مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش و رابط خبرگزاری پانا منطقه ۱۴ تهران:
تعلیم و تربیت نیازمند همکاری و نوآوری است
تهران (پانا) - مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش و رابط خبرگزاری پانا منطقه ۱۴ تهران بر ضرورت اتخاذ رویکردی جامع و چندبعدی برای حل چالشهای نظام تعلیم و تربیت اشاره داشت و به نقش خانواده، مدرسه، جامعه و فناوری در این فرآیند تاکید کرد.
ندا کیایی، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش و رابط خبرگزاری پانا منطقه ۱۴ تهران در گفتوگو با پانا به بررسی مسائل و چالشهای پیش روی نظام تعلیم و تربیت و ارائه راه حلهای عملی برای بهبود وضعیت پرداخت و به موارد کلیدی از جمله نقش خانواده، مدرسه و جامعه در تربیت کودکان و نوجوانان اشاره کرد و همچنین بر لزوم همکاری بین بخشهای مختلف برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش تاکید کرد.
کیایی با اشاره به نقش مهم خانواده در فرآیند تربیت، افزود: «خانواده بهعنوان نهاد اولیه تربیت، نقش بیبدیلی در شکلگیری شخصیت کودکان و نوجوانان دارد. ارتباط مستمر و مؤثر بین مدرسه و خانواده، ضروریترین عامل در ارتقای عملکرد آموزشی دانشآموزان است. این ارتباط صرفاً به اطلاعرسانیهای خشک و یک طرفه محدود نمیشود. بلکه نیازمند تعامل عمیق، درک متقابل نیازها و چالشهای هر دو طرف و همکاری مشترک برای حل مشکلات است. باید با برنامهریزی منسجم و راهبردهای مؤثر، ارتباط بین مدرسه و خانواده را تقویت کرد، به گونهای که فضای گفتگو و همکاری مستمر بین والدین و معلمان ایجاد شود و در نهایت بتوان در زمینه رشد و تربیت کودکان به نتایج مؤثرتری دست یافت. این همکاری شامل مشارکت والدین در فعالیتهای آموزشی مدرسه، ارائه بازخوردهای سازنده به معلمان، و درک مشترک از اهداف تربیتی نیز میشود.»
وی در ادامه به نقش مدرسه و معلمان اشاره کرد و گفت: «معلمان به عنوان الگوهای تربیتی و راهنمایان آموزشی، نقش بسیار مهمی در شکلدهی به افکار و رفتار دانشآموزان دارند. به روزرسانی مستمر دانش و مهارتهای معلمان از طریق برگزاری دورههای آموزشی مختلف و متنوع، بسیار حیاتی است. این دورهها نباید صرفاً به آموزش محتوای درسی جدید محدود شود، بلکه باید به آموزش روشهای نوین تدریس، مدیریت کلاس درس، ارتباط مؤثر با دانشآموزان و والدین، و همچنین مدیریت چالشهای رفتاری و عاطفی دانشآموزان بپردازند. همچنین ایجاد فضایی مناسب برای همکاری و مشارکت بین معلمان، اشتراکگذاری تجربیات و ایجاد شبکه حمایتی بین آنها، بسیار مهم است تا بتوانند به نحو موثر دانش و مهارتهای خود را به دانشآموزان منتقل کنند و از چالشهای پیش روی خود در کلاس درس به نحو موثری عبور کنند.»
کیایی همچنین به نقش جامعه در تربیت کودکان اشاره داشت و ضمن توضیحاتی مفصل در اینباره بیان کرد: «جامعه بهعنوان یک نهاد تأثیرگذار در فرآیند تربیت، نقش مهمی در شکلگیری شخصیت کودکان و نوجوانان دارد. ارتقای سطح فرهنگ و آگاهی جامعه، خصوصاً در زمینه اهمیت آموزش و پرورش، نقش مهمی در تربیت نسل آینده دارد. باید با برنامهریزیهای هدفمند و تبلیغات و آموزش عمومی وسیع، فرهنگ اهمیت آموزش و پرورش را در جامعه ترویج داد. این کار نیازمند همکاری بین دستگاههای مرتبط و رسانهها است تا بتوان به ارتقای سطح آموزشی کشور کمک کرد و فضای مناسب و حمایتی برای دانشآموزان و معلمان فراهم کرد.»
وی با اشاره به نقش فناوریهای جدید در آموزش و چالشهای مرتبط با آن، توضیحاتی دقیق ارائه داد و اظهار کرد: «فناوریهای جدید میتوانند ابزارهای مفیدی برای ارتقای کیفیت آموزش باشند، اما باید با برنامهریزی منسجم و راهبردهای هدفمند از آنها استفاده شود تا از معایب و مضرات آنها جلوگیری شود. استفاده غیر اصولی از فناوریهای جدید در آموزش، میتواند نتایج منفی در پی داشته باشد. باید از این فناوریها بهعنوان ابزاری کمکی برای ارتقای کیفیت آموزش و نه بهعنوان جایگزین روشهای سنتی استفاده شود. همچنین باید به آموزش معلمان در زمینه استفاده مؤثر از فناوری های جدید توجه ویژه شود.»
کیایی با ارائه راهکارهایی عملی برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت، بیان کرد: «برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت، باید به طور همزمان به تمام جوانب موضوع توجه شود. این کار نیازمند برنامهریزیهای دقیق، همکاری مؤثر بین بخشهای مختلف، و همچنین تخصیص منابع مالی و انسانی کافی است. فقط با یک رویکرد جامع و چندبعدی، با توجه به محدودیتها و فرصتها و همچنین با در نظر گرفتن نیازهای دانشآموزان و معلمان در نقاط مختلف کشور، است که میتوان به نتایج مؤثری در این زمینه دست یافت و عدالت آموزشی را در سراسر کشور بهوجود آورد.»
ارسال دیدگاه