توافقنامه جامع همکاری ایران و روسیه نهایی شده است

تهران (پانا)- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از نهایی شدن توفقنامه جامع همکاری میان ایران و روسیه خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۸۷۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
توافقنامه جامع همکاری ایران و روسیه نهایی شده است

سفیر ایران در روسیه در حاشیه نشست مجالس کشور‌های عضو بریکس گفت: پیش نویس این توافقنامه در ایران تهیه شده و پس از حدود ۲ سال و نیم فعالیت فشرده، اواخر خرداد میان دو وزارتخانه امور خارجه ایران و روسیه نهایی شده است.

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه گفت: «دو کشور، پیشتر و از سال ۲۰۰۱ توافقنامه همکاری ۲۰ ساله‌ای را در مجلس‌های خودشان تصویب کردند که هر ۵ سال قابل تمدید بود.»

وی افزود: با وجود تمدید توافقنامه پیشین تا سال ۲۰۲۶، «سران ایران و روسیه آن توافقنامه را پاسخگوی نیاز‌های روز دو کشور و سطح روابط خودشان ندانستند.»

روز گذشته بود که خبرگزاری تاس به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه از ابراز امیدواری مسکو برای امضای توافقنامه همکاری جامع با تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود.

به گفته آندری رودنکو، ایران به یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی روسیه تبدیل شده است. 

مقامات ایران و روسیه در حالی از توافقنامه جامع همکاری میان دو دولت می‌گویند که تا روز‌های آینده، دولت جدیدی در ایران مستقر می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تماس با رئیس جمهور منتخب دولت چهاردهم در ایران، از اجرای توافقات میان دو کشور و تداوم آنها ابراز امیدواری کرده است.

مسعود پزشکیان هم بر تقویت روابط با کشور‌های همسایه از جمله روسیه تأکید داشته و گفته «پیگیری و اجرای توافقات صورت گرفته در دولت آقای رئیسی برای دولت جدید اهمیت دارد.»

به گفته پزشکیان، «اسناد توافقنامه همکاری جامع ایران و روسیه نهایی شده و جمهوری اسلامی آماده است این توافق را در حاشیه اجلاس سران کشور‌های عضو بریکس در روسیه امضا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار