گزارش پانا از نقش مهارتورزی در تامین نیازهای بازار کار:
رابطه مستقیم دسترسی به کار مناسب با مهارت و دانش برای جویندگان کار
تهران (پانا) - کارشناسان معتقدند یافتن شغل در بازار کار رابطهای مستقیمی با مهارت و دانش جویندگان کار دارد بنابراین ضمن در اولویت قراردادن مهارتورزی در دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش، شاخصهای کلان در اقتصاد باید به گونهای بهبود یابد که درآمد سرانه ملی افزایش یافته و انگیزه کار و مهارت در فعالیتهای مولد اقتصادی وجود داشته باشد.
جوشکاری، خیاطی، برنامهنویسی، عروسکسازی، سفالگری، نویسندگی، نقاشی، خوانندگی، نوازندگی، بازیگری، گویندگی، بازاریابی، رانندگی، آشپزی، شیرینیپزی، مدیریت، سفرهآرایی و آرایشگری از جمله شناختهشدهترین مهارتهایی هستند که فرد با اتکای آموزش و مهارت در آنها میتوانند برای خود شغلی دست و پا کند.
آموزش و پرورش در سالهای اخیر به سمت مهارتورزی دانشآموزان حرکت کرده و ارایه آموزشها را در قالب آموزشهای عملی و تئوری در دستور کار قرار داده است. در نظام آموزشی کشورهای توسعه یافته نیز، نحوه آموزش مهارتها به گونهای پیش میرود که دانشآموزان با فراگرفتن حرفه و مهارت از مدرسه فارغ التحصیل شده و میتوانند به بازار کار متصل شوند.
مطابق با دستورالعملی چندین بندی نقشهای متعددی برای تمامی دستگاهها از جمله آموزش و پرورش در موضوع ایجاد مهارت در دانشآموزان تعریف شده است.
وحید فولادگر،کارشناس مسائل اقتصادی در گفتوگو با پانا در این باره عنوان کرد:« رویکرد آموزش و پرورش به سمت مهارت آموزی در دانشآموزان حرکت کرده و بخش عمده آموزشها در مراکز فنیوحرفهای،هنرستانها و مراکز کار و دانش باید به سمت مهارت آموزی برای بازار کار باشد.»
وی با بیان اینکه آموزش مهارتهای بازار کار باید به جای تمرکز در دانشگاهها در تمامی سطوح آموزشی از جمله وزارت آموزش و پرورش گسترش یابد، خاطرنشان کرد:«برنامهریزی برای آموزش اشتغال طی سالهای اخیر به گونهای پیش رفته است که فارغالتحصیلان دانشگاهی متعددی در کشور وجود دارند که کار متناسب با میزان مهارتشان برای آنها وجود ندارد و از سوی دیگر شرایط اقتصادی نیز به این وضعیت کمک کرده است. متاسفانه سود حاصل از فعالیتهای سفتهبازانه و دلالی به گونهای است که انگیزه برای زحمت کار سخت را کاهش داده است.»
وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی محدودی نیز که اکنون امکان حضور در بازار کار دارند به دلیل درآمدها و حقوقهای پائین در مشاغل تکنسینی تمایل چندانی به کار در این بخشها و انجام فعالیتهای مولد اقتصادی ندارند، اظهار کرد: «این شرایط موجب شده تا شرکتها بیش از آنکه مشکلات مالی داشته باشند با کمبود نیروی انسانی ماهر و متخصص مواجه باشند.»
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: «رویکرد آموزش و پرورش به سمت مهارت آموزی در دانشآموزان حرکت کرده و بخش عمده آموزشها در مراکز فنیوحرفهای،هنرستانها و مراکز کار و دانش باید به سمت مهارت آموزی برای بازار کار باشد.»
وی تاکید کرد: «همچنین شاخصهای کلان در اقتصاد باید به گونهای بهبود یابد که درآمد سرانه ملی افزایش یافته و انگیزه کار و مهارت در فعالیتهای مولد اقتصادی وجود داشته باشد.»
ارسال دیدگاه