رئیس کمیته فرهنگی بانوان ایچماف کشور:

حجاب مانع پیشرفت در ورزش نیست

کرج (پانا) - رئیس کمیته فرهنگی بانوان ایچماف کشور گفت: در یک الی 2 دهه اخیر نشان داده شد که حجاب، مانع پیشرفت در ورزش نیست و خدا را شکر بانوان کشورمان نیز در هر عرصه‌ای که پا گذاشتند، افتخارات زیادی را به دست آوردند.

کد مطلب: ۱۴۹۸۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد
حجاب مانع پیشرفت در ورزش نیست

مریم دژکام در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «ورزش را تقریباً دیر و در سن ۱۷ سالگی و بعد از ازدواج شروع کردم. به خاطر پُرجنب‌وجوش بودنم به دنبال ورزش‌های هیجانی بودم و چون برادرم در رشته تکواندو فعالیت می‌کرد به سمت ورزش تکواندو کشیده شدم. در سال ۸۰ اولین کمربند خود را دریافت کردم و در همان زمان، استادم به شدت مرا تشویق می‌کرد و در چند مسابقه شهرستانی و استانی نیز موفق به کسب مدال شدم.»

وی افزود: «با اینکه چند باری در روند ورزش من، وقفه افتاد اما تکواندو برای من به یک موضوع جدانشدنی از زندگی تبدیل شد. هم‌اکنون کمربند‌ دان ۴ را دارم و پایه‌ دان ۵ هستم و همچنین داور رسمی و مربی در تکواندو هستم.»

دژکام تصریح کرد: «در کنار تکواندو، کار با سلاح‌های سرد، چوب و نانچیکو را نیز فرا گرفتم و جزو اولین نفراتی بودم که در ورزش سلاح‌های سرد، شروع به کار کردم. در یک دوره‌ای در ورزش تیراندازی و شنا هم کار کردم و اکنون در ورزش سوارکاری نیز فعالیت می‌کنم.»

وی به افتخارات خود در ورزش اشاره کرد و گفت: «اوایل ورود به ورزش، چند مدال در سطح شهرستان و استان کسب کردم و نایب‌قهرمان مسابقات کشوری نیز شدم و با گذشت زمان و بالا رفتن سن به عرصه مربیگری و داوری پا گذاشتم اما به دلیل به دنیا آمدن دخترم، ترجیح دادم مربیگری و داوری را کنار بگذارم و به فرزندم برسم.»

این قهرمان فردیسی ادامه داد: «سیدرضا سیدیان (رئیس کمیته ایچماف کشور) که زیر نظر ورزش‌های رزمی است با توجه به سوابقم به من اعتماد کرد و مسئولیت امور فرهنگی بانوان ایچماف کشور را به بنده داد که امیدوارم با همکاری بتوانیم قدمی بزرگ در راه فرهنگ و ورزش برداریم.»

رئیس کمیته فرهنگی بانوان ایچماف کشور ادامه داد: «در یک الی 2 دهه اخیر نشان داده شد که حجاب، مانع از پیشرفت در ورزش نیست و خدا را شکر بانوان کشورمان نیز در هر عرصه‌ای که پا گذاشتند افتخارات زیادی را به دست آوردند. مثلاً درتکواندو و تیراندازی و خیلی پیشرفت‌های دیگر به این باور رسیده‌ایم که خانم‌ها در فرهنگ و ورزش، دست کمی از آقایان ندارند.»

دژکام با بیان اینکه به بانوان در ورزش کمتر از آقایان اهمیت داده می‌شود، بیان کرد: «به نظر من مهمترین دغدغه زنان در ورزش این است که نسبت به آقایان به بانوان در ورزش، کمتر اهمیت داده می‌شود و همین‌طور امکانات کمتری در اختیار بانوان قرار می‌گیرد. به عنوان مثال؛ اگر مردی در شهرستان به مقام و مدالی دست پیدا کند، خیلی بیشتر نسبت به یک خانم برجسته می‌شود اما به نظر من خانم‌ها و آقایان وقتی به کوچکترین مقامی دست پیدا می‌کنند اگر تشویق‌شان کنیم برای او انگیزه‌ای می‌شود و باعث پیشرفت او در مقاطع بعدی می‌شود.»

رئیس کمیته فرهنگی بانوان ایچماف کشور گفت: «زیرساخت‌های تکواندو که مختص تخصص من است در فردیس، درست نیستند و امکاناتی که یک سالن باید داشته باشد را ندارد. البته من چون رئیس کمیته بازرسی هیات آمادگی جسمانی فردیس نیز هستم، وقتی برای بازدید به یک سالن می‌روم، متوجه می‌شوم که در یک سالن ۱۰ رشته با هم ادغام شده و این موضوع باعث تداخل رشته‌ها با هم می‌شود و سانس‌ها با هم به مشکل می‌خورد و باعث از بین رفتن تمرکز می‌شود. بهتر است بتوانیم برای هر ورزش، سالن اختصاصی ایجاد کنیم که این مهم باعث پیشرفت خواهد شد.»

وی ادامه داد: «ایچماف، ورزش‌های رزمی که شامل چند رشته مختلف رزمی است و زیرمجموعه کمیته ایچماف می‌شود، مثل فول‌کنتاک، ‌ام‌ام‌ای و کیک‌بوکسینگ که زیرمجموعه ایچماف هستند. سیدرضا سیدیان (رئیس کمیته ایچماف کشور) است که از سال ۹۴ شروع به کار کرده و بنیانگذار این اتفاق در ایران و نماینده جهانی مسابقات روسیه است و تقریباً ۱۰ سال است که شروع به کار کرده و به سمت و سوی پیشرفت] گام برداشته است.»

رئیس کمیته فرهنگی بانوان ایچماف کشور گفت: «مسابقات انتخابی برای تیم ملی را در شهریور داریم که در البرز برای آقایان و بانوان برگزار می‌شود و امیدواریم یک تیم منسجم و آماده را انتخاب کنیم که برای مسابقات برون‌مرزیف اعزام داشته باشیم.»

قهرمان فردیسی تاکید کرد: «دغدغه‌های فرهنگی در سِمتی که بنده دارم، مهم است که متاسفانه وقتی به بُعد قهرمانی ورزش نگاه می‌کنیم، بُعد اخلاقی فراموش می‌شود و هدف ما فقط قهرمان‌پروری شده و کسب مقام برای ما مهم است. متأسفانه الان جنگ فرهنگی است و ما باید طوری قهرمانان‌مان را پرورش دهیم که اول از لحاظ اخلاقی، نماد فرهنگ کشورمان در لحظه ورود به کشور‌های دیگر باشند و در صورت برد و باخت، یک رفتار در‌ شان و منزلت ایران نشان دهند.»

وی گفت: «تهاجم فرهنگی در ورزش به شدت وجود دارد. با اینکه شاید خیلی به چشم نیاید اما نمونه‌اش همین بچه‌هایی است که پناهنده می‌شوند. اگر زیرساخت‌ها در بعد اخلاقی، ورزشی و اقتصادی درست شود و بتوانیم این سرمایه‌ها را برای خودمان نگه داریم، پیشرفت زیادی می‌توانیم داشته باشیم؛ مربیان ما در این قضیه می‌توانند کمک کنند و وقتی یک مربی، اخلاق‌مدار باشد قطعاً دانش‌آموخته‌هایی را پرورش می‌دهد که همه اخلاق‌مدار می‌شوند و حاضر نمی‌شوند به خاطر قهرمانی، حق دوستان خود را پایمال کنند و به تعبیری، پارتی‌بازی‌هایی که اتفاق می‌افتد، آسیب‌زا هستند.»

دژکام ادامه داد: «در همین المپیک اخیر وقتی هادی ساعی که در رأس فدراسیون تکواندو قرار می‌گیرد، جوری تیم را ساماندهی می‌کند که ۱۰۰ درصد خروجی دارد یعنی ۴ اعزام‌کننده دارد و هر 4 نفر مدال کسب می‌کنند.»

این مسئول اضافه کرد: «همه باید با هم تلاش کنیم که اول، اخلاق در ورزش جا بیفتد، به دنبال کار‌های تشریفاتی نباشیم و صِرف اینکه فقط تعدادی عکس بگیریم و پروژه‌هایی افتتاح شود و ادامه‌دار نشود و به‌امان خدا ر‌ها شود، نباشیم. به دنبال توسعه زیرساخت‌ها باشیم و کارها را اصولی و بنیادی انجام دهیم و قانون‌پذیری را جا بیندازیم.»

وی با بیان اینکه اگر ورزش قوی و بااخلاق داشته باشیم، قطعاً می‌توانیم ایران قوی را به دیگر جوامع بین‌المللی نشان دهیم، افزود: «مربی بنده، مربی اخلاق، استاد زندگی و ورزشی من بوده است. او همیشه می‌گوید ما خیلی دغدغه‌ها داریم که مثلاً فردی در تیم ملی، لباس مناسب نمی‌پوشد و وقتی به او می‌گوییم که الگوی یک جامعه هستی و باید از نظر حجاب، رفتار و پوشش مراقب باشید متأسفانه خیلی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند و گوش نمی‌دهند. به این موضوع باید از پایه و اساس رسیدگی شود و ورزشکار را موظف نکنیم که وقتی به سالن یا مسابقه می‌رود، حجاب داشته باشد و باید حجاب، جزئی از اصول ورزش شود.»

دژکام اظهار کرد: «می‌توانیم یکی از اولویت‌ها را برای قرار گرفتن ورزشکاران در تیم ملی، حجاب اسلامی قرار دهیم. باید نه به قدری سخت بگیریم که بانوان نتوانند رشد کنند و نباید آنقدر ر‌ها شود که بعد حجاب برای ورزشکار مهم نباشد. ‌امیدوارم همه مسئولان، دست به دست هم دهیم و زیرساخت‌ها را درست کنیم؛ وقتی زیرساخت‌های اخلاق و فرهنگ را بتوانیم رواج دهیم، بُعد ورزش نیز خودبه‌خود درست و در جای مناسب قرار می‌گیرد.»

دانش‌آموزخبرنگار: ابوالفضل جانی‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار