پکن: طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای نباید در آسیا-اقیانوسیه اجرا شود

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن خواستار لغو «طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای» و خروج تعداد زیادی از تسلیحات هسته‌ای مستقر در اروپا است، گفت این طرح نباید در منطقه «آسیا-اقیانوسیه» اجرا شود.

کد مطلب: ۱۴۹۰۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
پکن: طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای نباید در آسیا-اقیانوسیه اجرا شود

به گزارش تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، مائو نینگ در رابطه با طرح اشتراک گذاری هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کشورهای غیرهسته‌ای، اظهار کرد: پکن معتقد است که طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو، نقض مفاد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است.

وی با اشاره به اینکه این معاهده انتقال مستقیم یا غیرمستقیم سلاح‌های هسته‌ای و حق کنترل آنها را ممنوع کرده است، افزود: آمریکا با استقرار تسلیحات هسته‌ای در قلمرو کشورهای غیرهسته‌ای ناتو و اجازه حمل و پرتاپ موشک‌های هسته‌ای با جنگنده‌های نیروهای هوایی این کشورها، روند کنترل تسلیحات هسته‌ای و کاهش تعداد این سلاح‌ها را مختل می‌کند.

مائو تاکید کرد: چین قاطعانه از نظام بین‌المللی مفاد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به عنوان سنگ بنا، حمایت می‌کند و از کشورهای مربوطه می‌خواهد تا ذهنیت جنگ سرد و بازی حاصل جمع صفر را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: چین همچنین خواستار لغو «طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای» و خروج تعداد زیادی از تسلیحات هسته‌ای مستقر در اروپا است و پکن بر تکرار نکردن این طرح در منطقه «آسیا-اقیانوسیه» تاکید می‌کند.

توسعه همکاری مین‌زدایی چین با کشورهای آسه‌آن

مائو نینگ همچنین در رابطه همکاری چین با کشورهای جنوب شرق آسیا، اظهار داشت: مین و سایر مواد منفجره باقی مانده از جنگ‌ها در کشورهای آسیای جنوب شرقی، همچنان یک مساله مهم و جدی است.

وی افزود: چین به‌عنوان همسایه و شریک خوب کشورهای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، از مدت‌ها پیش متعهد به همکاری‌های پاکسازی مین‌های بشردوستانه با این اتحادیه است.

مائو ادامه داد: چین به کشورهای آسیب‌دیده کمک می‌کند تا قابلیت پاکسازی مین را افزایش دهند و به بهبود ایمنی و رفاه مردم محلی کمک کنند.

مائو بیانیه مشترک وزرای امور خارجه چین و آسه‌آن در مورد تقویت همکاری‌های مین‌زدایی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: جهت‌گیری‌ها، گام بعدی همکاری و اقدامات عملی را روشن می‌کند.

مائو با تاکید بر اینکه این همکاری‌ها بر حل مشکل خطرات مین در آسیای جنوب شرقی و ترویج صلح و توسعه منطقه‌ای کمک کرده است، خاطرنشان کرد: چین مایل به همکاری با کشورهای آسه‌آن است تا بیانیه مشترک را به عنوان نقطه شروع جدیدی برای همکاری در نظر بگیرد، به تقویت همکاری در زمینه پاکسازی مین ادامه دهد و به طور مشترک خانه‌ای مشترک برای صلح، آرامش، رفاه، زیبایی و دوستی بسازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار