رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان البرز:

نابینایی محدودیت نیست، تجسم و اراده است

کرج (پانا) رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان البرز ضمن تبریک روز عصای سفید به تمام افراد نابینا و کم‌بینا این روز را یادآور آموزه‌ها و تلاش‌های مردان و زنانی دانست که دنیای سکوت نابینایان را به دنیای پر از هیجان و احساس تبدیل کرده است.

کد مطلب: ۱۵۰۹۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
نابینایی محدودیت نیست، تجسم و اراده است

حمیده سلیمانی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «روز عصای سفید، یادآور آموزه‌ها و تلاش‌های مردان و زنانی است که دنیای سکوت نابینایان را به دنیایی پر از هیجان، احساس و صدا تبدیل کردند. این عزیزان اگر چه از نعمت بینایی محروم‌اند ولی خلاقیت‌ها و توانمندی‌های ادراکی و فرهنگی منحصربه‌فرد آنان باعث شده از آزمونی که خداوند در برابرشان قرار داده، سربلند بیرون بیایند.»

وی دلیل نامگذاری ۱۵ اکتبر به عنوان «روز عصای سفید» را اینگونه بیان کرد: «روز جهانی نابینایان در کنار سایر معلولیت‌ها که روزهایی برایشان به عنوان روز جهانی نامگذاری شده به این دلیل است که جامعه انسانی و مسئولان در رده بالا نیازهای این قشر، انتظاراتشان، علایق و توانمندی‌های آنان در امور مختلف را به مردم بشناسانند.»

سلیمانی افزود: «در سال ۱۹۲۱ میلادی، یک عکاس اهل شهر بریستول کشور انگلستان با نام «جیمز بیگز» که در اثر یک سانحه، بینایی خود را از دست داد برای در امان بودن از خطر وسایل نقلیه که در خیابان‌های اطراف محل زندگی وی در حال رفت و آمد بودند، ابتکار استفاده از عصا به رنگ سفید که به راحتی برای همگان قابل دیدن باشد را به کار برد. استفاده از عصا به عنوان وسیله کمکی در رفت و آمد نابینایان از قرن‌ها پیش، متداول بوده ولی استفاده از عصای سفید به شکل امروزی و به عنوان نمادی برای شناخت نابینایان به بعد از جنگ جهانی اول برمی‌گردد.»

وی بیکاری را مهمترین مشکل افراد نابینا و کم‌بینا دانست و اظهار کرد: «بسیاری از افراد نابینا با داشتن تحصیلات دانشگاهی بالا یا بیکارند یا در بهترین حالت به مشاغلی بسیار پایین‌تر از سطح توان و تحصیلاتشان مشغول هستند و دولت هنوز یا نخواسته یا نتوانسته تمهیدی برای رفع این معضل داشته باشد. علاوه بر بیکاری که مشکل اساسی این افراد است باید به این نکته هم توجه کرد که از مسائل کوچک‌تر باید شروع به حل مسائل کرد؛ از جمله این مشکلات، کمبود مدرسه استثنایی در استان البرز است که با وجود ۷ شهرستان در تمام استان البرز فقط یک مدرسه نابینایان وجود دارد  که آن مدرسه هم ظرفیت محدودی در ثبت‌نام دارد و نمی‌تواند همه نابینایان استان را پوشش دهد.»

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان البرز با بیان اینکه شهرداری باید توجه ویژه‌ای به افراد نابینا داشته باشد، گفت: «فراهم کردن زیرساخت‌های قابل دسترس مانند پیاده‌روهایی با خط‌های بریل و بریدگی‌ها، آسانسور با اعلان‌های شنیداری و حمل‌ونقل عمومی قابل دسترس، توسعه و توزیع فناوری در دسترس مانند صفحه‌خوان‌ها، نرم‌افزارهای تشخیص صدا و صفحه‌کلیدهای لمسی، ارائه برنامه‌های آموزشی مانند آموزش خط بریل، مهارت‌های کامپیوتری و مهارت‌های زندگی مستقل و همچنین فراهم کردن فرصت‌های شغلی در دسترس و ارتقای آگاهی و درک عمومی از نیازها و توانایی‌های نابینایان، تشویق به مشارکت نابینایان در جامعه از طریق فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی از جمله کمک‌ها و خدماتی است که باید برای این افراد در نظر گرفته شود.»

سلیمانی در‌ پاسخ به این پرسش که «چند درصد افراد آگاهی کامل را درباره افراد نابینا دارند؟» ابراز کرد: «متاسفانه نمی‌توان گفت همه اقشار جامعه، آگاهی کامل را دارند ولی درصد کمی هستند که تلاش خود را می‌کنند تا این آگاهی را در بین افراد جامعه ایجاد کنند تا بتوانند در برخورد با افراد نابینا به مشکل برنخورند. از جمله آگاهی‌هایی که می‌توان به مردم داد این است که در برخورد با فرد نابینا از ترحم و دلسوزی و مراقبت زیادی بپرهیزیم؛ چون موجب انتقال حس تحقیر به فرد نابینا می‌شود.»

وی افزود: «بهتر این است که کاملا عادی رفتار کنیم و نابینایی فرد باعث نشود یک جور خاص و متفاوت رفتار کنیم. آن‌ها هم مثل افراد دیگر و از جهاتی توانمندتر از بقیه افراد هستند؛ بنابراین با دلسوزی زیادی آنان را تحقیر نکنیم. نه بی‌تفاوت باشیم و نه کنجکاو و نه چنان رفتار کنیم که انگار اصلاً کسی را ندیده‌ایم و نه چنان عمل کنیم که انگار یک موجود فضایی را در مقابل خود می‌بینیم.»

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان البرز اضافه کرد: «نکته مهم بعدی این است که وقتی نابینایی را می‌بینیم که می‌خواهد از خیابان عبور کند، می‌توانیم به او کمک کنیم. برای این منظور، جلوتر از فرد نابینا قرار بگیریم نه پشت سر او و بازوی خود را در اختیارش قرار دهیم تا بازوی ما را گرفته و آرام و با هم از خیابان عبور کنیم یا می‌توانیم عصای او را گرفته و او را همراهی کنیم تا از خیابان عبور کند و هنگامی که به آن سوی خیابان رسیدیم او را از موقعیت جلویش آگاه کنیم.»

سلیمانی با اشاره به اینکه علاوه بر افراد جامعه، خانواده نیز مسئولیت مهمی در برابر فرزندان کم‌بینا و نابینای خود دارند، تصریح کرد :«خانواده‌ها نقش مهمی در حمایت از عزیزان نابینا یا کم‌بینا دارند. برخی از وظایف خانواده عبارتند از ارائه حمایت عاطفی و تشویق نابینایی که می‌تواند تجربه‌ای سخت و طاقت‌فرسا باشد و خانواده‌ها می‌توانند محیطی حمایت‌کننده و درک‌کننده برای آنان فراهم کنند.»

وی بیان کرد: «همچنین در کمک به مکان‌یابی و دسترسی به منابع، خانواده‌ها می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا از خدمات و منابع مختلفی مانند فناوری کمکی، برنامه‌های آموزشی و گروه‌های حمایتی هدایت‌شده که در دسترس آن‌ها است، نهایت استفاده را ببرند.»

همچنین مسلم آشنا، کارشناس‌مسئول پرورشی و تربیت‌بدنی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان البرز نیز گفت: «دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در زمینه‌های مختلف از جمله ورزش هم بسیار توانمند هستند؛ زیرا آنان در تابستان امسال در مسابقات استانی و کشوری موفقیت‌های بسیاری کسب کردند که باعث افتخار استان البرز شدند.»

وی افزود: «مهدی فائزه‌مهر در مسابقات قرآن، عترت و نماز، رتبه اول‌حفظ قرآن و زهرا آقایاری، مقام اول حفظ ۱۰ جزء در مسابقات حفظ قرآن دانش‌آموزان با نیازهای ویژه آسیب بینایی را کسب کردند. همچنین در حوزه تربیت‌بدنی و ورزش، دانش‌آموزان در رشته دو و میدانی، رتبه ۲ را کسب کردند و در موارد انفرادی نیز رتبه اول کشوری را به نام خود ثبت کردند.»

دانش‌آموزخبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار