هزینههای سرسامآور کفن و دفن در تبریز
تهران (پانا) - این روزها، خانوادههای داغدار باید علاوه بر غم از دست دادن عزیز خود، متحمل هزینههای سرسامآور نیز باشند.
بهگزارش مهر، مرگ، حق است و بهقول معروف شتری است که در خانه هر کس میخوابد و از همان لحظه نخست، خانواده متوفی را گریبانگیر هزینههای کمرشکن میکند.
هزینههای سرسامآور پشت سر هم ردیف میشوند و در این میان، اگر از دعوت آشنایان برای صرف نهار که قدمرنجه کرده و در مراسم تشییع شرکت داشتهاند، چشمپوشی کنی حتما گله و شکایتی پیش خواهد آمد و در نتیجه خانوادهها برای حفظ آبرو و برگزاری یک مراسم ساده، مجبور به قبول این هزینهها میشوند.
قیمت کفن و دفن ۵۰۰ هزار تومان، قیمت شستشو صد و ده هزار تومان و قیمت قبر نیز از ۴۰۰ هزار تومان شروع و تا ۳ میلیون تومان متغیر است مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری تبریز میگوید: روزانه بهطور میانگین حدود ۲۵ نفر دفن میشوند که در حالحاضر ۴۰ شهدای گمنام، ۵۲ تک مزار شهدا و دو هزار و ۴۴۳ نفر در مزار شهیدان وادی رحمت دفن شده و سه هزار و ۸۷۸ نفر در وادی رحمت و سایر آرامستانهای تبریز دفن شدهاند.
احد فلاحی ادامه میدهد: قیمت کفن و دفن ۵۰۰ هزار تومان، قیمت شستشو صد و ده هزار تومان و قیمت قبر نیز از ۴۰۰ هزار تومان شروع و تا ۳ میلیون تومان متغیر است؛ ظرفیت قبور یک طبقه برای ۲۰ سال و ظرفیت قبور دو طبقه برای ۳۰ سال در نظر گرفته شده است.
طراحی و ساخت طرح توسعه در شمال غربی
او توضیح میدهد: طرح فوق در ۴ باند در مسیر نفت در حال احداث است که هدف از این طرح، دسترسی آسان به بلوکهای طرفین و دسترسی آسان به پارکینگ انتهای این طرح به مسیر جاده تبریز - سهند شده و از طرفی به جاده اتوبان کسایی متصل شده و ۹۰۰۰ قبر دو طبقه در بلوکی به اسم موزائیکسازان نیز در حال احداث است.
فلاحی میگوید: هدف اصلی از طراحی، نبود مکان مناسب در سطح شهر بهعلت رعایت شرایط زیست محیطی باعث شده در همان مکان بهصورت گسترده و در مکانهای مشخص و مسیرهای تعیین شده طراحی و احداث گردد.
او ادامه میدهد: هدف برخی از خانوادهها از ساخت مقبره، دفن شدن متوفیها در یک مکان است در وادی رحمت اکثر مقبرههای قدیمی، نردهای و بهصورت ساده ساخته شدهاند ولی امروزه ساخت و ساز این مقبرهها توسط خانوادهها متفاوت شده و برخی نیز جهت زینتدهی از سنگهای مرغوب استفاده میکنند. حدود ۲۲۰ مقبرهی خانوادگی در وادی رحمت موجود است که از سال ۱۳۵۷ کلنگزنی و تأسیس شده و در حالحاضر نیز زمین جهت احداث مقبرههای خانوادگی به متقاضیان واگذار میشود.
فلاحی در پایان بیان میکند: مستندات، قدمت و فلسفهی ایجاد مقبرههای خانوادگی به هزار سال قبل باز میگردد. طبق مستندات در قبرستان وادی سلام که قدمت آن به صدر اسلام بازمیگردد مقبرههای خانوادگی از قدیم الایام مستقر بوده است.
حال اگر بخواهیم از تمام مخارج، فاکتور بگیریم باید بهسراغ تکتک افرادی برویم که برای برگزاری یک مراسم آبرومند به آنها نیاز داریم.
در قدم اول سری به یک مغازه سنگبری در حوالی آرامستان وادی رحمت زدیم.
سنگهای قبر ایرانی از جمله سنگ نطنز، دلیجان و همدان که از ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است البته سنگهای چینی هم در بازار وجود دارند که قیمت آنها نیز از ۲ میلیون تا ۲ میلیون و پانصد هزار تومان موجود است و اما هزینه حک کردن عکس میت روی سنگ قبر نیز جداگانه حساب می شود که قیمت آن نیز حدود ۷۰ هزار تومان است.
تاج گلهای چند میلیونی با عمر یک روزه
و اما تاج گلهایی که قیمت آنها بستگی به شاخه گلها دارد؛ قیمت تاج گلهای یک طبقه از ۲۵۰ هزار تومان شروع و به این ترتیب بالا میرود. اما تاج گلهای دو طبقهای، آن چنان که پیداست بیشتر از تاج گلهای یک طبقهای به فروش میرسد قیمت این تاج گلها نیز از ۶۰۰ هزار تومان شروع شده و بالا میرود. گلهای گلایول، لیلیوم، داوودی و ژربرا در تهیهی این تاج گلها استفاده میشود اما هر گل قیمت خودش را دارد قیمت گل گلایول بین ۳ هزار تا ۳۵۰۰ تومان، گل لیلیوم ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، داوودی ۷ هزار تومان و گل ژربرا ۳ هزار تومان است.
از تاج گلها که بگذریم، نباید تجملات رستوران را از یاد ببریم، بههمین دلیل به یکی از رستورانهای شهر سری زدم تا سراغی از قیمت غذاها و انتخاب افراد بگیرم.
سرویس کامل جوجه کباب و کباب کوبیده ۳۲ هزار تومان، کباب برگ ۴۵ هزار تومان و مخصوص، ۵۵ هزار تومان بود که البته بیشتر برای غذای اینگونه مراسمها، کباب کوبیده سفارش داده میشود و هزینهای بابت کارت دعوت برای میهمانان اخذ نمیشود.
نوبتی هم باشد نوبت برگزاری مراسم عزاداری در مسجد است که باید گفت قیمت هر مراسم در هر مسجد متفاوت است.
هزینهی برگزاری مراسم زنانه و مردانه حدود ۴۵۰ هزار تومان، هزینهی مداح ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان نیز میرسد، در کنار هر مراسم عزاداری، هزینهی چای، خرما، قند و اعلامیه تا یک میلیون تا یک میلیون و دویست هزار تومان متغیر است که در نهایت با یک حساب سرانگشتی هزینهی مراسم شام غریبان، سوم، چهلم و سالگرد متوفی حدود ۵ میلیون تومان برآورد میشود.
کارشناس امور مذهبی، ترحیم در لغت را به معنای مهربان کردن کسی بر کسی، طلبآمرزش کردن، درود فرستادن بر میت دانسته و میگوید : باید برگزاری این مجالس مایه دردسر برای خانوادهی متوفی نباشد طبق روایتی از پیامبر اکرم (ص)، روح متوفی از ترحم و استغفاری که بازماندگان و دوستان برایش انجام میدهند خشنود میشود همانطور که انسان زنده از هدیه آوردن دوستانش خوشحال میشود.
حجتالاسلام والمسلمین رسول برگی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم (ص) بیان میکند: ارواح مؤمنین هر شب جمعه اطراف خانههای خود میآیند و با صدای غمناک و گریان ندا میکنند ای اهل بیت من ای فرزندانم ای پدر و مادر و ای خویشان من، به من ترحم کنید با انفاق یک درهم یا لباسی به فقیر بپوشانید که خداوند هم لباسی بهشتی به شما میپوشاند.
او توضیح میدهد: هزینههای میلیاردی که در برخی خانوادهها تا ۱۰۰ میلیون رقم میخورد از قبرستان گرفته تا سنگ قبر، رستوران، کارتهای دعوت و اعلامیهها قطعاً با چنین تشریفاتی فرد مصیبت دیده در این میماند که بر مردهی خود گریه کند یا بر خرج و مخارج آن. دین بههیچ عنوان اجازه چنین تشریفاتی را نداده است از جمله کراهات، خوردن غذای میت است و از مستحبات است که فردی که از دنیا میرود بر خانوادهی او غذا بفرستند.
