محمود ابوطالبی دبیر ریاضی شهر تهران:

تسلط بر مفاهیم ریاضی ملاک مناسبی برای باهوش بودن دانش آموز نیست

تهران (پانا) - محمود ابوطالبی دبیر ریاضی شهر تهران با اشاره به متفاوت بودن سطح یادگیری درس ریاضی در تمامی دانش آموزان‌، تسلط بر مفاهیم ریاضی را ملاک مناسبی برای باهوش بودن دانش آموز ندانست.

کد مطلب: ۱۵۲۸۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
تسلط بر مفاهیم ریاضی ملاک مناسبی برای باهوش بودن دانش آموز نیست

محمود ابوطالبی؛ دبیر ریاضی دبیرستان علامه حلی ۵ در مورد اهمیت درس ریاضی در رشته انسانی، سطح یادگیری دانش آموزان و تفهیم مطالب توسط دبیران با پانا به گفت و گو پرداخت ودرباره عوامل موثر در علاقه‌مندی خود به تدریس گفت: از سنین نوجوانی به تدریس علاقمند بودم. آموزش مطالب به دوستان یا افرادی که سن پایین تری از من داشتند بسیار لذت بخش بود. با انتخاب رشته تحصیلی ریاضی محض وارد این عرصه شدم. در دانشگاه هم  در اوقات بیکاری به کلاس‌های حل تمرین می‌پرداختم و این سبب افزایش تجربه و اطمینان خاطر برای من در راستای تدریس بود. انتخاب درس ریاضی برای تدریس هم به علاقه‌ام در گذشته بر می‌گردد که تاثیر زیادی برای حضورم در این عرصه داشت.

ابوطالبی با اشاره به اینکه سطح یادگیری ریاضی در تمامی دانش آموزان یکسان نیست افزود: تفهیم مطالب مسئله‌ای دشوار است. اگر این مطالب غیر محاسباتی، تجسمی باشند سختی این امر را بیشتر می‌کند و به طبع، بدون ادراک و همکاری و خواست دانش آموزان این فرایند میسر نمی‌شود.

وی عنوان کرد: اشتیاق به تدریس، تسلط کامل بر مفاهیم، حوصله و صبوری از شاخصه‌های عمومی یک معلم است اما ویژگی‌های یک معلم نیز برای دروسی مثل ریاضی خاص و متفاوت است. مهم‌ترین مسئله پذیرش ایرادات و ضعف دانش آموزان در درس ریاضی است. انتظار یک معلم ریاضی برای یادگیری مطالب در یک سطح مطلوب برای تمامی دانش آموزان کاملا طرز فکر غلطی است چرا که همه دانش آموزان قدرت فراگیری یکسانی ندارند. یک معلم ریاضی خوب باید در راستای ایجاد درک بهتر مفاهیم، به طرح سوالات مطلوب، آگاهانه و هدف دار گام بر دارد. وی ادامه داد: حوصله و صبوری از دیگر ویژگی‌های یک معلم است که باید در یک معلم ریاضی بیش از پیش به چشم آید. پاسخ گویی به سوالات متعدد یا تکراری دانش آموزان نیز امکان به وجود آمدن روش‌های جدید آموزش را در خود دارد.

ابوطالبی مشکلات پایه‌ای را ریشه اصلی مشکلات دانش آموزان در درس ریاضی دانست و عنوان کرد: بخشی از این ضعف یا احساس ضعف به تلقین و تبلیغ منفی در سطح جامعه نسبت به درس ریاضی است. از طرفی مطالب درس ریاضی زنجیر وار به هم متصل است اگر در فراگیری یا تفهیم مباحث در پایه مشکلی به وجود آید ممکن است این آسیب پایه ای در مطالب آینده هم گریبان گیر دانش آموز شود. از نظر من یک دلیل دیگر این ضعف و مشکلات ارتباط دادن هوش فرد با آموخته‌های ریاضی او است که ناخودآگاه استرس و مشکلاتی را برای دانش آموزان به وجود می‌آورد. نقش دبیر در ایجاد انگیزه و انتقال درس بسیار حائز اهمیت است.

وی با عنوان اینکه ترس و استرس و بی علاقگی در ایجاد این دلهره بسیار نقش دارد؛ گفت: حل تمرین بیشتر و تکرار کمتر در این بهبود این روند بسیار مناسب است. دانش آموزان هرچقدر سوالاتی با سبک و سیاق متفاوت را حل کنند و خود را درگیر چالش‌های این مسئله کنند به آنها در فرایند یادگیری و تسلط نقش بیشتری دارد. حل سوالات تکراری قدرت جذب آن‌چنانی در دانش آموزان ایجاد نمی‌کند.

وی نگاه مثبت و مستقل دانش آموز را در فرایند یادگیری ریاضی موثر دانست و عنوان کرد: مشکلات در یادگیری تمام دروس وجود دارد اما چنین مشکلی در  ریاضی نمود بیشتری پیدا می‌کند و به روند یادگیری لطمه می‌زند من اعتقاد دارم که دانش آموز می‌تواند به این مسئله نگاه مثبت داشته باشند. مستقل عمل کردن به شیوه‌های مختلف از جمله پیش خوانی در روند یادگیری پایدار‌تر تاثیر بسزایی دارد.

ابوطالبی گفت: دانش آموزان رشته انسانی باید درگیر حل مسئله شوند و خود را با محتوا آن عجین کنند. حل سوالات بیشتر، و تمرین مستمر قطعا آنها را به میزان تسلط مناسبی در درس ریاضی می‌رساند. گارد داشتن دانش آموزان رشته انسانی نسبت به این درس متاسفانه مسئله‌ای انکار ناپذیر است، این تسلط باعث تمایز بیشتری نسبت به سایر دانش آموزان می‌شود و حتی در کنکور هم تاثیر فراوانی خواهد داشت.

خبرنگار : امیرعرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار