نمایش اوج شور و دلدادگی در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی

تهران (پانا) - مشتاقان پیاده‌روی بزرگ اربعین در مسیر کربلا که نتوانستند به حرم یار سفر کنند، در تهران عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای نمایش اوج شور و دلدادگی برای شهدای کربلا و اسرای دشت نینوا، همنوا با عزاداران در کربلای معلی همراه با اشک حسرت از جاماندگی این همایش میلیونی، عزاداری کردند.

کد مطلب: ۱۴۹۶۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
نمایش اوج شور و دلدادگی در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی

در حقیقت همایش پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی، نمادی از عاشقی و دلدادگی است و در تهران ده‌هاهزار نفر از عزاداران با در دست داشتن بیرق‌های سیاه و تشکیل دسته‌های عزاداری در خیابان‌های شهر تهران در حال حرکت کردند. بغض در گلو و اشک در چشم‌، حکایت جاماندگان حسینی است، جا ماندن از مسیر عاشقی اما هم نوا با زائران امام حسین (ع) آمدند تا ثابت کنند خون ریخته‌شده حسین تا قیامت تازه و درد متحمل شده بر اولادش انکار ناپذیر است. جامانده‌ها، کیلومترها دورتر از مسیر پیاده‌روی از حسرت قدم زدن در مسیر عشق حسینی اشک می‌ریزند.

مسئله اربعین و اقامه عزا برای سالار شهیدان در این روز از جایگاه والایی برخوردار است و باید یاد حقیقت و خاطره شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت، در این راستا سازمان دانش‌آموزی شهر تهران نیز همگام با سایر نهادها و سازمان‌ها با برپایی موکبی با عنوان عشاق الحسین، سعی در ترویج فرهنگ اربعین حسینی در بین جوانان به ویژه دانش‌آموزان داشتند.

مراسم جهانی پیاده‌روی جاماندگان اربعین، فراتر از یک زیارت مذهبی، فرصتی بی‌نظیر برای تربیت و شکل‌دهی شخصیت کودکان و نوجوانان است. این پیاده‌روی معنوی، با تأثیرات عمیقی که بر روح و روان افراد می‌گذارد، می‌تواند تحولات شگرفی در زندگی آن‌ها ایجاد کند. در واقع فرصتی طلایی برای تربیت دینی، اخلاقی و اجتماعی کودکان و نوجوانان است. گزافه نیست که بگوییم؛ اگر از فضای سرشار از شور و شعور و حماسه حسینیِ و جلوه‌های عشق و معنویت الهی و رایحه انتظار مهدوی که بر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حاکم است؛ استفاده فرهنگی درست و بهینه صورت گیرد، چه بسا تاثیرگذاری تربیتی آن در کودکان و نوجونان، از ماه‌ها بلکه سال‌ها کار فرهنگی مرسوم و برنامه‌‎ی آموزشی و تربیتی برنامه‌ریزی شده، بیشتر و ماندگارتر خواهد بود.

امام حسین علیه‌السلام تنها به جامعه اسلامی و به‌خصوص جهان تشیع تعلق ندارد بلکه متعلق به تمام آزادی‌خواهان و حق‌طلبان جهان است، لذا یکی از بهترین فرصت‌ها برای ابلاغ پیام حسینی، پیاده‌روی عظیم اربعین است‌ تا همه جهانیان از اقوام، ملیت‌ها، ادیان و مذاهب مختلف که در این اجتماع بزرگ شرکت می‌کنند، بدانند نهضت امام حسین علیه‌السلام نهضتی فرادینی و فراجهانی است که خواهان‌آزادی تمام بشریت از قید و بند اسارات و بردگی است و حد و مرز جغرافیایی ندارد. در این میان نقش کودکان و نوجوانان نیز برجسته است، چرا که هم اینان هستند که باید این پیام را به نسل بعد از ما منتقل کنند. از این‌رو سازمان دانش‌آموزی نیز به عنوان اصلی‌ترین متولی پرورش در این مسیر گام برداشت و امسال با استقرار موکب همراه با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری گسترده، به همراه اهدای بسته‌های فرهنگی به نوجوان، تلاش کرد تا حضور پررنگی داشته باشد و با ایجاد خاطره‌ای به یاد ماندنی از پیاده‌روی جاماندگان اربعین رسالت خود را به درستی انجام دهد.

با توجه به تبیین حماسه عاشورا و ترویج فرهنگ حسینی،  سال‌هاست که سازمان دانش‌آموزی با هم‌افزایی و به شکل گسترده و همدلانه اقدام به برپایی چنین برنامه‌ ویژه‌ای کرده است و امید می‌رود که در سال‌های آینده بتوان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتر این حرکت را ادامه داد و در پیاده‌روی عظیم حسینی اهمیت نهضت عاشورا را همچنان حفظ کرد و این اتفاق گسترده جهانی را که حالا تبدیل به یک حرکت اجتماعی عظیم شده است، سینه به سینه به نسل‌های بعد و فرهنگ‌های دیگر منتقل کرد.

ایستگاه مهمانان کوچک امام حسین (ع) به عنوان (پایگاه فرهنگی) و موکب حضرت قاسم (ع) با عنوان نوجوانان حسینی نیز در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین جمع بسیاری را دور خود جمع کرده است که دراین موکب‌ها فعالیت‌هایی چون دلنوشته‌های ادبی باموضوع (اربعین می‌روم تا...)، چاپ سربند، چاپ شال، اهداء دست سازه‌های عاشورایی، اهداکتاب باموضوع اربعین به زائران کودک ونوجوان به چشم می‌خورد.

حال و هوای تهران همانند سراسر ایران اسلامی در روز اربعین به عشق سید و سالار شهیدان اباعبدالله(ع) و یاران با وفایشان حسینی است و با پیوستن به موج راهپیمایان جاماندگان اربعین سعی دارند گوشه‌ای از این دلدادگی را به نمایش بگذارند.

رستاخیز عظیم راهپیمایی پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت همانند سال‌های گذشته، در سراسر جغرافیای ایران اسلامی، طنین‌انداز فریاد شور و شعور و همت اهل نظر در مدار جاذبه امام عشق است و همچون نخ تسبیح، تجلی‌گاه وحدت‌بخش شیعیان جهان و پیوند دهنده دل‌های عشاق ابا عبدالله الحسین علیه السلام، در بزرگترین رزمایش امت‌سازی با «شعار حب الحسین یجمعنا و القرآن یهدینا» است.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین فراتر از یک زیارت مذهبی، فرصتی برای سنجش عمق خلوص نیت انسان‌هاست، در این مسیر پر فراز و نشیب، میزان عشق زائران به سیدالشهدا (ع) سنجیده می‌شود، این مسیر معنوی چنان تأثیر شگرفی بر جسم و روح زائران می‌گذارد که گویی مکتب انسان سازی است.

خبرنگار : عطیه چوپانی عکاس : عرفان نوری تبار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار