدید» که در آن نظرات ایران اعمال‌ شده است، دست پیدا کرده‌اند و قرار است این متن مبنای مذاکرات قرار بگیرد. همزمان با مذاکرات دور هفتم توافقی هم میان ایران و آژانس نیز درباره نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع «تسا» کرج انجام شد که طبق گفته کارشناسان و تحلیلگران نشان از جدیت ایران برای احیای برجام و اعتمادسازی دارد. رئیس هیات مذاکره‌کننده کشورمان نیز مرتبا از شروع مذاکرات تاکنون رویکرد و اولویت جمهوری اسلامی ایران را لغو همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه مردم ایران اعلام کرده است. علی باقری کنی در تمام مصاحبه‌های خود اعلام کرده که مهم برای ایران رفع فوری تمام تحریم‌ها است و البته باید مسیر راستی‌آزمایی نیز ممکن باشد. اما تاکنون درباره این رویکرد کشورمان، آمریکا و اروپا جدیتی به خرج نداده و اقدامی انجام نداده‌اند و مرتبا در حال اتهام‌زنی به ایران هستند و اعلام می‌کنند که رویکرد غیرسازنده ایران مانع احیای برجام می‌شود. در این راستا جاوید منتظران در گفت‌وگو با پانا اظهار داشت: «تیم کامل مذاکره‌کننده ایران با شروع مجدد مذاکرات تاکنون با اختیارات کافی، هدف اصلی خود را لغو تمام تحریم‌ها اعلام کرده که به اعتقاد من رویکردی درست و اصولی است.»

وی ادامه داد: «این درخواست و مطالبه ایران چیز عجیبی نیست و در واقع تیم ایران درخواستی فراتر یا کمتر از متن برجام طلب نکرده است. درست هم همین است که بدون برآورده شدن تمام مفاد توافقنامه برجام، این توافقنامه برای مردم ایران، توافقنامه‌ای بی‌فایده است، کما اینکه چهار سال است که مردم ایران از حقوق و مزایای توافقنامه برجام محروم بوده‌اند.»

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: «بنابراین اگر آمریکا و اروپا می‌خواهند که برجام، احیا شود، باید ابتدا لغو تحریم‌ها و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی آن را تضمین کنند که خواسته‌ای منطقی و منطبق با مفاد برجام است. غربی‌ها همانطور که در مرگ برجام پیش‌قدم بودند طبیعتا باید در احیای آن نیز پیش‌قدم باشند و به تعهدات خود بازگردند تا مذاکرات هم بتواند به نتایج مطلوب برسد.»

منتظران اضافه کرد: «اما با گذشت هفت دور از مذاکرات، غربی‌ها تاکنون اقدام امیدوارکننده‌ای انجام نداده‌اند و حتی فراتر از آن شاهد هستیم که همزمان با مذاکرات تحریم‌های جدیدی را هم علیه افراد و شرکت‌های ایرانی وضع می‌کنند. به نظر می‌رسد که طرف‌های غربی هنوز جدیت لازم را از خود نشان نداده‌اند و کماکان رویکرد عدم لغو حداکثری تحریم‌ها را دنبال می‌کنند.»

این تحلیلگر افزود: «ما به یاد داریم که جو بایدن از همان روزهای ابتدایی انتخابات آمریکا وعده بازگشت به برجام را داد و گفت که دولتش قصد دارد پس از بازگشت به این توافق، با متحدان اروپایی خود در یک جبهه قرار بگیرد و از این اقدام به‌عنوان سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن برجام استفاده کند. اما آن‌ها که متهمان ردیف اول نابودی برجام هستند، وقت‌کشی، زیاده‌خواهی و اتهام‌پراکنی‌ علیه راهبرد لغو تمام تحریم‌ها که از سوی ایران ارائه شده است، را دنبال و تلاش می‌کنند با فریبکاری این راهبرد ایران را به‌ عنوان یک اقدام غیرسازنده به افکار عمومی معرفی کنند. غربی‌ها معتقدند که ورود منابع مالی به اقتصاد ایران، قدرت ایران را در منطقه‌ بالا می‌برد و دیگر ایران از مذاکرات بعدی بی‌نیاز می‌شود به همین خاطر با راهبرد ایران مخالفت می‌کنند. آن‌ها از این طریق می‌خواهند راه را برای یک فرابرجام بازنگه دارند و به عبارتی غرب تنها با تکیه‌ بر این رویکرد است که می‌تواند دیگر موضوعات مدنظر خود با ایران را در فرصت‌های مناسب و در اشکال دیگری از مذاکرات، مطرح کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار