کسب رتبه نخست خوزستان در ارزیابی سوادآموزی ندامتگاه‌های کشور

نور روشن باسوادی در تاریکی زندان

اهواز (پانا) - معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان در اجرای برنامه‌های سوادآموزی در ندامتگاه‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بر اساس ارزیابی‌های سازمان زندان‌های کشور، موفق به کسب رتبه نخست شد.

کد مطلب: ۱۵۱۱۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
کسب رتبه نخست خوزستان در ارزیابی سوادآموزی ندامتگاه‌های کشور

عنوان زندانی، خود به تنهایی بار حقوقی و اجتماعی سنگینی بر دوش افراد قرار می دهد؛ کسانی که در زندان، تاوان تصمیم اشتباه یا حتی ثانیه‌ای غفلت خود را می‌دهند. حال اگر این مساله با بی‌سوادی نیز همراه باشد نشانگر آسیب‌پذیری بیشتر آنان است.

مساله سوادآموزی اقشار مختلف جامعه تا آنجا اهمیت دارد که مقام معظم رهبری بارها در دیدار با مسئولان مختلف ضمن تقدیر از دست‌اندکاران، بر سوادآموزی اقشار مختلف جامعه تاکید کرده‌ و فرموده‌اند: «نهضت سودآموزی بر بخش عظیمی از مردم کشور ما حق حیات دارد. به خاطر اینکه به آن‌ها سواد، کلید تفکر و فراگیری بخشیده است.»

مطابق آمارها رابطه معناداری میان وقوع جرم و تخلف با بی‌سواد و کم‌سوادی وجود دارد. همین مساله سبب شد تا تفاهم‌نامه همکاری سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان زندان‌ها در راستای اقدامات تامینی و تربیتی به منظور ریشه‌کنی بی‌سوادی در زندان‌ها، ارتقای سطح سواد و افزایش قابلیت گروه‌های هدف، منعقد شد.

در استان خوزستان نیز سوادآموزی زندانیان در کنار سایر اقشار جامعه همچون روستاییان، عشایر، مناطق کمتربرخوردار و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در دستور کار اداره کل آموزش و پرورش و به تبع آن معاونت سوادآموزی قرار دارد.

نتیجه اقدامات انجام‌شده در راستای باسواد کردن زندانیان استان خوزستان، کسب رتبه نخست نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان خوزستان در ارزیابی سوادآموزی در ندامتگاه‌های کشور در سال تحصیلی گذشته است. مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا ضمن تایید این خبر بیان کرد: «معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان خوزستان در اجرای برنامه‌های سوادآموزی در ندامتگاه‌ها در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بر اساس ارزیابی‌های سازمان زندان‌های کشور، موفق به کسب رتبه نخست شده است.»

عبدلله حبیبی افزود: «بر اساس ارزیابی‌های سازمان زندان‌های کشور، استان خوزستان در اجرای برنامه‌های سوادآموزی در ندامتگاه‌ها در سال تحصیلی ماقبل آن در جایگاه ۲۵ کشور قرار داشت اما با اقدامات و تمهیدات صورت‌گرفته، سال بعد با ۲۲ رتبه ارتقا، جایگاه سوم را کسب کرد و سال تحصیلی گذشته نیز به رتبه نخست دست یافت.»

اردشیر شریف‌زاده، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌ و پرورش استان خوزستان نیز پیش از این به پانا گفته بود: «میزان باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در خوزستان تا پایان شهریور امسال از ۹۴.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۹۶ درصد رسیده است.»

شریف‌زاده اظهار کرد: «در نظر گرفتن مشوق برای افراد بی‌سواد و کم‌سواد تحت پوشش کمیته امداد و آموزش به زندانیان بی‌سواد و کم‌سواد از طریق کارمندان زندان آموزش‌دیده از دیگر اقدامات انجام شده است.»

با استناد به بند اول سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و دستور صریح رهبر معظم انقلاب، ریشه‌کنی بی‌سوادی از مهم‌ترین اصول حاکم بر آموزش کشور و گامی بسیار ضروری در راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی و پیشرفت است که رسیدن به این هدف، نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار