فرجی راد در گفت‌و‌گو با پانا:

رفع تحریم و بازکردن باب مذاکره یکی از دلایل سفر رئیس جمهور به نیویورک بود

رافائل گروسی با سفر به تهران بستری برای حل و فصل مسائل آژانس ایجاد خواهد کرد

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی و استاد ژئوپلتیک با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به نیویورک باید به فرصتی تبدیل شود که زمینه تداوم مذاکرات رفع تحریم زده شود، گفت رفع تحریم و بازکردن باب مذاکره یکی از دلایل سفر رئیس جمهور به نیویورک بود.

کد مطلب: ۱۵۰۴۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
رفع تحریم و بازکردن باب مذاکره یکی از دلایل سفر رئیس جمهور به نیویورک بود

عبدالرضا فرجی راد در گفت‌وگو با پانا در خصوص سخنرانی رئیس جمهور در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: «آقای پزشکیان حرف‌های نو برای گفتن دارد بر همین اساس گوش شنوا هم دارد و از این حیث مقامات کشورها اظهارات ایشان را گوش می‌دهند. خوشبختانه آقای پزشکیان مسائل را به نوعی مطرح کرد که همه با هم باید در صلح و امنیت باشند. یعنی یک طرفه به قاضی نرفتند از این بابت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.»

وی افزود: «این سفر در حالی صورت گرفت که دولت جدید اعلام کرده در سیاست خارجی خود، سیاست متعادلی را بین شرق و غرب دنبال می‌کند و خواهان گفت و گو با غرب است.»

این کارشناس سیاست خارجی و استاد ژئوپلتیک گفت: «رفع تحریم یکی از دلایل سفر ایشان و باز کردن باب مذاکره بود. ایشان اشاره کردند که تحریم ها به مردم خسارت می‌زند نه دولت‌ها. از یک طرف موضوع صلح و امنیت مطرح شد. »

فرجی راد با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به نیویورک باید به فرصتی تبدیل شود که زمینه تداوم مذاکرات رفع تحریم زده شود، ادامه داد: «امیدواری مردم به دولت چهاردهم وقتی نتیجه می‌دهد که گشایش‌هایی را در سیاست خارجی ایجاد شود. اکثر کارشناسان بر این عقیده هستند تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران نتواند توازنی را در روابط خارجی برقرار کند و در جهت رفع تحریم‌ها اقدام کند، دولت با یک ژئوپلیتیک بسته نمی‌تواند اقدام چشمگیری انجام دهد.»

وی در خصوص دیدار رافائل گروسی با وزیرامور خارجه کشورمان نیز گفت: «آقای گروسی از دیدار با آقای عراقچی راضی بود؛ به نظر می‌رسد که روند یک روند تدریجی و مثبت خواهد بود. با توجه به صحبت‌هایی که آقای پزشکیان و عراقچی با کشورهای مختلف داشتند، این بار رافائل گروسی با سفر به تهران بستری برای حل و فصل مسائل آژانس ایجاد خواهد کرد که اثر مثبت آن بر مذاکرات مشهود باشد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: «بدون توافق با غرب غلبه بر مشکلات اقتصادی کاری بس مشکل و احتمالا غیرممکن است. از نظر سیاسی می‌توان گفت که در صورت رفع مشکلات بین‌المللی در  سطح منطقه‌ای پیشرفت‌های بیشتری را شاهد خواهیم بود.»

خبرنگار : پارمیدا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار