مدیرکل پزشکی قانونی استان خراسان شمالی:

آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی از آزمایشگاه‌های برتر سطح 2 در خدمات‌رسانی به مردم است

بجنورد (پانا) - مدیرکل پزشکی قانونی استان خراسان شمالی گفت: آزمایشگاه اداره کل پزشکی قانونی خراسان شمالی به عنوان یکی از آزمایشگاه‌های برتر سطح 2 در حال خدمات‌رسانی به مردم استان است.

کد مطلب: ۱۴۶۹۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی از آزمایشگاه‌های برتر سطح 2 در خدمات‌رسانی به مردم است

به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان خراسان شمالی؛ محمدرضا نورس در بازدید از آزمایشگاه پزشکی قانونی این استان، آمار پرونده‌های سال 1402 آزمایشگاه را بیش از 1800 پرونده اعلام کرد و گفت: این آمار در سال 1401 تعداد 1300 پرونده بود و بخش آزمایشگاه پزشکی قانونی استان به عنوان یکی از چهار حوزه تخصصی پزشکی قانونی در سال گذشته، تعداد 7 هزار و 820 نمونه ارجاعی را مورد بررسی قرار داده است.

نورس افزود: خدمات آزمایشگاه پزشکی قانونی بسیار گسترده و متنوع هستند و از جمله آن بررسی اعتیاد به مواد مخدر و مصرف الکل در افراد متقاضی استخدامی است که از سوی مراجع قانونی به پزشکی قانونی معرفی می‌شوند. در سال گذشته بیش از 450 نفر جهت بررسی اعتیاد به مواد مخدر، محرک و روانگردان و همچنین مصرف الکل نمونه‌گیری شد و نتایج آن به مراجع قضایی اعلام شد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی با اشاره به ارجاعات به آزمایشگاه پزشک قانونی تصریح کرد: پزشکی قانونی به عنوان مرجع کارشناسی بررسی موارد فوت به دنبال استنشاق گاز منواکسیدکربن در سال گذشته 35 نمونه از متوفی‌های ارجاعی این بخش، نمونه‌برداری کرده و با استفاده از تجهیزات به‌روز موجود در کمتر از یک ساعت، پاسخ لازم را ارائه کرده است.

وی گفت :پزشکی قانونی استان همچنین پاسخگوی مکاتبات مراجع انتظامی در بررسی وجود و میزان الکل نمونه‌های ارسالی است که در سال گذشته 814 مورد نمونه غیربیولوژیک ارسالی بررسی و پاسخ آن ارسال شد.

در حال حاضر 10 قطب ژنتیک قانونی در کشور فعال است که به دلیل بالا بودن هزینه تجهیزات بررسی نمونه‌های ژنتیک از یک سو و کم بودن تعداد پرونده‌های این بخش از سوی دیگر، نمونه‌های پرونده‌های ژنتیک در استان از افراد اخذ و برای استان قطب تعریف‌شده، ارسال می‌شود.

نورس افزود: طی سال‌های گذشته شاهد درخشش آزمایشگاه پزشکی قانونی در سطح کشور بودیم. همچنین در سال گذشته شاهد عقد تفاهم‌نامه جهت تعیین هویت ژنتیک فرزندان مادران ایرانی مزدوج با اتباع خارجی بودیم و خرید دستگاه headspace و راه‌اندازی میکروسکوپ جدید ساخت ایران توسط پاتولوژیست مجموعه که قابلیت بزرگنمایی صد برابر و نصب دوربین جهت عکاسی و فیلمبرداری داشته و ابزاری مناسب به منظور مشاهده نمونه‌های شفاف میکروسکوپی، گام‌های موثری در راستای تسریع و افزایش دقت در پاسخگویی به پرونده‌ها بودند.

این‌ها همه در حالی است که کار در پزشکی قانونی به‌ویژه در بخش‌های تخصصی دارای سختی کار زیادی است که گاهی برای دیگران قابل درک و تصور نیست. کاری سخت، دقیق و علمی است که باید با اِعمال صداقت، امانتداری و دقت ارائه شود و افزایش 38 درصدی خدمات در مقایسه با سال قبل توسط کارکنان آزمایشگاه قابل تقدیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار