معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:

تحول در مراکز قرآنی ضروری است

تهران (پانا)‌ - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر ضرورت تحول در مراکز قرآنی گفت: مراکز قرآنی به عنوان سنگرهای فرهنگی و معنوی می‌توانند نقش کلیدی در تربیت نسل جوان و ارتقای سطح آگاهی جامعه ایفا کنند.

کد مطلب: ۱۵۳۴۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
تحول در مراکز قرآنی ضروری است

سید‌احمد موسوی در دومین جلسه مدیران مراکز دارالقرآن الکریم شهر تهران که‌ به‌ منظور ارائه گزارش‌های  آخرین آمار حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم، جلسات قطبی دارالقرآن‌ها و تشکیل گروه مدیحه‌سرایی در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد با تأکید بر تأثیر مراکز قرآنی بر جامعه و نقش خانواده‌ها در رشد فرهنگی جامعه، گفت: در دنیای امروز، مراکز و پایگاه‌های قرآنی به عنوان نهادهای فرهنگی و اجتماعی می‌توانند نقشی بی‌بدیل در ارتقای سطح آگاهی و تربیت نسل جوان ایفا کنند. به‌ویژه در پایتخت‌های بزرگ که با چالش‌های متعددی مواجه‌اند، این مراکز می‌توانند به عنوان کانون‌های امید و روشنی عمل کنند اما برای تحقق این هدف، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مدیریتی کارآمد داریم.

نقش دارالقرآن‌ها در تربیت نسل قرآنی

وی ادامه داد: مدیران این مراکز باید خود را موظف بدانند که با شفافیت و دقت به شرح وظایف خود بپردازند. در جلسات متعدد طی سال‌های اخیر همواره بر اهمیت گفتمان‌سازی در حوزه تعلیم و تربیت تأکید شده است. اینکه چگونه می‌توانیم صدای قرآن را به گوش خانواده‌ها برسانیم و اعتماد آن‌ها را جلب کنیم، از جمله مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود. بسیاری از خانواده‌ها هنوز از وجود پایگاه‌های قرآنی معتبر و توانمند بی‌خبرند. این در حالی است که اگر خانواده‌ها بدانند که کجا می‌توانند فرزندان خود را به مراکز قرآنی بسپارند، احتمالاً با اشتیاق بیشتری اقدام خواهند کرد. تجربه نشان داده است که بسیاری از چهره‌های موفق قرآنی از خانواده‌های قرآنی رشد کرده‌اند و این نشان‌دهنده اهمیت نقش خانواده در حمایت از تربیت دینی فرزندان است.

موسوی با اشاره به رکود مراکز قرآنی و عدم جذب مخاطب در سال‌های گذشته، بر لزوم احیای دارالقرآن‌ها و پویاسازی آن‌ها تأکید کرد و گفت: برای رفع این مشکل و بازگرداندن این مراکز به رسالت اصلی خود، برنامه‌های جدید و متنوعی طراحی و اجرا شده است. این برنامه‌ها با هدف شناسایی نیازهای جامعه و جوانان و ایجاد فضایی مناسب برای یادگیری و انس با قرآن کریم تدوین شده‌اند.

مدیران مراکز قرآنی باید با معاونین پرورشی مدارس همکاری کنند

وی خطاب به مدیران دارالقرآن‌ها افزود: مدیران باید به دنبال ایجاد فضایی پویا و جذاب برای کودکان و نوجوانان باشند تا بتوانند آنان را به سمت یادگیری قرآن و ارزش‌های دینی سوق دهند. برای این منظور، ارتباط نزدیک با مدارس و شناسایی استعدادهای موجود در بین دانش‌آموزان ضروری است. مدیران مراکز قرآنی باید با معاونین پرورشی مدارس همکاری کنند و به شناسایی دانش‌آموزان مستعد بپردازند.  این همکاری می‌تواند منجر به ایجاد شبکه‌ای از استعدادها شود که در نهایت به رشد فرهنگ قرآنی در جامعه کمک خواهد کرد. هر مرکز قرآنی می‌تواند به عنوان یک اتاق فرماندهی عمل کند که برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف را هماهنگ می‌کند. اگر مدیران مراکز قرآنی بتوانند با خلاقیت و نوآوری به فعالیت‌های خود ادامه دهند، می‌توانند نه تنها پایتخت بلکه تمامی کشور را تکان دهند و نسلی آگاه و با ایمان پرورش دهند.

موسوی با اذعان بر ضرورت تحول در مراکز قرآنی، گفت: مراکز قرآنی به عنوان سنگرهای فرهنگی و معنوی، می‌توانند نقشی کلیدی در تربیت نسل جوان و ارتقای سطح آگاهی جامعه ایفا کنند. اما برای تحقق این هدف، نیاز به بازنگری و تحول در روش‌های کاری این مراکز احساس می‌شود.

احیای دارالقرآن‌ها امری حیاتی است

این مقام مسئول ادامه داد: مدیران این مراکز باید به این نکته توجه کنند که فعالیت‌هایشان باید با نیازهای واقعی جامعه و خانواده‌ها هم‌خوانی داشته باشد. اگرچه برخی از افراد ممکن است به دنبال منافع شخصی باشند، اما باید به یاد داشته باشیم که هدف اصلی ما ترویج قرآن و ارزش‌های دینی است. به همین دلیل، ضروری است که ما از هر فرصتی برای جذب جوانان و خانواده‌ها به این مراکز استفاده کنیم. اگر ما بتوانیم چندین پایگاه قرآنی را در تهران گرد هم آوریم، می‌توانیم تحولی انقلابی در این حوزه ایجاد کنیم. متأسفانه، بسیاری از این مراکز خاموش و کم‌تحرک هستند و نیاز به احیای دوباره دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره بر توسعه فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: مدیران باید با شناسایی فضاهای خالی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، به توسعه فعالیت‌های قرآنی بپردازند. با ایجاد فضاهای مناسب برای آموزش و پرورش، می‌توانیم نسل جدیدی از حافظان قرآن و علاقمندان به مباحث دینی را تربیت کنیم. همچنین، شبکه‌سازی میان خانواده‌ها و مراکز قرآنی بسیار حائز اهمیت است. اگر ما بتوانیم اطلاعات دقیقی از ظرفیت‌های موجود در هر منطقه جمع‌آوری کنیم، می‌توانیم به راحتی برنامه‌های خود را بهبود بخشیم و مخاطبان بیشتری جذب کنیم.

مدیریت مؤثر و برنامه‌ریزی دقیق برای تحول دارالقرآن‌ها

وی ادامه داد: مدیریت مؤثر و برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند چراغ راهی برای تحول در مراکز قرآنی باشد. اگر ما بتوانیم با همدلی و همکاری، این مراکز را فعال کنیم، نه تنها به رشد فرهنگ دینی کمک خواهیم کرد، بلکه نسلی آگاه و متعهد به ارزش‌های اسلامی را پرورش خواهیم داد. امید است که با همت تمامی دست‌اندرکاران، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم و بتوانیم از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنیم.

موسوی با تأکید بر شبکه‌سازی دانش‌آموزان قرآنی، بیان کرد: مدیران مراکز قرآنی باید به این نکته توجه کنند که فعالیت‌هایشان باید با نیازهای واقعی جامعه و خانواده‌ها هم‌خوانی داشته باشد. در این راستا، وجود یک بانک اطلاعاتی جامع از معلمان قرآن، قاریان، مفسران و دیگر فعالان قرآنی ضروری است. این بانک اطلاعاتی باید شامل مشخصات فردی، تحصیلات، تجربه‌های آموزشی و همچنین ارتباطات با نهادهای دیگر باشد. اگر مدیران بتوانند این اطلاعات را جمع‌آوری و سازماندهی کنند، به راحتی می‌توانند برنامه‌های آموزشی مؤثری طراحی کنند که به نیازهای جامعه پاسخ دهد.

تربیت خانواده در دارالقرآن‌ها

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره بر تربیت خانواده در دارالقرآن‌ها گفت: باید توجه داشت که خانواده‌ها نقش حیاتی در تربیت دینی فرزندان دارند. اگر مراکز قرآنی بتوانند با خانواده‌ها ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را در فعالیت‌های خود مشارکت دهند، می‌توانند تأثیر بیشتری بر روی نسل جوان بگذارند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای والدین و دعوت آن‌ها به مشارکت در فعالیت‌های قرآنی می‌تواند باعث افزایش آگاهی و علاقه‌مندی آن‌ها به مباحث دینی شود.

خبرنگار : عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار