دبیر انجمن دریانوردان در گفت‌وگو با پانا:

برای توسعه هنرستان‌های دریانوردی و ایجاد بازار کار برنامه‌ریزی همزمان صورت گیرد

تهران (پانا) - دبیر انجمن دریانوردان گفت در بحث تامین نیروی انسانی دو موضوع آموزش و زمینه جذب نیروی آموزش‌دیده باید همزمان با هم درنظر گرفته شده و برای آن برنامه‌ریزی همزمان صوت گیرد. اینکه هنرستان‌های دریانوردی توسعه یابند یا رشته‌های دانشگاهی برای دریانوردی پیش‌بینی شود اما برای بازار کار آن تدبیری اندیشیده نشود اهداف مورد نظر را محقق نخواهد کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۶۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
برای توسعه هنرستان‌های دریانوردی و ایجاد بازار کار برنامه‌ریزی همزمان صورت گیرد

سامان رضایی در گفت‌وگو با پانا درباره توسعه هنرستان‌های دریانوردی در کشور، اظهار کرد:‌ «در بحث توسعه و تجهیز باید توجه داشت که توسعه باید به‌صورت متوازن باشد و آموزش همراه با ایجاد زمینه اشتغال صورت گیرد. به‌طور مثال اکنون زمینه آموزش بانوان در دریانوردی فراهم شده اما جذب آنها ممکن نیست و شرکت‌های کشتیرانی آن‌ها را به واسطه جنسیت نمی‌پذیرند.»

وی افزود:‌ «شناورهای دریایی به دو دسته زیر 3 هزار تُن و بالای 3 هزار تُن دسته‌بندی می‌شوند. شناورهای بیش از 3 هزار تُن سفرهای بین‌المللی دارند و نوع تحصیل مورد نیاز برای آنها بسیار متفاوت است. وقتی دیده می‌شود که در حوزه جذب نیرو در شناورهای زیر 3 هزار تُن هیچ نظارتی وجود ندارد و دریانوردان خارجی که تاییدیه‌های استاندراد شغلی را ندارند توسط شرکت‌های کشتیرانی به‌کار گرفته می‌شوند، طبیعی است که میزان تمایل دانش‌آموزان یا دانشجویان به این رشته‌ها را کاهش می‌دهد. این شرایط موجب شده تا برخی افرادی که مدارک دریانوردی دارند در داخل کشور بیکار باشند و به همین دلیل به سمت مشاغل دیگر بروند.»

رضایی تاکید کرد:‌« بنابراین در بحث تامین نیروی انسانی دو موضوع آموزش و زمینه جذب نیروی آموزش‌دیده باید همزمان با هم درنظر گرفته شده و برای آن برنامه‌ریزی همزمان صوت گیرد. اینکه هنرستان‌های دریانوردی توسعه یابند یا رشته‌های دانشگاهی برای دریانوردی پیش‌بینی شود اما برای بازار کار آن تدبیری اندیشیده نشود اهداف مورد نظر را محقق نخواهد کرد.»

وی عنوان کرد:‌ « اکنون ملوانان و دریانوردانی از هند، فیلیپین و اندونزی در کشتی‌های ایرانی به‌کار گرفته می‌شوند که مهارت لازم را هم ندارند اما نیروی کار آموزش‌دیده ایرانی بیکار است.»

رضایی با اشاره به محدود و معدود بودن دانشگاه‌های دریایی در کشور تصریح کرد:‌ «در دوره‌های زمانی، دانشجویان دریانوردی بورسیه می‌شدند و بخشی از زمان آموزش خود را روی کشتی می‌گذراندند. برای مهندسان کشتی حدود 6 ماه و برای افسران این دوره حدود یک سال بود اما نبود هماهنگی و نظارت موجب شده تا بدون توجه به آموزش‌های عملی فقط آمارهایی از میزان افراد آموزش‌دیده ارایه شود.»

دبیر انجمن دریانوردان عنوان کرد:‌ «هنرستان‌های دریانوردی ملوان تربیت می‌کنند اما آموزش‌دیدگان این هنرستان‌ها بازار کار مناسب را در اختیار ندارند. در یک پویش در یک بازه زمانی یک ماهه 700 دریانورد برای شغل مراجعه کردند که جویای کار بودند اما کار مورد نظر برای آنها وجود نداشت.»

وی افزود: «همچنین به‌کارگیری این ملوانان در قراردادهای استعمارگونه است. بنابراین باید زمینه و بازار کار به‌گونه‌ای باشد که انگیزه‌های لازم را در افراد برای تحصیل در این رشته‌ها فراهم کند. به عبارتی هم بستر آموزش و هم بازار کار باید در تناسب و تعادل با هم به پیش بروند نه اینکه نیرو آموزش دهیم بدون آنکه زمینه جذب مناسب آنها را فراهم کرده باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار