رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح کرد:

رفع ناترازی برق به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

تهران (پانا)- رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد کمبود برق در پیک مصرف، ۱۲ هزار و ۴۳۳ مگاوات بوده که باید ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید ایجاد شود و این میزان تولید ۲۰میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

کد مطلب: ۱۵۰۵۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد
رفع ناترازی برق به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

داود مددی در نشستی خبری با بیان اینکه با توجه به ناترازی برق و ضرورت توجه به موضوع سرمایه‌گذاری و اثرات استفاده از تجدیدپذیرها در رفع ناترازی، اظهار کرد: همایشی در ۱۰ و ۱۱ مهرماه برای بررسی دلایل ناترازی و راهکارهای پیش‌رو برگزار می‌شود.اکنون صنایع کشور زیان بسیاری از ناترازی برق دیده‌اند و این امیدواری وجود دارد که با سرمایه‌گذاری، تامین منابع مالی ریالی و ارزی و رفع موانع تولید برق تجدیدپذیرها بتوان طی دو سال آینده کمبود برق را کاهش داد.

مددی عنوان کرد: کمبود برق در پیک مصرف، ۱۲ هزار و ۴۳۳ مگاوات بوده که باید ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید ایجاد شود و این میزان تولید ۲۰میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.حتی اگر تامین شود باز هم به نقطه صفر نخواهد رسید و در کوتاه‌مدت چنین امکانی وجود ندارد.

وی افزود: اگر سالیانه ۲ درصد رشد تقاضای برق وجود داشته باشیم در سال‌های آتی باید ۲.۲ وضع فعلی برق تولید شود.

رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: مشکلات متعددی در زمینه تولید برق تجدیدپذیر وجود دارد و برای اینکه ۱۲ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید شود نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی وجود دارد.

زندی دبیر همایش راهکارهای صنعت تجدیدپذیر در رفع ناترازی برق. گفت: کسری برق در تابستان سال گذشته به ۱۸ هزارمگاوات رسید که تامین ان به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.منابع مالی داخلی محدود است و بانک‌ها به واسطه تسهیلات تکلیفی امکان این تامین را ندارند.بازار سرمایه نیز عمق کافی ندارد و روش تامین منابع مالی به این منظور اهمیت بالایی دارد.

زندی گفت: همچنین ۷۰ درصد تسهیلات ریالی باید تبدیل به ارز شود و سالانه باد ۲ هزار و ۴۰۰ مگاوات نیروگاه احداث شود و در شرایط تنگنای ارزی این پرسش مطرح است که منابع ارزی آن باید از کجا تامین شود.

وی عنوان کرد: با وجود ابلاغ این مصوبه که قراردادهای خرید تضمینی به عنوان وثیقه پذیرفته شود اما بانک‌ها این مصوبه را اجرایی نمی‌کنند.

وی با اشاره به موضوع زمین برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر ، گفت: حتی با پیش‌بینی زمین پروسه طولانی برای اخذ مجوزها وجود دارد و در حالت نرمال یک و نیم سال زمان می‌برد.

وی گفت: همچنین سرمایه‌گذاران به پرداخت پول برق فروخته‌شده از سوی دولت بی‌اعتماد هستند.

زندی خاطرنشان کرد: خریدار تابلوی سبز بورس صنایع است.این تابلوی سبز باید تقویت شود.اگر دولت به این سمت برود که همه خرید تضمینی برق را خود انجام دهد، مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی نیز در ادامه این نشست ، عنوان کرد: ۲۴ هزار مگاوات کسری برق در سال آینده وجود دارد و هم در تابستان و هم زمستان ناترازی نسبی برق وجود دارد.معضل گاز نیز همواره وجود داشته است و برای تامین گاز خانگی گاز صنایع هر ساله با قطع مواجه است.

نجفی تصریح کرد: باید هزاران فرآیند پیش‌بینی شود تا باتوجه به مصرف ۷۵ هزار مگاواتی برق از تولید برق تجدیدپذیرها بهره بگیریم.اگر باور داریم کشور پیشرو هستیم باید بتوانیم سرمایه‌گداری‌ها در تجدیدپذیرها و نیروگاه‌های جدید را توسعه دهیم.

نجفی بیان کرد: عدم پرداخت به‌موقع صورت‌حساب‌های پیمانکاران برق موجب ورشکستگی صنعت برق شده است.

وی تصریح کرد: دولت چهاردهم موظف است تولید ۱۰ هزارمگاوات سهم خود را برای تولید برق اجرایی کند.

همین حالا سرمایه‌گذار وجود دارد که تجهیزات نیروگاه تجدیدپذیر را تامین کنند.

نجفی گفت: اتاق بازرگانی در نظر دارند تا صنایع با شرکت‌های تجدیدپذیر مشارکت کنند و نیروگاه‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ مگاواتی تولید کنند.

ادامه دارد....

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار