در گفت و گوی پانا با استاد دانشگاه مطرح شد:

نقش مشکلات زیست محیطی و اقتصادی خوزستان در کیفیت آموزش

آموزش و پرورش نیازمند سیاست‌گذاری بلند مدت است

اهواز (پانا) – عضو شورای آموزش و پرورش استان خوزستان در یک گفت و گوی تحلیلی درخصوص چالش‌های آموزش در این استان صحبت کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۸۴۵۰
لینک کوتاه کپی شد
نقش مشکلات زیست محیطی و اقتصادی خوزستان در کیفیت آموزش

سید منصور مرعشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار پانا درخصوص کیفیت بخشی آموزشی در نظام آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در بحث کیفیت آموزش عوامل مختلفی ازجمله مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، معیشتی خانواده ها و نیروی انسانی همچون حلقه‌های زنجیر به یکدیگر متصل هستند و هرگاه این حلقه‌ها از یکدیگر جدا شوند مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: معلمان باید به لحاظ معیشتی، ذهنی و رفاهی تامین باشند و با خیالی آسوده تمام توان خود را برای آموزش بگذارند.

مرعشی بیان کرد: آموزش و پرورش به عنوان یکی از ستون‌ها و بازوان توسعه هر کشور در تعامل با سایر حوزه های دیگر  جامعه است. آموزش و پرورش ر ا نمی توان بدون در نظر گرفتن حوزه سیاسی‌، اقتصادی و اجتماعی مورد قضاوت قرار دهیم.

به گفته این استاد دانشگاه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به خوبی طراحی شده است اما آنطور که باید در عمل موفق نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: زمانیکه یک دانش آموز از آموزش و پرورش فارغ التحصیل می شود باید میزان دانش، توانش و نگرش آن بررسی شود که تا چه اندازه‌ای محقق شده است.  دانش به معنای میزان اطلاعات کسب شده، نگرش به معنای اعتقادات و باورهای وی، و توانش میزان مهارت‌های کسب شده می باشد.

وی ادامه داد: موفقیت یا عدم موفقیت هر نظام آموزشی وابسته به عوامل دیگر است. پیش از این شنیده‌ایم که اگر کشوری بخواهد به توسعه دست پیدا کند باید یکسری عوامل زمینه‌ای و درون‌داد ایجاد کند. در حوزه آموزش و پرورش زیربنای توسعه، مواردی از جمله تربیت نیروی انسانی، فضای فیزیکی و تجهیزات می باشد.

پس از آن یکسری امکانات نرم‌افزاری مانند آیین نامه‌ها، روش تدریس و روش‌های ارزشیابی داریم.

وی با اشاره به اینکه تمام درون‌دادها به صورت حلقه‌های زنجیر به یکدیگر متصل هستند خاطر نشان کرد: تربیت نیروی انسانی یکی از مهمترین عوامل درون‌داد در آموزش و پرورش است. اگر نیروی انسانی قوی تربیت نشود بر روی دانش آموزان نیز اثرگذار خواهد بود.

مرعشی افزود: هنگامیکه شخص بیمار می شود یکسری هشدارها در بدن وی مانند تب نمایان می شود که اگر به آنها توجهی نشود بدن دچار مشکل خواهد شد در جامعه سالم نیز همین نمونه صدق می کند. اگر درون‌دادهای جامعه‌ به خوبی عمل نکنند قطعا آثار خود را در آموزش و پرورش نیز نشان خواهد داد.

به گفته وی اگر درحال بررسی میزان کیفیت آموزشی هستیم باید بدانیم در یک یا چند عامل نمی توانیم آن را بررسی کنیم بلکه باید به جامعه و عملکرد گذشته بازگردیم و سیاست‌های بلند مدت، شیوه تربیت نیروی انسانی و میزان ارتباط محتوای آموزشی با نیازهای دانش آموز را بررسی کنیم.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: درحال حاضر دانش آموزان به دنبال آموزش مباحثی هستند که در مدرسه به آن اشاره نمی شود و از حوزه‌های دیگری آن را پیگیری می کنند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر مدرسه باید به ارتباط و تعامل سازنده با خانواده برسد. کتاب درسی به عنوان یک محتوای آموزشی در نظام متمرکز آموزشی منبعی مهم شمرده می شود اما باید بررسی کنیم محتوای کتب درسی تا چه میزان با نیازهای جامعه منطبق است.

رییس سابق دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان تقریبا با مطالب برگرفته از محتوا و سرفصل‌ نظام‌های آموزشی موفق آموزش می بینند اما زمانیکه وارد مدرسه می شوند مشاهده می کنند محتوای کتب درسی همراستا با آنچه فراگرفته نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه به سمت کیفیت بخشی آموزشی حرکت کنیم افزود: پاسخ به این پرسش ابعاد مختلفی دارد اما به صورت خلاصه، اگر مشکلات و نقاط ضعف  گفته شده برطرف گردد بر روی ریل قطار پیشرفت حرکت خواهیم کرد که این امر نیز زمانبر خواهد بود تا اثرات برنامه‌ها و سیاست گذاری‌ها را ببینیم.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به وضعیت استان خوزستان اظهار کرد: در استان خوزستان نیز ما با مشکلات خاصی مواجه هستیم این استان در چند دهه پیش مهاجرپذیر بود اما درحال حاضر یک استان مهاجرفرست به ویژه در قشر جامعه فرهنگیان مبدل گشته‌است.

به گفته وی مشکلات اقتصادی و زیست محیطی در میزان مهاجرت نیروی انسانی استان خوزستان اثرگذار بوده‌است. پیش از آن نیز جنگ تحمیلی باعث خروج این نیروها شده بود و این کمبود به خوبی جایگزین نشد.

عضو شورای آموزش و پرورش استان خوزستان ادامه داد: استان خوزستان در میزان تولید ناخالص به واسطه صنعتی و کشاورزی بودن، پس از تهران در رتبه دوم قرار دارد و قاعدتا باید وضعیت رفاهی آن نیز بالاتر باشد اما در بین سه استان اول نرخ بیکاری کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: حاشیه نشینی در کلانشهر اهواز بسیار گسترش پیدا کرده است که اثرات منفی این پدیده به دلیل بیکاری و مشکلات معیشتی در استان خوزستان قابل مشاهده است و در نتیجه بر آموزش نیز اثرگذار است.

مرعشی بیان کرد: تعداد دانش آموزان خوب در سطح استان خوزستان کم نیست اما به واسطه این مشکلات شاهد آن هستیم که در شاخص‌های مختلف ازجمله قبولی در کنکور رتبه خوبی نداریم.

وی ادامه داد: مشکلات حوزه فرهنگی، اقتصادی، حاشیه نشینی و مرزی بودن در این استان بر کیفیت آموزش اثرگذار خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار