معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در گفتوگو با پانا گفت:
آزمونهای رغبت و توانایی نقش بسزایی در جبران افت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید براینکه آزمونهای رغبت و توانایی، ابزاری مهم در شناسایی استعدادها و علایق دانشآموزان است، گفت این آزمونها نقش بسزایی در جبران افت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند.
سیداحمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران در گفتوگو با در حاشیه جلسه وبیناری طرح نماد که با حضور علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش با محوریت اهمیت توجه به نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، بررسی وضعیت استانها در خصوص پیشرفت ثبت نام آزمون غربالگری، سامانه رصد و پایش وضعیت دانش آموزان، گفتمان سازی نظام مراقبت های اجتماعی و اجرای طرح تعالی همیار مشاور برگزار شد، گفت: «آزمونهای رغبت و توانایی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در شناسایی استعدادها و علایق دانشآموزان معرفی شدهاند که به منظور کمک به دانشآموزان در انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی مناسب و همچنین ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس طراحی شدهاند که اجرای این آزمونها میتواند گامی مؤثر در جهت ارتقاء کیفیت آموزشی و شناسایی استعدادهای نسل جوان کشور باشد.»
وی ادامه داد: «رویکرد آزمونهای رغبت و توانایی بر مبنای شناسایی جامع و دقیق نیازها و علایق دانشآموزان استوار است. این آزمونها معمولاً شامل سوالات متنوعی هستند که به بررسی جنبههای مختلف شخصیت، علایق، ارزشها و توانمندیهای فردی میپردازند. هدف از این رویکرد، ایجاد یک تصویر کلی از شخصیت دانشآموزان است تا بتوان بر اساس آن، برنامهریزیهای آموزشی دقیقتری انجام داد.»
این مقام مسئول با اشاره بر اهمیت آزمونهای رغبت و توانایی در راهنمایی تحصیلی و شغلی دانشآموزان، اظهار کرد: «با شناسایی علایق و رغبتهای دانشآموزان، میتوان آنان را در انتخاب رشتههای تحصیلی و شغلی مناسب یاری کرد، که این امر میتواند منجر به افزایش رضایت شغلی و تحصیلی در آینده شود. با توجه به اینکه بسیاری از دانشآموزان در صورت عدم علاقه به رشتههای تحصیلی خود دچار افت تحصیلی میشوند، این آزمونها میتوانند به پیشگیری از این مشکل کمک کنند.»
موسوی با تأکید بر نقش دانشآموزان در فرآیند آزمونهای رغبت و توانایی، گفت: «دانشآموزان در فرآیند اجرای آزمونهای رغبت و توانایی نقش بسیار مهمی دارند. آنها باید با دقت به سوالات پاسخ دهند و نظرات خود را صادقانه بیان کنند. این صداقت در پاسخگویی میتواند به شناسایی درست علایق و توانمندیهای آنها کمک کند. همچنین، دانشآموزان باید آمادگی پذیرش نتایج آزمون را داشته باشند و با دید مثبت به آن نگاه کنند، چرا که این نتایج میتوانند راهنمایی برای آینده آنها باشند.»
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر طرح همیار مشاوره خاطرنشان کرد: «در این طرح دانشآموزان به عنوان همیاران مشاوره میتوانند نقش مؤثری در حمایت از یکدیگر ایفا کنند. آنها با گوش دادن به مشکلات همکلاسیهای خود و ارائه راهنماییهای اولیه، میتوانند به تقویت روحیه همکاری و همدلی در مدرسه کمک کنند. این طرح میتواند گامی مؤثر در جهت ارتقای سلامت روانی دانشآموزان و ایجاد محیطی حمایتی و دوستانه در مدارس باشد؛ باتوجه به اهمیت این مهم، تمامی مدارس بایستی با جدیت این طرح را پیادهسازی و از ظرفیتهای موجود برای کمک به دانشآموزان بهرهبرداری کنند.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید براینکه این طرح با همکاری همه جانبه معلمان، مشاوران و دانشآموزان، به بهبود کیفیت زندگی تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان کمک کند، بیان کرد: «طرح همیار مشاور دانشآموزان را تشویق میکند تا فعالانه در مسائل اجتماعی مدرسه و جامعه شرکت کنند. این مشارکت باعث ایجاد حس مسئولیتپذیری و تعلق به جامعه میشود. این طرح در مدارس نه تنها به ارتقای سلامت روانی دانشآموزان کمک میکند، بلکه با هویت بخشی به آنها، زمینهساز رشد شخصیتی و اجتماعیشان نیز خواهد بود.»
ارسال دیدگاه