اولین قطار مغناطیسی معلق جهان راهاندازی میشود
تهران (پانا) - چینیها بهتازگی اولین ریل مغناطیسی معلق را در جهان راهاندازی کردهاند. این ریل که با استفاده از آهنرباهای دائمی ساخته شده است، میتواند یک «قطارآسمان» را برای همیشه و بدون هیچگونه منبع تغذیهای روی هوا نگه دارد.
به گزارش فرارو، چینیها به تازگی اولین ریل مغناطیسی معلق را در جهان راه اندازی کرده اند. این ریل که با استفاده از آهنرباهای دائمی ساخته شده است، میتواند یک «قطارآسمان» را برای همیشه و بدون هیچ گونه منبع تغذیهای روی هوا نگه دارد.
این ریل آزمایشی که در شهرستان Xingguo در استان جیانگشی جنوب چین واقع شده است، ۸۰۰ متر طول دارد و قادر است قطاری با حداکثر ۸۸ مسافر را به طور معلق در هوا نگه دارد.
این ریل معلق بر خلاف بسیاری از خطوط قطار مغناطیسی موجود، حدود ۱۰ متر بالاتر از سطح زمین کار میکند. قطار در زیر ریل با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکند. بازویی از قطار دور ریل را احاطه کرده و آهنرباهای دائمی هم در بازو و هم در ریل با دفع یکدیگر سبب معلق شدن قطار میشوند. به گفته محققان دانشگاه علم و صنعت جیانگشی، در شرایطی که اصطکاک وجود نداشته باشد، تنها مقدار کمی الکتریسیته برای حرکت این قطار مورد نیاز است.
آنها میگویند این فناوری مقادیر بسیار کمی تابش الکترومغناطیسی تولید کرده و هزینه ساخت آن حدود یک دهم هزینه ساخت مترو میباشد. مقامات حمل و نقل محلی چین میگویند پس از چند دوره آزمایشی، طول این خط به ۷.۵ کیلومتر افزایش خواهد یافت و حداکثر سرعت عملیاتی آن نیز به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. حداکثر سرعت بیشتر خطوط زیرزمینی داخلی معمولاً ۸۰ کیلومتر بر ساعت است. اما یک قطار مغناطیسی دائمی که کاملا توسط هوش مصنوعی هدایت میشود، میتواند ۵۰ درصد سریعتر حرکت کند. این بدان معناست که حتی در یک مرکز شهر شلوغ نیز این قطار میتواند به سرعت حرکت کرده و میدان دید وسیع و مناظر لذت بخشی را در اختیار مسافران قرار دهد.
به دلیل به عدم وجود آلودگی مغناطیسی، قطار آسمان حتی در سرعتهای بالا نیز بی صدا خواهد بود. از آنجایی که میدان مغناطیسی دائمی میتواند بیشتر ضربهها را جذب کند، بنابراین این قطار به ندرت آسیب دیده و معمولا نیاز به تعمیر پیدا نمیکند. «لانگ ژیکیانگ» استاد دانشگاه دفاع ملی چانگشا که در این پروژه شرکت داشت، میگوید: «این قطار مغناطیسی دائمی، حمل و نقل شخصی و هوشمند را ارائه میدهد که میتواند مکمل مترو و راه آهن سبک باشد.»
ارسال دیدگاه