خاطرات آتش‌نشان بازنشسته نظرآبادی در روز آتش‌نشان

کرج (پانا) - آتش‌نشان بازنشسته‌ شهرستان نظرآباد که چند سالی در این حرفه، مشغول کار بود از اولین چالش‌های شغلی خود می‌گوید.

کد مطلب: ۱۵۰۵۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
خاطرات آتش‌نشان بازنشسته نظرآبادی در روز آتش‌نشان

حبیب سلیمانی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «وقتی آژیر به صدا درمی‌آید، اولین مساله مهم این است که در کمتر از ۴۵ ثانیه، لباس پوشیده و سوار ماشین شده باشیم. نمی‌دانیم حریق بزرگ است یا نه و در طول اطفای حریق هم استرس زیادی به ما وارد می‌شود که عوارض زیادی دارد. بدنمان سرد می‌شود، دست‌هایمان یخ می‌کند تپش قلبمان چند برابر می‌شود و هرچه سن یک آتش‌نشان بالاتر برود، آسیب‌هایش هم بیشتر می‌شود. آسیب‌های روحی کم‌کم به جسم‌مان نفوذ می‌کند و منشاء‌ بیماری‌های جسمی می‌شود.»

وی در پاسخ به این سوال که «الویت یک آتش‌نشان، حفظ جان است یا حفظ مال؟» ادامه داد: «آتش سوزی‌های خانگی، بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد که علت بیشتر این آتش‌سوزی‌ها عدم رعایت نکات ایمنی وسایل گرمایشی است و در مواجه با این سوانح، اولویت آتش‌نشان حفظ جان مردم است.»

سلیمانی اضافه کرد: «3 چیز است که یک آتش‌نشان هرگز در زندگی‌اش فراموش نمی‌کند. اولین باری که یک نفر را از مرگ نجات می‌دهد، اولین باری که مرگ کسی را با چشم خود می‌بیند و اولین باری که موفق می‌شود حریق بزرگی را خاموش کند.»

وی درباره‌ بهترین خاطره در چند سال خدمت خود گفت: «فردی از کوه سقوط کرده بود که گزارش به ما رسید و بعد از اعزام، فرد مورد نظر را در تاریکی نجات دادیم و این فرد بعد از چند روز، سلامتی خود را به دست آورد و از بیمارستان مرخص شد. جریان این بود که یک خانواده‌ چهارنفره برای تفریح به کوه می‌روند، مادر خانواده پایین کوه می‌ماند و 2 فرزند پسر همراه پدر به بالای کوه می‌روند و مشاهده می‌کنند که فردی از کوه سقوط کرده است. پدر خانواده از بچه‌ها می‌خواهد بدون اینکه به کسی چیزی بگویند، محل را ترک کنند و بعد از پایین آمدن، یکی از فرزندان این موضوع را به مادر اطلاع می‌دهد که مادر با اصرار زیاد به همسر و فرزندانش به ما اطلاع می‌دهد و باعث نجات این فرد می‌شوند.»

آتش‌نشان بازنشسته نظرآباد گفت: «یکی از خاطرات تلخ که چندین وقت، مرا درگیر کرد، گزارش آتش گرفتن یک خودروی سواری در اتوبان تهران - قزوین بود که به محل اعزام شدیم. به عنوان فرماندهی عملیات، نزدیک شدم، ماشین کاملا سوخته بود و دختری در آن بود که در آتش سوخته بود. پدر دختر در محل حضور داشت که گفت دخترم کمربندش قفل شد و نتوانست از ماشین خارج شود.»

وی افزود: «بعد از خارج کردن جسد و اتمام عملیات تا چندین روز و شب، درگیر این موضوع بودم و شب‌ها خواب این دختر را می‌دیدم که درون چاه است و از من کمک می‌خواهد که بعد از مدتی، جواب کالبدشکافی پزشکی قانونی نشان داد که خود پدر، دخترش را کشته و در خودرو جسد را به آتش کشیده بود.»

سلیمانی، روز آتشنشان را به تمامی آتش‌نشانان غیور تبریک گفت و برای آتش‌نشانان عزیز آرزوی موفقیت و سلامتی کرد و خاطرنشان کرد: «الهی همیشه شاهد خبرهای زیبا و شادی در کشورمان باشیم.»

دانش‌آموزخبرنگار: محمدامین فتحی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار