در گفت‌وگوی پانا با دبیرانجمن فعالان صنعت نساجی مطرح شد:

تفاوت جذابیت‌های شغلی و درآمدی میان نسل زد با نسل‌های پیشین

تهران (پانا) - دبیرانجمن فعالان صنعت نساجی اظهار کرد یکی از موضوعاتی که این روزها در میان فعالان و تشکل‌های بخش‌خصوصی مطرح است عدم تمایل نسل‌های جوان و به عبارتی نسل زد به بسیاری از مشاغل صنعتی است. آمارها نشان می‌دهد اشتغال پذیری این نسل با نسل‌های پیش از خود تفاوت‌های جدی دارد و جذابیت‌های شغلی و درآمدی برای نسل‌های جوانتر در بازار کار با نسل‌های پیشتر تفاوت‌های جدی کرده و تمایل به مشاغلی مانند کافه‌داری،‌اسنپ یا مشاغل متکی به شبکه‌های اینترنتی و فضای اینترنت افزایش یافته است.

کد مطلب: ۱۵۰۹۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد
تفاوت جذابیت‌های شغلی و درآمدی میان نسل زد با نسل‌های پیشین

سیدشجاع‌الدین امامی رئوف در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ «مشکل تامین منابع انسانی در تمامی سطوح، تبدیل به یکی از مشکلات اصلی صنایع مختلف شده است.تامین منابع انسانی مورد نیاز برای مشاغل مختلف در سال‌های آینده تبدیل به بحرانی مهم برای کشور خواهد شد.این بحران در تمامی سطوح از کارگر، تکنیسین، مهندس و کارشناس ارشد و حتی مدیران خواهد بود.»

وی افزود: «اکنون دانشکده‌های مختلف نساجی در کشور وجود دارند که مهندس و متخصص در زمینه مدیر و مهندس نساجی تربیت می‌کنند.»

هنرستان نساجی

امامی رئوف خاطرنشان کرد:‌ «بحث تامین نیروی انسانی ماهر و متخصص آموزش‌دیده برای صنعت موضوعی است که از گذشته وجود داشته به همین دلیل صنایع نساجی از دانشکده‌های نساجی حمایت مالی کرده‌اند تا بتوانند نیروی مورد نیاز برای کار را تامین کنند.»

ایجاد مراکز آموزشی جوارگاهی برای تامین نیروی کار تکنسینی در صنایع نساجی

وی افزود: «فعالان صنعت نساجی ارتباط نزدیک و موثری نیز با فنی‌وحرفه‌ای برقرار کرده‌اند تا طرح‌های مختلف آموزشی را اجرا کنند که از جمله این طرح‌ها، مراکز آموزشی جوارکارگاهی بوده است. بازار کار همیشه از قانون عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند که در مقایسه با مشاغل دیگر دیده می‌شود.»

عدم تمایل نسل زد به مشاغل صنعتی

دبیرانجمن فعالان صنایع نساجی ایران عنوان کرد:‌ «یکی از موضوعاتی که این روزها در میان فعالان و تشکل‌های بخش‌خصوصی مطرح است عدم تمایل نسل‌های جوان و به عبارتی نسل زد به بسیاری از مشاغل صنعتی است. آمارها نشان می‌دهد اشتغال‌پذیری این نسل با نسل‌های پیش از خود تفاوت‌های جدی دارد و جذابیت‌های شغلی و درآمدی برای نسل‌های جوانتر در بازار کار با نسل‌های پیشتر تفاوت‌های جدی کرده و تمایل به مشاغلی مانند کافه‌داری،‌اسنپ یا مشاغل متکی به شبکه‌های اینترنتی افزایش یافته است.»

دانش‌‌آموزان و نسل جوان تنها به نیازهای بازار کار توجه نمی‌کنند و به علاقه‌های خود توجه بیشتری دارند

وی با بیان اینکه جذابیت کاری در تامین نیازهای شغلی آینده تاثیر جدی دارد، گفت:‌ «دانش‌‌آموزان و نسل جوان تنها به نیازهای بازار کار توجه نمی‌کنند و جذابیت‌های مورد نظر آنها در گرایش به تحصیلشان نقش موثرتری دارد، ممکن است صنایع، بازار کار بیشتری داشته باشند اما نسل جوان امروز به کار در بخش خدمات تمایل بیشتری داشته باشد.»

برنامه‌ریزان و سیاستگذاران در بازار کار به جذابیت‌های شغلی دانش‌آموزان توجه کنند

امامی رئوف عنوان کرد:‌ «اکنون بازار رمزارزها، بازی‌های رایانه‌های،‌اپلیکیشن‌های مختلف آموزشی، خدماتی و سرگرمی از جمله موضوعاتی است که توجه نسل‌های جوان را به خود جلب کرده است؛ این جذابیت‌ها وجود دارد و نقش مهمی در تعادل بین عرضه و تقاضای بازار کار ایفا می‌کند؛ موضوعی که برنامه‌ریزان و سیاستگذاران در بازار کار باید به آن توجه جدی داشته باشند.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار