شاعر البرزی:

تاثیر استاد شهریار بر شعر و غزل معاصر شایان توجه است

کرج (پانا) - یک شاعر البرزی گفت: اگر بخواهیم هر یک از شاعران غزل‌سرای معاصر را در تکمیل جریان پویایی غزل امروزمان سهیم بدانیم، سهم استاد محمدحسین شهریار، شایان توجه است.

کد مطلب: ۱۵۰۱۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر استاد شهریار بر شعر و غزل معاصر شایان توجه است

میلاد موحدی‌راد در گفت‌وگو با پانا ضمن تبریک ۲۷ شهریور، روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی بیان کرد: «از نوجوانی به سرودن شعر، علاقه‌مند بودم و اولین سروده‌های من مربوط به حدود سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی است. با آشنایی با انجمن‌های شعر از سن 18 سالگی، فعالیت خود را در این عرصه آغاز کردم و به دلیل علاقه‌ای که به ادبیات داشتم این رشته را در دانشگاه به‌صورت آکادمیک تا سطح دکتری ادامه دادم.»

وی با بیان اینکه شاعران مختلفی در زندگی شعری‌ام تاثیر داشته است، افزود: «برحسب سن و شرایط مختلفی که انسان در طول زندگی تجربه می‌کند، شاعران متعددی در دوران خاص حیات می‌توانند بر فرد تاثیر بگذارند. بنده در نوجوانی و جوانی تحت تاثیر سهراب سپهری بودم و در دوره دانشجویی، اشعار سیدحسن حسینی و قیصر امین‌پور را دنبال می‌کردم و غزلیات شمس را مستمر می‌خواندم و همچنین اشعار اخوان‌ثالث و فریدون مشیری را نیز دنبال می‌کردم ولی شاعری که همیشه و بیش از همه محل رجوعم بوده، حافظ و مولانا است.»

موحدی‌‌راد، دلیل نامگذاری ۲۷ شهریور به عنوان روز شعر و ادب فارسی را اینگونه بیان کرد: «در فرهنگ غنی ما، زندگی با شعر آغاز می‌شود و با شعر به پایان  می‌رسد. کودکان در گهواره‌ها، لالایی و موسیقی می‌شنوند و از همان آغاز به شعر اُنس می‌گیرند و پس از مرگ نیز مزارها به شعر مزین می‌شوند. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ، روحیات و رفتار ما می‌گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجازآفرین را بیشتر روشن می‌سازد. این حضور و نفوذ، حکایت از آن دارد که در ژرفای زبان و ادب فارسی آنقدر معانی بلند و مضامین دلنشین علمی، ادبی، اخلاقی و انسانی وجود دارد که هر انسان سلیم‌الطبعی با اطلاع و آگاهی از آن‌ها، خودبه‌خود به فارسی و ذخایر مندرج در آن دل می‌سپارد.»

وی در رابطه با تاثیر استاد شهریار بر شعر و غزل معاصر اظهار کرد: «شهریار نیز همچون دیگر غزل‌سرایان معاصر مثل مرحوم محمدعلی بهمنی با سروده‌هایشان هر یک به سهم خود، جریان پویایی که امروز با عنوان «غزل نو» به موازات شعر نو به حیات خود ادامه می‌دهد را به راه انداختند. شعرهای این مکتب، بیشتر از آن که به اعتبار قالب و فرم ظاهری شناخته شوند با رمانتیسم قالب تمایز و تشخص یافته‌اند. منظومه «حیدر بابایه سلام» که از نخستین اشعار شهریار به زبان مادری است به زبانی روان و رسا سروده شده و ویژگی‌های زبانی این منظومه، زبان زنده و رایج روستاهای آذربایجان است. قطعاً اگر بخواهیم هر یک از شاعران غزلسرای معاصر را در تکمیل جریان پویایی غزل امروزمان سهیم بدانیم، سهم استاد شهریار، شایان توجه است.»

این شاعر البرزی، مسئولیت‌پذیری را از رازهای ماندگاری یک شاعر دانست و ادامه داد: «شاعر آگاه امروز نیز فرزند زمان خود است. شاعر زمانی ماندگار است که احساس مسئولیت کند، درد انسان معاصر را ببیند و رنج انسان معاصر را بفهمد، خودکامگان عالم امروز را با واژگان خودش نقد کند و ظلم‌ستیزی را با کلمه نشان دهد و در عرصه اجتماع مسئولیت‌پذیر باشد و در صحنه جهانی نیز به عنوان یک انسان، دغدغه بشریت را ببیند و قطعاً در این صورت آن فرد، شعر ماندگاری خواهد سرود.»

موحدی‌راد در رابطه با جایگاه ادبیات امروز ایران در جهان گفت: «تأثیر زبان و ادبیات ما بر ادبیات جهان، سابقه‌ای دیرینه دارد و شروع آن هم روشن نیست. همچنان که آغاز پیدایش زبان، نامعلوم است ولی بدون تردید زبان و ادبیات ما تأثیر خود را بر سایر زبان‌ها از دوران قبل از اسلام شروع کرده و تا عصر حاضر ادامه داده است.»

وی افزود: «رابطه ادبی ایران و هند، تاریخ چند هزار ساله دارد و بسیاری از محققان معتقدند که ایران و هند در روزگاران قدیم دارای زبان مشترکی بوده‌اند. تاثیری که آثار بزرگ ادبی و شاعران بزرگ ما بر شعرای دیگر ملت‌ها گذاشته‌اند از فردوسی و نظامی و سعدی و حافظ تا نویسندگان معاصر ما مصداق‌های اثرگذاری ادبیات ایران بر ادبیات سایر ملت‌‌ها است و از همین جا است که می‌توانیم جایگاه ادبیات ایران را در جهان امروز بسنجیم.»

موحدی‌راد اضافه کرد: «در ادبیات ایران در حوزه شعر با توجه به حجم آثاری که چاپ شده و برنامه‌هایی که در رسانه ملی پخش می‌شود، گامی رو به جلو داشته‌ایم و می‌توانیم امیدوار باشیم که روزبه‌روز حال شعر ما بهتر می‌شود و شاعران بهتری به دنیای شعر، قدم خواهند گذاشت.»

شاعر البرزی عنوان کرد: «امیدوارم ادبیات فارسی تا جهان باقی است، روزبه‌روز عمیق‌تر و پرمخاطب‌تر شود و قله‌هایی که در قرون گذشته فتح کرده را در آینده هم توسط جوانان پراستعداد تجربه کند.»

دانش‌آموزخبرنگار: ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار