گزارش پانا از تاثیرات مثبت مهارتورزی در تامین نیازهای بازار کار:
رابطه مستقیم فقدان مهارت و بیکاری
تهران (پانا) - یکی از مسائلی که در استمرار و تقویت بیکاری و بحران های مختلف نقش دارد، تحصیلات فاقد مهارت در جوامع مختلف از جمله در کشورهای درحال توسعه است.در ایران نیز مهارت کلید واژه برخی از برنامهریزیهای بازار کار و آموزشهای لازم در این زمینه شده و آنگونه که رئیس مجمع نمایندگان کارگران میگوید به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر میتوان از ظرفیت وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای به منظور آموزش نیروی کار ماهری که قرار است در آینده وارد بازار کار شود استفاده کرد.
مهارت آموزی، عادت دادن افراد به انجام دادن کارها از طریق تمرین، تکرار، کارورزی و بهدست آوردن شناخت و آگاهی از طریق عمل است؛ که فرد را برای شغل جدید حاضر میکند.
به گزارش بانک جهانی، یک سوم جمعیت در سن کار در کشورهای با درآمد کم و متوسط، فاقد مهارتهای اساسی موردنیاز برای دستیابی به مشاغل باکیفیت هستند که باعث میشود آنان قادر به دستیابی به پتانسیل کامل تولیدی خود نباشند که همین امر درنهایت منجر به محدود شدن رشد سرمایه گذاری اقتصادی می شود.
طبق محاسبات بانک جهانی، بیش از دو میلیارد بزرگسال در سن کار به ضروری ترین مهارت های سواد آموزی موردنیاز کارفرمایان مجهز نیستند.
در میان جوانان زیر ۲۵ سال، تعداد این افراد در سراسر جهان حدود ۴۲۰ میلیون نفر است. کارگران فاقد مهارت مجبور به بیکاری یا تحمل مشاغل ناپایدار با دستمزد پایین می شوند که تحرک شغلی یا رشد کمی دارند. با افزایش سن، آن ها به طور فزاینده ای در معرض از دست دادن شغل و شوک های بازار کار قرار می گیرند. مهارت پایین، بهره وری نیروی کار را کاهش می دهد، همچنین باعث کاهش جذب سرمایه گذاری و انتقال فناوری و دانش فنی از کشورهایی با درآمد بالا می شود.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در این زمینه گفت به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر میتوان از ظرفیت وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهآی به منظور آموزش نیروی کار ماهری که قرار است در آینده وارد بازار کار شود استفاده کرد.توسعه هنرستانها نقش مهمی در تامین نیروی انسانی متخصص در بازار کار دارد.
آنگونه که رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران میگوید توسعه هنرستانها نقش مهمی در تامین نیروی انسانی متخصص و توسعه مهارتورزی برای تامین نیازهای نیرو و منابع انسانی در بازار کار دارد.
محمدرضا تاجیک در گفتوگو با پانا درباره کمبود نیروی کار ماهر و متخصص در واحدهای تولیدی و صنعتی و راهکار حل آن، اظهار کرد: «یکی از مهمترین دلایل این موضوع به کمبود دستمزد و حقوق کارگران مربوط است بنابراین ترمیم سطح دستمزدهای فعلی یکی از مواردی است که تمایل دانشآموزان یا نیروهای کار را برای ورود به بازار کار رشتههای فنی و صنعتی افزایش میدهد.»
وی با بیان اینکه قانونگذار قوانین مناسبی در زمینه تربیت نیروی کار پیشبینی کرده است، عنوان کرد:« مطابق با بند پ اصل ۴۳ قانون اساسی بر این موضوع تصریح دارد که کارگران و حقوقبگیران باید به گونهای دستمزد دریافت کنند که علاوه بر شغل خود زمان کافی برای خودسازی معنوی و اجتماعی و افزایش مهارت در کار و حرفه خود را داشته باشند.»
تاجیک افزود: «طبیعی است که با دریافتی پائین در محدوده ۹ میلیون تومان کارگر یا کارمند تنها برای رفع نیازهای ضروری زندگیاش کار میکند و زمانی برای ارتقای مهارت خود ندارد.بنابراین پایه و زیرساخت حرکت به سمت مهارتآموزی داشتن شغل مناسب با دریافتی مناسب است که بتواند پاسخگوی نیازهای زندگی جوانان و یا سایر کارکنان باشد.»
تاجیک خاطرنشان کرد: «به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر میتوان از ظرفیت وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهآی به منظور آموزش نیروی کار ماهری که قرار است در آینده وارد بازار کار شود استفاده کرد.توسعه هنرستانها نقش مهمی در تامین نیروی انسانی متخصص در بازار کار دارد.»
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران گفت: «افرادی که تنها با آموختههای نظری وارد دانشگاه میشوند با افرادی که دانش و تجربه کاری یا فنی و حرفهای وارد رشتههای دانشگاهی میشوند یا از علمی و کاربردیها آمدهاند، تفاوت مهمی با هم دارند. گسترش علمی کاربردیها درجایی از ریل خارج شد و اگر دولت بر گسترش هنرستانها و علمیکاربردیها تمرکز بیشتری داشته باشد این تمرکز نقش مهمی در تامین نیروی انسانی ماهر برای بخشهای صنعتی کشور خواهد داشت.»
ارسال دیدگاه