*ملیکا بهروزی

13 شهریور سالروز بزرگداشت بزرگ‌ترین داشنمند مسلمان ایرانی

کرج(پانا) -ابوریحان محمدبن احمد بیرونی، در ۱۳ شهریور سال ۳۵۲ خورشیدی در خوارزم، دیده به جهان گشود. به مناسبت زحمات و تلاش‌های ابوریحان بیرونی، ۱۳ شهریورماه را به نام این دانشمند ایرانی و روز ملی نجوم نامگذاری کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۴۹۸۸۶۹
لینک کوتاه کپی شد
13 شهریور سالروز بزرگداشت بزرگ‌ترین داشنمند مسلمان ایرانی

ابوریحان بیرونی را بزرگ‌ترین دانشمند مسلمان و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان ایرانی در همه اعصار می‌دانند. همچنین او به پدر علم انسان‌شناسی و هندسه‌شناسی نیز لقب یافت. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز ابوریحان، کنجکاوی و علاقه به تجربه شخصی مسائل بوده است.

آن‌چه از کتاب‌ها و نوشته‌‌های ابوریحان بیرونی و نقل تاریخ‌ نویسان برمی‌آید، گویای این است که او جزء سرآمدهای روزگار خود و از شخصیت‌های چند بُعدی درعلم بوده است. این موضوع را از تعداد زیاد کتاب‌ها و عمق نوشته‌هایش می‌توان فهمید. ابوریحان بیرونی مباحث متعددی را مطرح و نظریات جدیدی را ابداع کرد که هیچ شخصی قبل از او آن‌ها را بیان نکرده بود.

ابوریحان در علوم متعدّد، نظریه‌‌های جدیدی را پایه‌گذاری کرده است که می‌توان به اظهار نظر درباره نجوم،زمان پیدایش عالَم،شیمی وکانی‌شناسی ، پزشکی و داروشناسی اشاره کرد.

از آثار علمی وی نیز می توان تحقیق ماللهند، قانون مسعودی، التفهیم لاوایل صناعات التنجیم، الجماهر فی معرفه الجواهر، صیدنه، آثار الباقیه عن القرون الخالی رانام برد.

ابوریحان بیرونی، پس از سال‌ها تلاش و کوشش در راه علم و فضیلت، در 22 آذر 427 شمسی بدرود حیات گفت،گفته می‌شود او در اواخر عمر، هم نابینا و هم ناشنوا شده بود.

دانش‌آموزخبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار