اوکراین کاردار ایران را احضار کرد

تهران (پانا) - علی‌رغم آن‌که جمهوری اسلامی تأکید کرده که هیچ‌گونه موشک بالستیکی به روسیه ارسال نکرده است، وزارت خارجه اوکراین، کاردار ایران را احضار کرد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
اوکراین کاردار ایران را احضار کرد

وزارت امور خارجه اوکراین روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران را احضار کرده تا درباره «عواقب مخرب و جبران‌ناپذیر» برای روابط تهران-کی‌یف در صورت صحت گزارش‌هایی مبنی بر ارسال موشک بالستیک جمهوری اسلامی ایران به روسیه هشدار دهد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش اخیر روزنامه وال استریت ژورنال درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را «بی‌اساس» خواند و آن را با «اهداف و انگیزه‌های سیاسی» برخی کشورهای غربی دانست.

وزارت خارجه اوکراین در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که «شهریار آموزگار» کاردار ایران را احضار کرده و به شیوه‌ای تند در خصوص عواقب چنین اقدامی برای روابط دوجانبه او هشدار داده است.

پیش از این، سردار فضل‌الله نوذری جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا با رد ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه گفت «موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بار‌ها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نیست».

وی تصریح کرد «هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده است و این ادعا، نوعی جنگ روانی است».

با این‌حال مقام‌های اوکراینی به همراه متحدان غربی خود در هفته‌های گذشته، موجی از حملات علیه ایران را به واسطه یک گزارش بدون سند روزنامه آمریکایی آغاز کرده‌اند و علیه ایران اتهام‌زنی می‌کنند.

اوکرین پیش از این نیز مدعی شده بود که شواهدی موجود است که جمهوری اسلامی پهپادهای شاهد را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ارائه کرده است.

با این‌حال، این‌بار، سخنگوی کاخ سفید جان کربی در کنفرانس خبری خود گفت «نمی‌توانم گزارش‌ها درباره این‌که چنین انتقالی صورت گرفته را تأیید کنم».

سخنگوی کرملین دیمیتری پسکوف نیز گفته است که گزارش وال استریت ژورنال را دیده اما تمامی بخش‌های این گزارش صحت ندارد و توضیح داد «ایران شریک مهم ما است و ما در حال توسعه روابط اقتصادی و تجاری و همکاری و گفت‌وگو درتمامی زمینه‌ها از جمله حساس‌ترین زمینه‌ها هستیم».

اوکراین هفته گذشته تصریح کرد که تعمیق همکاری نظامی بینتهران و مسکو تهدیدی برای اوکراین، اروپا و غرب آسیا است و از جامعه بین‌الملل خواست تا فشارها به ایران و روسیه را تشدید کنند.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار