دبیر ریاضی دبیرستان طالقانی رودهن:

مهارت دبیر و همت دانش‌آموز، رمز موفقیت در یادگیری اصولی ریاضی است

رودهن(پانا) - دبیر ریاضی دبیرستان طالقانی رودهن، آموزش و یادگیری درس ریاضی و تفهیم عمقی آن را نیازمند تخصص و مهارت دبیر مربوطه و همت، تلاش و علاقمندی دانش‌آموزان دانست که بدون شک‌ ریاضی را به شیرین‌ترین درس در مدارس و بین دانش‌آموزان تبدیل خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۳۶۵۸۳۴
لینک کوتاه کپی شد
مهارت دبیر و همت دانش‌آموز، رمز موفقیت در یادگیری اصولی ریاضی است

سهیلا تیموری، دبیر ریاضی دبیرستان طالقانی رودهن در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «برای آماده کردن دانش‌آموزان قبل از امتحانات حدود چند جلسه قبل فعالیت‌هایی نظیر تدریس دوباره نکات مهم، مرور درس‌ها، تمرین سوالات مهم، حل نمونه سوال‌های متفاوت با استفاده از کتاب‌های کمک درسی و منابع معتبر، یادآوری نکات کلیدی و همچنین تمرین مباحثی که اکثر دانش‌آموزان در آن مشکل دارند از کارهایی است که سعی می‌کنیم دانش‌آموزان را برای امتحانات آماده کنیم.»

وی افزود: «تجربه، مهارت و تخصص دبیر برای تدریس مطلب درسی جدید، حرف اول را می‌زند علاوه بر اینکه به شناخت درستی از دانش‌آموزان کلاس هم باید برسد. برای شروع، دبیر نیازمند ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان و کلاس است که در این صورت می‌تواند سطح یادگیری دانش‌آموزان را افزایش دهد. بهترین شیوه برای آغاز درس جدید اول نوع بیان است که باید درس به صورت مفهومی برای دانش‌آموز مطرح شود، مطلب کاملا عینی و ملموس توضیح داده شود، جزئیات آن مطرح شود و از طرح و آموزش درس به صورت حفظی خصوصا مباحث ریاضی کاملا پرهیز شود، همچنین بهتر است بیان مباحث از آسان به سخت باشد که البته تدریس به این شیوه با توجه به سطح درسی و درک مطلب دانش‌آموزان بستگی دارد و پیش می‌‌رود.»

تیموری ادغان کرد: «در هر کلاس دانش‌آموزان مختلفی وجود دارند. به عنوان یک دبیر سعی می‌کنم برای اینکه کلاس به محیطی مثبت برای یادگیری تبدیل شود، دانش‌آموزانی که تمرکز حواس ندارند را به نوعی با پرسش و پاسخ به سمت درس هدایت کنم، البته با توجه به تعداد زیاد دانش‌آموزان کیفیت کار تحت تاثیر قرار گرفته که گریزی از آن متاسفانه نیست و تراکم جمعیت کلاس‌ها یکی از مشکلات بغرنج در مدارس است که امیدواریم در این زمینه چاره‌اندیشی‌هایی صورت گیرد.»

این دبیر ریاضی نیز تاکید کرد: «ارتقای کیفیت آموزشی و یادگیری درس ریاضی نیازمند آمادگی‌های ذهنی و مهارتی دانش‌آموز از ریاضی در سال‌های قبل است، اینکه معلم چقدر توانسته دانش‌آموز را به درس ریاضی علاقه‌مند کند و چقدر خود دانش‌آموز با این روند همراه شده و پیش رفته است اهمیت دارد، اغلب فکر می‌کنند مقطع ابتدایی اهمیت چندانی ندارد اما این تفکر کاملا اشتباه است بلکه مقطع ابتدایی مانند ستون یک ساختمان است که در دبیرستان و در آموزش دروس بخصوص ریاضی توسط دبیران به آن شکل داده شده و ارتقا و تکامل می‌یابد.»

وی خاطرنشان کرد:«کرونا باعث اصلی افت تحصیلی در سال اخیر شد که لطمات جبران‌ناپذیر آموزشی به بدنه تعلیم و تربیت وارد کرد علاوه بر آن آسیب‌های اجتماعی و تغییر منفی نوع رفتار دانش‌آموزان با همکلاسی و معلمان‌شان کرد که بسیاری از حریم‌های اجتماعی، اخلاقی و انسانی متاسفانه شکسته شد، همچنین از آنجا که با توجه به واقعیت یادگیری که هنگامی صورت می‌گیرد که تدریس دیداری و شنیداری برقرار باشد در غیر این صورت اغلب دانش‌آموزان تلاشی برای یادگیری مطلب نخواهند کرد و اکنون که در شرایط حضوری مدارس هستیم افت تحصیلی بسیار به چشم می‌آید و یکی از حادترین این مسائل اقدام به تقلب از طرف دانش‌آموزان در دوران کرونا بود که متاسفانه اکنون هم در کلاس‌ها آثار آنان بسیار بیشتر از قبل مشهود و نگران کننده است و نیازمند مدیریت اصولی است.»

خبرنگار: مهدیس هدایتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار