قائم مقام اسبق بانک مرکزی:‌ نرخ ارز باید حدود 7 هزار تومان باشد

تهران (پانا) - قائم مقام اسبق بانک مرکزی  با اشاره به اینکه حرکت شتابان نرخ ارز به سمت بالا در چند هفته اخیر تعجب‌انگیز بود،می‌گوید کاهش آن در چند روز اخیر تعجب‌برانگیز نیست و اگر نرخ ارز مسیر درست را طی می‌کرد اکنون باید قیمت آن حدود 7 هزار تومان بود

کد مطلب: ۸۵۹۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
قائم مقام اسبق بانک مرکزی:‌ نرخ ارز باید حدود 7 هزار تومان باشد

به گزارش صدا و سیما، حسین قضاوی با اشاره به اینکه افزایش قیمت داخلی کالا می‌تواند از علل افزایش نرخ ارز باشد، ادامه داد: باید در حوزه سیاست‌های ارزی، واقعیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شود و لازمه آن این است که نظریه برابری قدرت خرید را در سیاستگذاری‌ها رعایت کنیم.
وی اضافه کرد: اگر طبق مبانی نظری علم اقتصاد عمل می‌کردیم نرخ دلار در پایان سال 1396 حدود 6 هزار و 200 تومان می‌شد.
قضاوی با بیان اینکه اگر نرخ ارز مسیر درست را طی می‌کرد اکنون باید قیمت آن حدود 7 هزار تومان بود، گفت: اگر نرخ ارز سرکوب شود تفاوت نرخ ایجاد و در پی آن سوداگری تقویت می‌شود.
قائم مقام اسبق بانک مرکزی افزود: تقویت جذابیت نسبی پول ملی در مقایسه با پول خارجی با راهکارهای مختلف از جمله افزایش سود بانکی از راه‌های حفظ ارزش پولی ملی است. همچنین انتظارهای تورمی باید مدیریت شود و دولت انضباط مالی داشته باشد.
قضاوی اضافه کرد:دولت هم با توجه به عوامل مؤثر بر بازار ارز در بلندمدت، نوسان‌های کوتاه‌مدت بازار ارز را تحلیل نکند و بر اساس آن تصمیم نگیرد.
وی همچنین به مردم توصیه کرد: خود را اسیر سوداگری نکنند و افزود: بانک مرکزی هم باید در حوزه مدیریت انتظارهای تورمی، مدیریت انتظارهای مربوط به نرخ ارز و جذابیت بیشتر نسبی پول ملی تلاش کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار