گزارش پانا از اجرای طرحی با هدف کنترل و مدیریت توزیع بنزین:
تعادل بخشی به مصرف بنزین با اجرای طرح انتقال سهمیه بنزین به حساب بانکی صاحبان خودرو
تهران (پانا) - قرارداد انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو در اسفند ۱۴۰۳ امضا شد و قرار است در سال ۱۴۰۴ به صورت آزمایشی اجرا شود. این قرارداد در مراسمی با حضور نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و شهرداری تهران تحت عنوان «قرارداد اجرای آزمایشی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو» امضا شد. طرحی که هدف آن مدیریت توزیع و مصرف بنزین در کشور است و به گفته یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس میتواند به تعادلبخشی در مصرف بنزین کمک کند.

به گزارش پانا این طرح یکی از طرحهایی است که در سالهای اخیر با هدف مدیریت مصرف سوخت در کشور مطرح شده است. طرح اعطای بنزین به ازای هر کد ملی نیز از دیگر طرحهای مطرح در این زمینه بوده است.
غلامرضا شریعتیاندراتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور گفت: «در وضعیت کنونی افرادی که ماشین ندارند عملاً بهرهای از یارانه انرژی ندارند، اما با تصویب و اجرای این طرح این افراد میتوانند یارانه بنزین خود را بفروشند و از این طریق درآمدی حاصل کنند.»
وی افزود: «بنزین به عنوان یک ماده سوختی مورد استفاده مردم که یارانهای به آنها تخصیص مییابد. باید به نسبت مساوی بین همه شهروندان توزیع شود. به این معنا که سهم مردم از یارانه پرداختی به آن یکسان باشد.»
وی در ادامه با بیان اینکه توزیع بنزین بر اساس کد ملی طرح بسیار خوبی است، افزود: «با این شیوه این یارانه به صورت مساوی بین همه توزیع میشود.»
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «علاوه بر این باید سقفی برای مصرف تعیین شود و شرایط به این صورت نباشد که افراد در ماه به هر میزان که میخواهند بنزین مصرف کنند. شهروندان باید همان طور که بر هزینهها و دخل و خرج خود مدیریت دارند باید در زمینه استفاده از منابع خدادادی هم مدیریت داشته باشند.»
این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: «منابع بنزین کشور محدود است و باید برنامهریزان کشور سقف مشخصی را برای استفاده از بنزین تعیین کنند، البته تعیین این سقف باید واقعبینانه باشد و سقف محدودی برای بنزین تعیین شود که مردم مجبور شوند برای تامین سوخت خودروی خود به روشهای دیگری متوسل شوند یا به عبارتی صرفهجویی کنند.»
شریعتی اندراتی با اشاره به جزئیات بیشتری از طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور، افزود: «در این طرح مقرر بود دولت سهمیه بنزین افرادی را که فاقد خودرو هستند، در آخر ماه بردارد و به جای آن کارت بانکی افراد را شارژ کند تا آنها بتوانند کالا خریداری کنند. یکی از اهداف اصلی این طرح استفاده همه مردم ایران از یارانه انرژی است. در وضعیت کنونی افرادی که ماشین ندارند عملاً بهرهای از یارانه انرژی ندارند، اما با تصویب و اجرای این طرح این افراد میتوانند یارانه بنزین خود را بفروشند و از این طریق درآمدی حاصل کنند.»
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: « در هر صورت بعد از تخصیص بنزین به هر کد ملی، محدودیت در استفاده از بنزین باید وجود داشته باشد و متخصصان خودرو پیمایش کنند و بر اساس میزان نرمال پیمایش خودرو در هر روز این سقف تعیین شود.»
نماینده بهشهر در مجلس ادامه داد: «ما هم اکنون با ناترازی بنزین مواجه هستیم و با توجه به وسعت مصرف، ظرفیت پالایشگاهی ما کفاف مصرف فعلی را نمیدهد. از سوی دیگر باید در حوزه پالایشگاهسازی هم سرمایهگذاری بشود ولی مهمتر از آن باید بر مصرف مدیریتی داشته باشیم تا تولید و مصرف متوازن و متعادل شود.»
این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: «مصرف حال حاضر کشور خیلی افزایش یافته است و اگر بخواهیم به همین نحو بنزین مصرف کنیم اگر ۱۰ پالایشگاه دیگر هم تاسیس کنیم باز هم کم است. ما باید در مصرف بنزین تعادلبخشی ایجاد کنیم.»
ارسال دیدگاه