عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه:
غرفه آموزش و پرورش در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، نمادی از توجه به قرآن در نظام تعلیم و تربیت است
تهران (پانا) - عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه، غرفه وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم را نمایانگر اهتمام و توجه این وزارتخانه به ترویج مفاهیم دینی، فرهنگی و آموزشی اسلام و قرآن در نظام تعلیم و تربیت کشور دانست.

محمدعلی رضایی اصفهانی در بازدید از غرفه وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در گفتوگو با پانا با تأکید براینکه غرفه وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم نمایانگر اهتمام و توجه این وزارتخانه به ترویج مفاهیم دینی، فرهنگی و آموزشی اسلام و قرآن در نظام آموزش و پرورش کشور است، گفت: «در دنیای پرشتاب امروز که علم و دانش به سرعت در حال پیشرفت است، نیاز به یک ارزیابی عمیق و جامع از ارزشها و آموزههای قرآنی در نظام آموزش و پرورش بیش از پیش احساس میشود. نمایشگاه قرآن، که به عنوان محلی برای ترویج فرهنگ قرآنی و آشنا کردن نسل جوان با معارف غنی این کتاب آسمانی برگزار میشود، فرصتی است تا ما بتوانیم به بررسی دقیقتر و عمیقتری از چگونگی ارزیابی انسانها در این زمینه بپردازیم.»
وی ادامه داد: «در این راستا، لازم است که توجه ویژهای به دانشآموزان داشته باشیم؛ چرا که این قشر نه تنها آیندهسازان کشور هستند، بلکه با ارتباط مستقیم خود با قرآن، میتوانند به عنوان سفیران فرهنگ قرآنی در جامعه عمل کنند. با توجه به برگزاری ۷ الی ۸ دوره از نمایشگاههای قرآن، این سؤال مطرح میشود که چگونه میتوانیم از تجربیات این دورهها بهرهبرداری کنیم و ارزیابی مناسبی از تأثیرات آن بر دانشآموزان داشته باشیم.»
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر توجه به اعجازهای علمی قرآن، خاطرنشان کرد: «قرآن کریم نه تنها کتابی آسمانی است، بلکه دریچهای به سوی علوم و معارف بیپایان نیز میباشد. اگر ما بتوانیم دانشآموزان را با این اعجازها آشنا کنیم، میتوانیم انگیزهای قوی برای آنها ایجاد کنیم تا به مطالعه و حفظ آیات قرآن روی آورند. به عنوان مثال، میتوانیم از تجارب افرادی که با هنر خود توانستهاند معانی عمیق قرآن را به شکلی جذاب و قابل فهم به جوانان منتقل کنند، استفاده کنیم.»
رضایی افزود: «در مدارس قرآنی، به ویژه در شهر مقدس قم، شاهد هستیم که برخی از دانشآموزان پس از فراغت از تحصیل، به سمت طلبگی و تحصیل علوم دینی گرایش پیدا میکنند. این امر نشاندهنده اهمیت و تأثیر عمیق آموزشهای قرآنی بر آینده آنهاست. اما باید توجه داشت که همه دانشآموزان باید از این فرصت بهرهمند شوند و در مسیر صحیح هدایت شوند.»
این مقام مسئول ضمن ارائه پیشنهادی جهت جذب دانشآموزان بیشتر به معارف قرآنی، اظهار کرد: «پیشنهاد من این است که در کنار آموزشهای سنتی، روشهای نوین تدریس قرآن را نیز مدنظر قرار دهیم. برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه حفظ قرآن، تفسیر و ترجمه آیات و همچنین تشویق دانشآموزان به ایجاد گروههای مطالعه و بحث در مورد معانی قرآن میتواند بسیار مؤثر باشد. همچنین، مربیان و معلمان باید با استفاده از روشهای متنوع آموزشی، روحیه یادگیری را در دانشآموزان تقویت کنند.»
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه درخصوص ارزیابی خود از غرفه وزارت آموزش و پرورش در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، گفت: «ارزیابی از این غرفه باید شامل ابعاد مختلفی از جمله میزان آشنایی دانشآموزان با مفاهیم قرآنی، توانایی حفظ و قرائت صحیح آیات و همچنین توانایی تحلیل و تفسیر معانی عمیق آن باشد. این ارزیابیها نه تنها به ما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف برنامههای آموزشی را شناسایی کنیم، بلکه میتواند راهگشای ما در جهتدهی به آینده فرزندانمان باشد. امیدوارم با همت جمعی و تلاش مستمر، بتوانیم نسلی آگاه و متعهد به آموزههای قرآنی تربیت کنیم؛ نسلی که با علم و ایمان، راهگشای جامعه خود باشد و در سایه قرآن کریم، زندگی سعادتمندانهای را تجربه کند.»
ارسال دیدگاه