الگویی که باید رسانهای شود
برگی میگوید: توشهی آخرتی که خود شخص میتواند با خود بههمراه برد ارزشی بهتر از شخصی دیگر دارد، این یک حقیقت است ولی متأسفانه در جامعه ما اکثر افراد بعد از مرگ خود وصیت میکنند توشهی آخرت یعنی قبل از مرگ بتوان قدم مهم و خیر برداشت، با این وجود خانوادههایی هستند که در صورت توان مالی از تشریفات و هزینههای اضافی چیم پوشی کرده و هزینهها را صرف امور خیریه، کمک به فقرا، خرید جهیزیه برای نیازمندان، میکنند این یک الگو است که باید رسانهای گردد.
او بیان میکند: روایت است روزی امام صادق (ع) در مجلس گروهی عزادار وارد شده و خطاب به آنان فرمود: پروردگار، مصیبت وارد شده بر شما را جبران فرماید به جبران صبر و تحملتان پاداش خوبی به شما دهد و شخص متوفی را نیز در سایه رحمت خویش قرار دهد سپس از مجلس خارج شدند این روایت بیانگر آن است که باید مراسم ترحیم را به سادگی برگزار کرد.
کارشناس امور مذهبی در پایان اضافه میکند: غذاخوردن نزد مصیبت دیدگان از رفتار و کردار زمان جاهلیت است و سنت اسلامی آن است که غذای آنان از سوی دیگران فراهم شود همانگونه که پیامبر (ص) در مورد جعفربن ابیطالب (ع) چنین رفتاری را در پیش گرفت.
نیاز مبرم به فرهنگسازی
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی میگوید: کمیته امداد در سالجاری با روشی متفاوت در بحث تابلوها ورود پیدا کرده است که به مرور زمان این طرح با آسیبهایی از جمله اینکه برای مردم سؤال بود که چه بخشی از کمکها بهدست فقرا و نیازمندان میرسد همراه شد کمیته امداد سعی کرد این موضوع را به خیریهها محول کند که در حالحاضر نیز مستمندان بهطور جدی در این زمینه فعالیت دارد و اخیراً طرحهای جدیدی در قالب تابلوها ارائه میدهد.
او فرهنگسازی در این اقدام را مؤثر میداند و ادامه میدهد: قبل از ورود کمیته امداد و خیریهها برای جلوگیری از تشریفاتی از جمله تاج گلهای چند میلیونی که عمری یک روزه دارند باید جراید و رسانهها اقداماتی در زمینهی فرهنگسازی انجام دهند که در حالحاضر چند مؤسسه نظیر مستمندان و نوبر در ارائهی تابلوها فعال هستند ولی عملاً در جامعه مردم اقبالی به این سمت ندارند.
کلامی توضیح میدهد: متأسفانه آمادهسازی فرهنگی توسط محافل فرهنگی در جامعه ایجاد نشده و تا زمانیکه فرهنگسازی درخصوص این موضوع در جامعه شیوع پیدا نکند حتی اگر بهصورت عملیاتی وارد کار شویم نتیجهای عاید نمیگردد.
قبل از ورود کمیته امداد و خیریهها برای جلوگیری از تشریفات باید رسانهها فرهنگسازی کنند او در پایان بیان میکند: طی جلسات برگزار شده باید در وهلهی اول فرهنگسازی صورت گرفته و باید توسط امام جمعهی محبوب تبریز به دلیل نفوذ اجتماعی بالا، رسانهها و نخبگان جامعه در راستای فرهنگ سازی کمک حال ما بوده و معتقدیم نباید هرگونه اقدام توسط کمیته امداد انجام گیرد بلکه با حمایت از خیریهها باید برخی از کارها را به آنان محول گردد تا انجام دهند اما متأسفانه مردم استقبال نمیکنند.
آنگونه که بهنظر میرسد این روزها هزینه خرج و مخارج برای خانواده متوفی سر به فلک کشیده است که میتوان گفت یکی از راههایی که میتواند به این معضل خاتمه بخشد، کاهش نرخ تورم در جامعه، فرهنگسازی، نبود چشم و هم چشمی است که همواره باید بدان توجه کرد.
ارسال دیدگاه