وزیر آموزش و پرورش :
آموزش و پرورش در صدر مسائل کشور نشسته است
مشهد (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت : روزی آرزوی ما معلمین این بود که آموزش و پرورش بر صدر بنشیند و امروز این اتفاق افتاده است.

علیرضا کاظمی در نشست مشترک خود با نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که با حضور مدیران آموزش و پرورش استان خراسانرضوی در کانون فارابی ناحیه دو مشهد مقدس برگزار شد گفت : رییس جمهور محترم در سفر به هر استانی موضوع توسعه عدالت آموزشی را مد نظر دارد و در طول شش ماه کاری ۲۱ جلسه با موضوع آموزش و پرورش برگزار کرده است.
وی ادامه داد : وزیر کشور تمام استانداران را مامور کرده و آنها میدانی و محکم پای کار آمدند تا آموزش و پرورش که مبنا و اساس تحول یک کشور هست در صدر بنشیند و اتفاقات بزرگی رقم بخورد.
کاظمی افزود : تکیه دکتر پزشکیان تنها بر فضا نیست بلکه توسعه عدالت آموزشی دو مسیر دارد؛ یک محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی که کار سخت و فوقالعاده سنگینی است، و در حال تبدیل به یک جریان پردستاورد است که خیرین در حجم بسیار بالایی ورود پیدا کردند و من از مجموعه خیرین استان خراسان تشکر میکنم که همیشه نقش اول را داشتهاند.
وی اضافه کرد : مسیر دیگری که دنبال میشود کیفیتبخشی به فضای آموزش و پرورش است و یک نقشه دقیق و جامع و عملیاتی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در سطح کشور طراحی کردیم و در ۲۱ جلسه مشترک با همه استانها موضوع را با جدیت تمام دنبال میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت : توسعه هنرستانهای فنی و حرفهای و مهارتآموزی برای ما یک اولویت بسیار مهم است و در دستور کار ما است.
کاظمی در ادامه به تشریح برنامههای در حال پیگیری پرداخت و گفت : در کنار حل مسائل مهم و حیاتی آموزش و پرورش، مسائل اساسی و کلان را فراموش نکردهایم؛ هوش مصنوعی یکی از کلان مسالههایی است که ما در سال آینده باید با قدرت بسیار بالایی در این حوزه وارد شده و در حال حاضر سند آن را در سه بخش آماده کردیم، توانمندسازی معلمان، آشنایی آنان با هوش مصنوعی و تولید محتوی براساس هوش مصنوعی را در دستور کار قرار دادیم و برای دانشآموزان نیز در حال تولید محتوا هستیم.
وی عنوان داشت : سند جامع نیروی انسانی نیز در دستور کار بوده و پیشنویس آن آماده شده است. تحول در ساختار نظام آموزشی یکی دیگر از برنامههای پیش روی ماست.
وی اضافه کرد : موضوع تحول در برنامه درسی نقطه آغاز تحول در نظام تعلیم و تربیت است که جلسات متعددی تشکیل شده و طرحواره اولیه آن ایجاد و گام به گام پیش میرود.
کاظمی اشاره کرد : اساسیترین مشکل آموزش و پرورش در حال حاضر چالشهای قانونی است. بخشی از این چالشها مربوط به کنکور، بخشی مربوط به بودجه و بخشی مربوط به بازماندگان از تحصیل است.
وی ادامه داد : موضوع دیگر منابع انسانی است که با دو چالش کمی و کیفی مواجه هستیم؛ در چالش کمی ناترازیهای شدیدی بین استانها و بین مناطق در یک استان وجود دارد.
وی افزود : تقویت دانشگاه فرهنگیان و جذب نیرو از طریق ماده ۲۸، استفاده از ظرفیت دانشگاههای کشور، جذب نیرو از طریق استعدادهای برتر میتواند ناترازی را تا حدودی جبران کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهم دانشگاه فرهنگیان در تربیت نیروی انسانی کارآمد افزود : تحول در دانشگاه فرهنگیان به عنوان نقطه آغاز تحول در منابع انسانی در دستور کار ماست و در قالب دو کارگروه حل مسائل و مشکلات دانشگاه فرهنگیان و تحول برنامه درسی و روزآمدسازی محتوای درسی دانشگاه دنبال میکنیم.
وی اضافه کرد : در حوزه کیفیت و برنامهریزی برای توانمندسازی معلمان، چالش معیشت معمان را داریم؛ با توجه به اینکه کیفیت معلم به انگیزه معلم برمیگردد و علیرغم رتبهبندی که اقدامی بینظیر بود، امروز آموزش و پرورش آخرین دستگاه در دریافت حقوق بوده و حقوق معلمان در پایینترین اندازه است لذا ما باید آموزش و پرورش را از این وضعیت نجات بدهیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت : نکته مهم دیگر حقالزحمه مدیران و کارشناسان است و باعث شده آموزش و پرورش از شرایط انگیزشی بسیار پایینی برخوردار باشد.
وی در پایان گفت : موضوع فضای آموزشی، بودجه و منابع مالی آموزش و پرورش نیز با توجه به افزایش تعداد دانشآموزان نسبت به سالهای گذشته تغییر چندانی نداشته و شاخص مناسبی ندارد.
ارسال دیدگاه