گزارش پانا از ضرورت توجه به نیازهای بازار کار:

توسعه رشته‌های فنی و مهارتی راهکار کمبود نیروهای ماهر

تهران (پانا) – یکی از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش توسعه هنرستان‌های همجوار با کارخانه‌ها است. همچنین یکی از سیاست‌های اصلی این وزارتخانه این است که در تعامل و مشارکت با بحث‌های اجرایی و بازار کار بتوان آموزش‌ها را به نیازها نزدیک کرد و براین اساس، رشته‌های جدیدی به شاخه‌های فنی و حرفه ای و کاردانش اضافه شده است.

کد مطلب: ۱۴۹۹۱۳۰
لینک کوتاه کپی شد
توسعه رشته‌های فنی و مهارتی راهکار کمبود نیروهای ماهر

به اعتقاد کارشناسان توجه به کسب مهارت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار باعث می‌شود تا نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان کاهش یابد زیرا مهارت‌آموزی می‌تواند زمینه آشنایی با محیط کسب و کار را فراهم و آینده شغلی فارغ التحصیلان را تضمین کند.

درحال حاضر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است و برای تقویت مهارت آموزی به سرمایه‌گذاری در بخش مهارت نیاز است.

۵۰ درصد بیکاری با ارائه آموزش‌های مهارتی حل می‌شود. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است و هدف از این آموزش‌ها، افزایش توانایی‌های دانشی و مهارتی افراد برای انجام مطلوبت‌ر وظایف شغلی است.

افشین کلاهی،‌کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:‌ «بحث کمبود نیروی انسانی برای صنایع اکنون به موضوعی مهم بدل شده است. اکنون نیروی انسانی آموزش‌دیده در سطوح دانشگاهی زیادی وجود دارد اما در بخش‌های پائین‌تر و تکنسینی نیروی کمتری وجود دارد.»

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه موضوع آموزش و مهارت‌ورزی در کشور متاثر از فضای کلی حاکم در بازار کار است، گفت بخش عمده‌ای از آموزش‌ها باید منجر به ایجاد شغل شود و در آموزش و پرورش نیز باید تمرکز ویژه‌ای بر نیازهای بازار کار در آموزش‌ها صورت گیرد.

وی افزود: «همچنین در برخی از رشته‌ها مانند مدیریتی در سطوح پائین آموزش‌های کمتری داده شده است.»

کلاهی گفت: «هنرستان‌ها می‌توانند پاسخگوی بخشی از نیازهای بازار کار باشند و آموزش‌ها باید مطابق با نیازهای روز بازار باشد.»

وی افزود: «بخش عمده‌ای از آموزش‌ها باید منجر به ایجاد شغل شود و در آموزش و پرورش نیز باید تمرکز ویژه‌ای بر این بحث صورت گیرد.»

کارشناس اقتصادی عنوان کرد:‌«همچنین افرادی که در حوزه‌های مختلف تحصیل می‌کنند باید دوره‌های مهارتی را نیز پشت‌سر بگذارند.موضوع آموزش متاثر از فضای کلی حاکم در بازار کار است و اینکه گفته شود در مدارس دانش آموز ماهر و متخصص تربیت شود بستگی به شرایطی دارد که در بازار کار وجود دارد.»

وی ادامه داد:‌ «حتی برای انتخاب رشته دانشگاهی بیشتر افراد مایل به انتخاب رشته‌های پزشکی یا مهندسی هستند و کمتر به سمت رشته‌های مدیریتی یا سایر رشته‌ها می‌روند.»

کلاهی بیان کرد:‌ «دانش‌آموزان مستعد نیز تمایل بیشتری به رشته‌های پزشکی دارند به این دلیل که دستمزد رشته‌های خدمات یا مدیریت پائین است بنابراین یکی دیگر از مباحثی که در بحث آموزش باید مورد توجه قرار گیرد دستمزد و حقوق مناسب برای رشته‌های تکنسینی است.»

وی افزود: «در برخی کشورها با آموزش‌های کوتاه‌مدت افراد می‌توانند وارد بازار کار در حرفه‌هایی شوند که درآمد مناسبی هم دارد بنابراین باید در حوزه‌های مختلف و مشاغل مختلف آموزش را توسعه داد.»

کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ «موضوع اولیه اقتصاد به نام عرضه و تقاضا در بحث تامین نیروی انسانی نیز وجود دارد و اگر دستمزد مناسبی به تکنسین داده نشود طبیعی است که تمایل دارد به رشته‌های مهندسی برود.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار