برگزیده نخستین دوره بینالمللی جایزه معلم:
جایگاه معلم؛ فرهنگی مقدس که نیازمند توجه و احترام است
تهران (پانا) - لیلا سلیقهدار، معلمی که سال گذشته به عنوان یکی از برگزیدگان نخستین دوره بینالمللی جایزه معلم شناخته شد، در مصاحبهای با خبرنگار پانا، از تجربیات خود و نقش مهم این جایزه در ارتقاء آموزش و تربیت معلمان سخن گفت و عنوان کرد با افتخار به عنوان سفیر دومین دوره این جایزه حضور خواهم داشت.
لیلا سلیقهدار برگزیده نخستین دوره بینالمللی جایزه معلم با اشاره به فراخوان دومین دوره این رویداد گفت: «این یک پلتفرم عالی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و ایدههای نو در حوزه آموزش است و این رویداد نه تنها فرصتی برای شناسایی و محک زدن توانمندیهای معلمان، بلکه به عنوان یک رخداد خجسته در جهت بهبود محتوای کاری و افزایش انگیزه و احساس خوشایند در بین معلمان میباشد.»
وی همچنین به نقش جنبشهای غیر دولتی و خصوصی در این زمینه اشاره کرد و افزود: «این جنبش غیر دولتی، با تأکید بر همکاری و همفکری، به معلمان کمک میکند تا محتوای کاری خود را بهبود بخشند و در این مسیر، به ارتقاء کیفیت آموزش بپردازند. این امر نه تنها برای معلمان، بلکه برای دانشآموزان و جامعه نیز مثمر ثمرخواهد بود.»
سلیقهدار با بیان اینکه جایگاه معلم باید به عنوان یک فرهنگ مقدس در جامعه معرفی شود، معلمان را به عنوان سازندگان آینده و نقش حیاتی آنها در تربیت نسلهای آینده معرفی کرد و گفت: «لازم است که به دور از مقایسه و ارزیابیهای نادرست، جایگاه معلمان به چشم بیاید و مورد احترام قرار گیرد؛ در واقع ایجاد یک فرهنگ احترام و ارج نهادن به مقام معلم، نیازمند تلاش جمعی از سوی مسئولین و سازمانهای آموزشی است. معلمان باید به عنوان افرادی با دغدغههای عمیق اجتماعی و فرهنگی شناخته شوند که هر روز با چالشهای متعددی در عرصه آموزش و تربیت مواجه هستند و این موضوع به ویژه در شرایط کنونی که جامعه در این حوزه با چالشهای مختلفی روبرو است، از اهمیت بیشتری برخوردار است. معلمان باید به عنوان الگوهایی مثبت برای دانشآموزان و جامعه شناخته شوند و اثرگذاری آنها در فرآیند یاددهی و یادگیری به وضوح در جامعه مشخص شود.»
وی در ادامه افزود: «مسئولین و سازمانهای آموزشی نیز باید به این نکته توجه کنند که ارتقاء جایگاه معلم تنها به بهبود شرایط کاری و مالی آنها محدود نمیشود. بلکه لازم است که فرهنگ تقدیر و احترام به معلم در جامعه نهادینه شود و معلمان در این راستا به عنوان افراد کلیدی و تأثیرگذار شناخته شوند.»
وی بیان کرد: «به همین منظور، برگزاری برنامهها و کارگاههای آموزشی، ایجاد فضای گفتوگو و تعامل میان معلمان و مسئولین، و ترویج فرهنگ قدردانی از زحمات معلمان میتواند به بهبود جایگاه این قشر ارزشمند کمک کند. با این رویکرد، میتوانیم به تدریج جایگاه معلم را در جامعه مشخص کنیم و به آن فرهنگی مقدس ببخشیم که شایسته آن است.»
سلیقه دار در پایان تاکید کرد: « هر معلمی باید به توانمندیهای خود ایمان داشته باشد و در نهایت، همه ما به عنوان اعضای جامعه باید به این باور برسیم که معلمان نه تنها آموزگاران علم و دانش، بلکه پرورشدهندگان ارزشها و اخلاق در جامعه هستند و باید به آنها احترام بگذاریم و از زحماتشان قدردانی کنیم.»
ارسال دیدگاه