مدیرعامل راهآهن خبر داد
تاکتیک تازه برای رونق دادن به حملونقل ریلی
تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت راه آهن میگوید امسال تعرفه حق دسترسی به ریل برای واگنهای باری پر را کاهش دادهایم و در مقابل حقدسترسی به ریل برای تردد واگنهای باری خالی افزایش یافته است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاده در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید احداث شد، گفت: ۵۰۰ کیلومتر از این خطوط را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و ۸۰۰ کیلومتر را شرکت راهآهن احداث کرد که به عنوان خطوط دوم و سوم شبکه ریلی موجود احداث شد.
وی، هدفگذاری سال ۹۷ شرکت راهآهن را افزایش بهرهوری خطوط راهآهن موجود عنوان و اظهار کرد: دو راهکار استفاده از بازار سرمایه و فاینانس داخلی و خارجی به عنوان روشهای تامین مالی توسعه راهآهن در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه از سرمایهگذاری بخش خصوصی برای تامین ناوگان نیز استفاده خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن درباره ارتقای بهرهوری شبکه ریلی اظهار داشت: یکی از این اقدامات کاهش تعرفه حق دسترسی به ریل برای واگنهای باری بود که از ابتدای سال ۹۷ اجرایی شد. در مقابل واگنباری که خالی تردد کند این تعرفه گرانتر محاسبه میشود.
وی میزان حملبار با استفاده از شبکه ریلی در سال گذشته را ۴۷ میلیون تن دانست و عنوان کرد: این در حالی است که سال ۹۵ نزدیک به ۴۰ میلیون تن بار با استفاده از خطوط ریلی جابجا شد که رکورد خوبی محسوب میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی میزان حمل بار در سال ۹۲ را ۲۲ میلیارد تن کیلومتر عنوان کرد وافزود:این رقم در سال ۹۶ به ۳۰.۳ میلیارد تن کیلومتر افزایش یافت.
به گفته این مقام مسئول در وزارت راه، برنامهریزی راهآهن در سه سال آینده دسترسی به رقم ۱۲۰ میلیون تن جابه جایی ریلی بار است و در وضعیت فعلی شبکه ریلی موجود میتواند بیش از ۱۰۰ میلیون تن بار را جذب کند.
محمدزاده میزان صرفهجویی مصرف سوخت به ازای انتقال هر یک تن بار از جاده به ریل را ۳۵ سی سی معرفی کرد و گفت: از هر گونه سرمایهگذاری افزایش حمل و نقل ریلی بار حمایت میکنیم که به همین منظور برای نخستین بار بر اساس ظرفیت ماده ۶۷ قانون دائمی، سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی با استفاده از توان بازار سرمایه را ضمانت خواهیم کرد.
ارسال دیدگاه