ایرانی در گفت‌وگو با پانا:

حمایت از غزه به موضوع اول جهان اسلام تبدیل شده است

تهران (پانا) - سفیر اسبق ایران در اردن گفت اگرچه سازمان همکاری‌های اسلامی مانند سایر سازمان‌های بین‌المللی تاثیر چشمگیری در حمایت از غزه نداشته و نتوانسته نقش مهمی ایفا کند اما در عین حال در حد خود توانسته است این موضوع را به موضوع اول جهان اسلام تبدیل کند.

کد مطلب: ۱۴۶۲۳۵۳
لینک کوتاه کپی شد
حمایت از غزه به موضوع اول جهان اسلام تبدیل شده است

محمد ایرانی در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به برگزاری نشست همکاری‌های اسلامی در جده با محوریت حمایت از غزه، اظهار کرد: «کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی این حق را دارند که درخواست برگزاری اجلاس همکاری‌های اسلامی را داشته باشند. از آنجایی که مقر در عربستان است، دبیرخانه نیز موظف است که با برگزاری این اجلاس موافقت کند به خصوص اگر موضوع مهمی در سطح موضوعات منطقه‌ای و بین المللی کشورهای اسلامی باشد.»

وی افزود: «سازمان همکاری اسلامی که در ابتدا تحت عنوان کنفرانس آغاز به کار کرد، براساس حمایت از موضع فلسطین و مسجد الاقصی شکل گرفت بنابراین کشورهای اسلامی در درجه اول باید این سازمان را فعال کنند تا بتوانند در سطح بین‌الملل به عنوان کشوری که 57 عضو دارد و پس از سازمان ملل بزرگترین تشکیلات و سازمان بین المللی است از غزه حمایت کنند. اما عوامل متعددی دست به دست هم داده است که این سازمان به اهداف خود نرسد و نتواند آنچه که در اساسنامه پیش بینی شده است را محقق کند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: «به عبارت دیگر به لحاظ شکلی و قانونی موضوعات مهم می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ عملا به دلیل ناکارآمدی کشورهای شرکت کننده به خصوص کشورهای تاثیرگذار در جهان اسلامی و ملاحظات سیاسی، تاثیرگذاری این سازمان کاهش یافته است.»

وی ادامه داد: «بنابر مصالح سازمان، تصمیمات سمت و سویی پیدا کرده است که بیشتر جنبه شکلی دارد اما در عین حال اگر چه سازمان کنفرانس اسلامی مانند سایر سازمان‌های بین‌المللی تاثیر چشمگیری بر موضوع مربوط به فلسطین و غزه تاکنون نداشته و نتوانسته نقش مهمی ایفا کند اما در عین حال در حد خود توانسته است این موضوع را به موضوع اول جهان اسلام تبدیل کند.»

ایرانی اضافه کرد: «اگرچه معتقدم که کشورهای اسلامی توانایی و ظرفیت‌های بسیاری دارند و درباره حمایت از غزه انتظار بیشتری از آنها می‌رود اما در مجموع به نظر می‌رسد تصمیمات سازمان همکاری اسلامی تصمیماتی شکلی و توصیه‌ای است.»

وی ضمن اشاره به بیانیه ضدایرانی شورای همکاری خلیج فارس، گفت: «شورای همکاری خلیج فارس که متشکل از 6 کشور است، معمولا در سال 2 بار تشکیل می‌شود. کشورهای مربوطه از جمله امارات و کویت موضوعات را مطرح می‌کنند. اخیراً نیز از سوی کویت موضوع میدان نفتی آرش مطرح شد. به نظر می‌رسد برای جلوگیری از تکرار این مساله باید تلاش شود تا با گفت‌وگوهای دوجانبه این مسائل رفع شود.»

سفیر اسبق ایران در اردن با بیان اینکه با داشتن ارتباطات قوی با این کشورها می‌توان مسائل را رفع کرد، گفت: «در درجه اول گفت‌وگو باید شکل بگیرد. صدور چنین بیانیه‌هایی تاثیر منفی در رسانه‌ها و همچنین روابط کشورها خواهد داشت. مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران باید در این زمینه فعال شوند و با طرف‌های مربوطه گفت‌وگو کنند تا از طرح این مسائل در نشست‌های آتیه توسط کویتی‌ها جلوگیری شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار