نایب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با پانا:
تخصیص ۱.۲ همت از منابع مالیاتهای نشاندار صرف پروژههای مربوط به آموزش و پرورش شده است
توسعه زیرساخت های آموزش و پرورش با اجرای طرح نشاندار کردن
تهران (پانا) - نایب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی طرح نشاندار کردن مالیاتها را ابتکاری بیسابقه دانست که میتواند توسعه مناطق محروم و بهبود حوزههای کلیدی مانند آموزش و پرورش را تسریع کند.
فرشاد ابراهیم پور نورآبادی، نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت وگو با پانا درباره طرح نشاندار کردن مالیاتها که توسط سازمان امور مالیاتی اجرایی شده است، گفت: «این طرح، یکی از اقدامات برجسته در نظام مالیاتی کشور است که به مودیان مالیاتی اجازه میدهد محل هزینهکرد مالیات پرداختی خود را تعیین کنند. این انتخاب شامل پروژههای مناطق محروم است که به صورت خاص در اولویت قرار دارند.»
وی افزود: «یکی از بزرگترین ابهاماتی که همواره برای مودیان مالیاتی وجود داشت، عدم شفافیت در محل هزینهکرد مالیاتها بود. بسیاری از مودیان نگران بودند که مبالغ پرداختیشان صرف اموری شود که ارتباط مستقیمی با رفاه اجتماعی و توسعه زیرساختهای کشور ندارد. این طرح توانسته است اعتماد مودیان را جلب کند و آنها را به پرداخت مالیات و خوداظهاری تشویق نماید.»
ابراهیم پور نورآبادی با اشاره به اولویتبندی حوزههای مصرف مالیاتها تصریح کرد: «چهار حوزه کلیدی شامل آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، امنیت، و راهسازی برای هزینهکرد مالیاتها در نظر گرفته شده است. این انتخابها به دلیل اهمیت بالای این بخشها و ارتباط مستقیمشان با رفاه عمومی بوده است. مردم تأثیرات این اقدامات را بهطور ملموس در زندگی روزمره خود احساس میکنند.»
وی همچنین گفت: «بسیاری از مودیان که اصالت یا زادگاهشان در مناطق محروم بوده اما اکنون در این مناطق ساکن نیستند، علاقهمندند به توسعه زادگاه خود کمک کنند. این طرح امکان تعیین محل مصرف مالیات در مناطق محروم را فراهم کرده و تاکنون شاهد تأمین مالی برای ۱۹۱۵ پروژه در ۱۶ استان محروم بودهایم.»
نماینده ایذه و باغملک به تأثیرات این طرح در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «تا کنون حدود ۱.۲ همت از منابع مالیاتهای نشاندار صرف پروژههای مربوط به آموزش و پرورش شده است. حجم نیاز آموزش و پرورش برای نوسازی و بازسازی مدارس بسیار زیاد است، اما همین مبالغ نیز میتوانند تحولات بزرگی در مناطق محروم ایجاد کنند. نکته مهم این است که وزارت آموزش و پرورش پس از اجرای این طرح نباید سهم کمکهای خود به این مناطق را کاهش دهد تا عدالت آموزشی به معنای واقعی محقق شود.»
وی اظهار کرد: «طرح نشاندار کردن مالیاتها نه تنها به توسعه زیرساختها در مناطق محروم کمک شایانی خواهد کرد، بلکه فرهنگ پرداخت مالیات را نیز تقویت کرده و باعث مشارکت بیشتر مردم در امور توسعهای کشور خواهد شد.»
این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: این طرح نوآورانه میتواند الگویی برای ارتقای شفافیت مالیاتی و توسعه پایدار در کشور باشد. اعتماد مودیان و مشارکت آنان در انتخاب محل مصرف مالیاتها از محل طرح نشان دار کردن مالیات ها، زمینهساز رشد اقتصادی و اجتماعی و توسعه زیرساخت های آموزش و پرورش در مناطق محروم خواهد بود.
ارسال دیدگاه