شور حسینی در سوگ هفتم شهدای کربلا؛

۲۰ هزار عزادار در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، اشک ماتم ریختند

بیرجند (پانا) - چندین سال است که مراسم هفتم شهدای کربلا در بیرجند نه در حسینیه‌های بزرگ شهر که در قلب تپنده اقتصاد استان با حضور بی‌نظیر مردم برگزار می‌شود‌.

کد مطلب: ۱۴۸۹۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد
۲۰ هزار عزادار در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، اشک ماتم ریختند
منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، همه‌ساله در راستای رسالت فرهنگی خود میزبان اجتماع چند هزار نفری مردم از مرکز استان و روستاهای اطراف است و با برپایی موکب‌های مختلف به نحو احسنت از عزاداران سیدالشهدا پذیرایی می‌کند.
امسال هم همزمان با شب هفتم شهادت امام حسین(ع) منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، حال و هوای خاصی گرفته بود، سیل جمعیتی که برای شرکت در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان به این نقطه سرازیر شده بود تا دعوت این مجموعه اقتصادی و تجاری را لبیک گفته و همانند سال‌های گذشته مراسمی باشکوه رقم بخورد.
همه چیز مهیا شده بود، اطلاع‌رسانی خوب و مناسبی که در فضای مجازی و همچنین محیط شهری از چند روز قبل از برگزاری مراسم باعث شده بود جمعیت زیادی از این مراسم استقبال کنند و بیش از 20 هزار نفر از اقصی نقاط مرکز استان و روستاهای اطراف حتی از شهرهای همجوار هم در مراسم حضور داشتند.
ورود پرچم متبرک حرم مطهر امام رضا(ع) به سالن با نوای گرم مداحان، چشمان همه را تر و دل‌های منتظر را راهی آن صحن و سرا کرده بود.
در ادامه مراسم، گروه سنگ‌زنی و عَلم‌گردانی روستای درخش، وارد سالن شدند و با حرکت علم‌ها در میان جمعیت، گوشه‌ای از مراسم سنتی این منطقه را در عزاداری ماه محرم به نمایش گذاشتند.
سومین برنامه این مراسم باشکوه، حضور گروه دمام‌زنی قتیل‌العبرات در سالن بود، گروهی که با نواختن بر طبل و ساز و فلوت، گرمای خاصی به مجلس دادند و با آن نواهای سوزناک بار دیگر اشک را بر چشمان عزاداران جاری ساختند.
پیروی از رهبری الهی راه رسیدن به تمدن مهدوی
حجت‌الاسلام محمدباقر حیدری‌کاشانی از کارشناسان مهدویت و عرفان اسلامی در ادامه این مراسم به عنوان یکی از میهمانان ویژه این مراسم به بیان سخنانی پرداخت و گفت: شخصیت‌سازی، خانواده‌سازی و تمدن‌سازی مهدوی در سایه تربیت عاشورایی و اربعینی محقق می‌شود.
وی راه رسیدن به این هدف را پیروی از رهبری الهی معرفی کرد و افزود: رهبری الهی برای جامعه بشری، یک نعمت است و زمان امام حسین(ع)، افراد به خاطر میل به بی‌بندوباری، حکومت یزید را انتخاب کردند و دچار خسران شدند.
حجت‌الاسلام کاشانی، عزاداری‌ ماه محرم و صفر و زائر امام حسین(ع) شدن را آغاز یک راه دانست و عنوان کرد: تا رسیدن به تمدن اسلامی و دولت مهدوی فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد.
وی با بیان اینکه همراهی با امام زمان(عج) و رهبری الهی فرد را از بلا مصون نگه می‌دارد، گفت: واقعه کربلا، جنایت‌های یزید و فاجعه حره به این خاطر رقم خورد که نعمت ولایت و رهبری الهی مورد کفران قرار گرفت.
حجت الاسلام حیدری‌کاشانی افزود: دور شدن از نور مهدویت در آخرالزمان باعث می‌شود که آن فجایع تکرار شود. چون امتی که دین را به دنیا بفروشد، شرایطی مانند همان دوران یزید خواهد داشت.
وی بیان کرد: بعد از واقعه کربلا مردم مکه و مدینه به نهایت بدبختی دچار شدند. زیرا به امام معصوم، پشت کردند. لذا تکریم مراسم آیینی عزاداری امام حسین(ع) باید با هدف بیان اسرار تاریخی این وقایع برگزار شود.
وی عنوان کرد: مردم ایران به دنیا نشان داده‌اند که حقیقت روضه‌های امام حسین(ع) را فهمیده‌اند و توصیه شهید سلیمانی این بود که رهبر خود را از جان عزیزتر بدانیم.
حجت‌الاسلام حیدری‌کاشانی گفت: تنها رمز عاقبت به خیری در آخرالزمان، پیروی از رهبری است و تا زمانی که در این مسیر حرکت کنیم، پیروز هستیم.
پایان‌بخش این مراسم باشکوه مداحی، سینه‌زنی و مرثیه‌خوانی حاج صادق آهنگران و مرتضی باب از مداحان مطرح کشوری بود و عزاداران حسینی هم با پیشانی‌بندهای قرمزی که روی آن نوشته شده بود «یا ابا عبدا... الحسین(ع)» و آن را به نشانه تبرک و لبیک گفتن به سرور و سالار شهیدان به پیشانی بسته بودند به سینه‌زنی و عزاداری پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار