معاون وزیر راه خبر داد:

استقرار معاونت فنی اداره کل راه‌آهن شرق در تربت‌حیدریه به‌منظور توسعه حمل و نقل ریلی

تربت حیدریه (پانا) - معاون وزیر راه و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی، از استقرار معاونت فنی اداره کل راه‌آهن شرق کشور در تربت‌حیدریه خبر داد و گفت: با کار کارشناسی انجام شده و با توجه به مرکزیت این خطه در مسیر کریدور جنوب به شرق کشور، این اقدام به توسعه بخش‌های ضروری کمک خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۵۵۱۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
استقرار معاونت فنی اداره کل راه‌آهن شرق در تربت‌حیدریه به‌منظور توسعه حمل و نقل ریلی

جبار علی ذاکری، در سفر به تربت حیدریه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد بار ریلی کشور از پنج منطقه شرق، خراسان، اصفهان، یزد و هرمزگان عبور می‌کند، افزود: این پنج منطقه از اهمیت بالایی برای راه‌آهن جمهوری اسلامی برخوردارند و هدف ما ایجاد ساختار مناسب برای ایستگاه تربت‌حیدریه است.
وی همچنین بر ضرورت رفع موانع در مسیرهای ریلی تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه یکی از خطوط اصلی این مسیر تک خطه است، در صورت بروز سانحه، باید سریعاً راه بازگشایی شود. کارهای کارشناسی جدی برای شناسایی چالش‌ها و افزایش گلوگاه‌ها در حال انجام است.

ذاکری ادامه داد: این استقرار مقدمه‌ای برای رونق حمل و نقل ریلی در این منطقه است و توسعه ترانزیت ریل پایه، اولویت اصلی راه‌آهن کشور محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه با اشاره به آمار حمل بار در سال جاری، بیان کرد: امسال ۵ میلیون تن بار ترانزیتی و مجموع صادرات و واردات از طریق ناوگان ریلی کشور حمل شده است. از این میزان، حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بار ترانزیتی و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن مجموع صادرات و واردات کشور بوده است.

ذاکری همچنین بر اهمیت افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر با خطوط ریلی منتهی به آن‌ها تأکید کرد و گفت: این امر به ما این امکان را می‌دهد که ارتباط ریلی و حمل و نقل اقتصادی بهتری با کشورهای آسیای میانه و روسیه داشته باشیم.

وی در پایان به افزایش ۸ درصدی ظرفیت قطارهای نوروزی نسبت به سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار صندلی برای سفرهای نوروزی افزوده شده که شامل یک میلیون و ۵۰۰ هزار صندلی برای سفرهای بین شهری و ۷۰۰ هزار صندلی برای قطارهای حومه شهری است.

امکاناتی درخشان، اما جاده‌ای پرچالش برای دسترسی مردم تربت‌حیدریه

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تربت‌حیدریه، با اشاره به امکانات و زیرساخت‌های مناسب ایستگاه راه‌آهن تربت‌حیدریه، اظهار داشت: این ایستگاه از امکانات خوبی برخوردار است، اما جاده دسترسی آن یک دغدغه مهم برای مردم این شهرستان محسوب می‌شود و شایسته نیست که با این سطح از امکانات، ایستگاه فاقد جاده اختصاصی دسترسی باشد.

مجتبی شجاعی، همچنین به کمبود سهمیه بلیط قطار به عنوان یکی دیگر از مطالبات مردم منطقه اشاره کرد و افزود: این موضوع نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

وی در ادامه به توقف عملیات اجرایی کارخانه تعمیرات واگن اشاره کرد و گفت: این ظرفیت با توجه به امکانات و نیروی توانمند موجود در شهرستان باید به فعلیت برسد.

فرماندار ویژه تربت‌حیدریه بر لزوم تقویت امکانات رفاهی و نظارتی ایستگاه راه‌آهن تأکید کرد و افزود: وجود نیروی فنی کافی در راه‌آهن و توسعه سکوهای بارگیری از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه شود تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

انتقاد نماینده مردم تربت‌حیدریه از مدیریت غیرمنطقی راه‌آهن شرق

نماینده مردم تربت‌حیدریه،مه ولات و زاوه درمجلس شورای اسلامی، به شدت از مدیریت متعصبانه و غیرمنطقی بر راه‌آهن شرق انتقاد کرد و گفت: تعصبات غیرمنطقی باعث شده ایستگاه راه‌آهن تربت‌حیدریه که با امکانات و زیرساخت‌های لازم برای اداره کل شدن ساخته شده، به حق خود نرسد. در عین حال، ما به دنبال اداره کل شدن نیستیم، بلکه خواستار مدیریت عالمانه، کارشناسی، منطقی و غیرمتعصبانه بر این ایستگاه هستیم.

محسن زنگنه با اشاره به اعلام سازمان استخدامی در سال ۱۴۰۱ مبنی بر امکان ارتقای این ایستگاه به اداره کل، افزود: این موضوع با مقامات کشور مطرح شد و کار کارشناسی پیش رفت. اما متاسفانه پس از اعلام این خبر، فشارهای زیادی وارد شد که نباید این شهرستان اداره کل شود.

وی همچنین تصریح کرد: نمایندگان مردم نباید برای خواسته‌های خودشان برای کشور هزینه تراشی کنند. متاسفانه برخی نمایندگان فشار آوردند که این مهم اتفاق نیفتد.

زنگنه در ادامه به مشکلات موجود در این ایستگاه اشاره کرد و گفت: مدیر و کارکنان این ایستگاه حتی اجازه خرید یک خودکار و چاپ یک بنر ندارند و بنرهایی که می‌بینید از طبس آمده است. این چه وضع مدیریتی است؟

وی همچنین بیان کرد: با رایزنی‌های انجام شده برای توسعه این ایستگاه، استقلال راه‌آهن اعلام شد، اما متاسفانه دوباره فشارهایی وارد شد تا این موضوع به نتیجه نرسد.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در پایان گفت: این ایستگاه با پول بیت‌المال ساخته شده و متاسفانه جاده دسترسی و روشنایی آن واقعاً شایسته نیست. در حوزه مسافر نیز وضعیت مدیریت خوب نیست و نیازمند توجه بیشتری است.

خبرنگار : مهشید مسعودنژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار