رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش خوزستان:
معلمان در ایجاد آرامش و افزایش اعتماد به نفس دانشآموزان نقش کلیدی دارند
اهواز (پانا) - رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: معلمان و دبیران در لحظات حساس پیش از شروع ارزیابی، نقش کلیدی در ایجاد آرامش و افزایش اعتماد به نفس دانشآموزان دارند.
سیدعلیاکبر میرابراهیمی، روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار پانا در خصوص روشهای علمی و گفتار مؤثر جهت کاهش استرس دانشآموزان پیش از شروع امتحان بیان کرد: «مدیریت استرس دانشآموزان در جلسه امتحان توسط مشاورین مدرسه در نتایج آنها بسیار موثر است.»
وی ادامه داد: «یکی از روشهای ایجاد آرامش در دانشآموزان تکنیک تنفس ۴-۴-۴ است که دانشآموز در این تکنیک ۴ ثانیه دَم میگیرد، ۴ ثانیه نفس را نگه میدارد و در پایان ۴ ثانیه بازدم میکند. این تمرین، مغز را آرام کرده و سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش میدهد و بهویژه در شرایطی مانند جلسه امتحان کاربرد دارد.»
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش خوزستان یادآور شد: «معلمان و دبیران از دانشآموزان بخواهند چند لحظه چشمهایشان را ببندند و خودشان را در حال پاسخ دادن به سوالات و موفقیت در امتحان تصور کنند. این تکنیک علمی، ذهن را برای عملکرد بهتر آماده میکند و اضطراب را کاهش میدهد.»
وی در خصوص «کاهش ضربان قلب با تمرکز بر محیط» یادآور شد: «از دانشآموزان بخواهید ۵ چیز را که میبینند، ۴ چیز را که میشنوند و ۳ چیز را که میتوانند لمس کنند، شناسایی کنند. این تکنیک، ذهن آنها را از استرس دور کرده و تمرکز را به محیط برمیگرداند.»
به گفته میرابراهیمی، شروع با جملهای آرامشبخش، یکی دیگر از روشها است. بهطور نمونه؛ معلمان و دبیران میتوانند از جملههایی همچون این موارد استفاده کنند: «دوستان عزیزم، این امتحان فقط یک فرصت برای نشان دادن چیزهایی هست که بلد هستید نه چیزی بیشتر؛ پس راحت باشید و بهترین خودتان را نشان دهید.»
وی یادآوری «ارزش تلاش» را یکی دیگر از روشها عنوان کرد و افزود: «جملههایی مانند «یادتان باشد، مهمترین چیز، تلاشی است که برای یادگیری کردید. این امتحان فقط یک مرحله از مسیر موفقیت شماست، بسیار موثر است.» همچنین به کار بردن عباراتی مانند «به یاد بیاورید که در گذشته چند بار از امتحانات سخت عبور کردید و موفق شدید. امروز هم مثل همان روزها است.» سبب تمرکز روی موفقیتهای گذشته میشود.»
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پرورش خوزستان در خصوص راهکارهایی برای آرامش در جلسه امتحان خاطرنشان کرد: «از دبیران میخواهیم پیش از توزیع برگهها ۲ دقیقه به دانشآموزان فرصت دهند، نفس عمیق بکشند و افکارشان را نظم دهند. دانشآموزان را تشویق کنند که با شروع امتحان، چند ثانیه زمان بگذارند و سوالات را دستهبندی کنند.»
میرابراهیمی افزود: «سوالات ساده برای پاسخدهی سریع، سوالات متوسط برای تمرکز بیشتر و سوالات سخت برای انتهای کار در این روش استفاده میشود.»
وی خطاب به دانشآموزان گفت: «به خودتان اعتماد کنید. این امتحان نه تعریفکننده تواناییهای شما است و نه آینده شما را رقم میزند. چیزی که شما را متمایز میکند، اراده و پشتکارتان هست.»
ارسال دیدگاه