کاهش تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی

تهران (پانا) - تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد؛ نرخ تورم سالانه نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران در فصل بهار ۱۴۰۳ به ۳۲.۲ درصد رسیده، این نرخ در مقایسه با فصل زمستان پارسال ۴.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

کد مطلب: ۱۴۹۴۹۵۷
لینک کوتاه کپی شد
کاهش تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی

به گزارش بازار سرمایه ایران(سنا)، داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد؛ بیشترین تورم سالانه با ۵۸.۵ درصد مربوط به گروه «گچ و گچ‌کاری» و کمترین تورم با ۱۸.۱ درصد مربوط به گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل در و پنجره و نرده» بود.

بر اساس این گزارش، در بهار۱۴۰۳ نرخ تورم فصلی نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران ۱۲.۷ درصد بود، که در مقایسه با زمستان ۱۴۰۲ معادل ۶.۱ واحد درصد افزایش داشت.

در بین نهاده‌های ساختمانی، بیشترین تورم فصلی با ۳۸.۹ درصد مربوط به گروه «خدمات» بوده، در مقابل گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل در و پنجره و نرده» با ۵.۳ درصد کاهش نسبت به دوره قبل مواجه شده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در فصل بهار ۱۴۰۳ تورم نقطه به نقطه نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران ۲۲.۷ درصد تخمین زده شده که در مقایسه با فصل زمستان ۱۴۰۲ معادل ۱.۱ واحد درصد کاهش داشته است.

در این بین، بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۵۸.۹ درصد مربوط به گروه «گچ و گچ‌کاری» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۰.۸ درصد مربوط به گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل در و پنجره و نرده» بود.

کاهش تورم سالانه

در فصل بهار ۱۴۰۳ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۲.۲ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۳۷.۱ درصد) ۴.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم نهاده‌های ساختمانی به تفکیک گروه‌ها

گروه سیمان، بتن، شن و ماسه: در فصل بهار امسال، تورم گروه سیمان، بتن، شن و ماسه نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۲ معادل ۲۲.۲ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۳.۵ درصد افزایش داشت. همچنین، تورم سالانه این گروه ۴۲.۹ درصد بوده است.

گروه گچ و گچ‌کاری: در فصل بهار امسال، تورم گروه گچ و گچ کاری نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۲ معادل ۵.۶ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۸.۹ درصد افزایش داشت. همچنین، تورم سالانه این گروه ۵۸.۵درصد بوده است.

گروه انواع بلوک، سفال و آجر: در فصل بهار امسال، تورم گروه انواع بلوک، سفال و آجر نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۲ معادل ۹.۶ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۳.۵ درصد افزایش داشت. همچنین، تورم سالانه این گروه ۴۴.۳ درصد بوده است.

گروه موزاییک، کاشی و سرامیک: در فصل بهار امسال، تورم گروه موزاییک، کاشی و سرامیک نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۲ معادل ۱۲.۳ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۸.۷ درصد افزایش داشت. همچنین، تورم سالانه این گروه ۴۰.۴ درصد بوده است.

گروه سنگ: در فصل بهار امسال، تورم گروه موزاییک، کاشی و سرامیک نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۲ معادل ۹.۱ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشت. همچنین، تورم سالانه این گروه ۲۵.۶ درصد بوده است.

گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل در و پنجره و نرده: در فصل بهار امسال، تورم گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل در و پنجره و نرده نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۲ معادل ۵.۳ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۸ درصد افزایش داشت. همچنین، تورم سالانه این گروه ۱۸.۱ درصد بوده است.

گروه چوب: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۲۹۴۳.۸ رسیده که نسبت به فصل قبل ۶.۷ درصد افزایش داشته و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۲.۹ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(تورم سالانه) ۲۶.۶ درصد افزایش داشته است.

گروه ایزو گام، قیرگونی و آسفالت: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۲۹۷۶.۴ رسیده که نسبت به فصل قبل ۴.۶ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۳.۹ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۳۰.۸ درصد افزایش داشته است.

گروه شیر آلات بهداشتی: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۳۳۶۰.۲ رسیده که نسبت به فصل قبل ۱۴.۴ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۹.۲ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(تورم سالانه) ۳۹.۹ درصد افزایش داشته است.

گروه تأسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۳۸۵۹.۴ رسیده که نسبت به فصل قبل ۶.۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۹.۸درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(تورم سالانه) ۳۳.۵ درصد افزایش داشته است.

گروه یراق آلات درب و پنجره: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۳۶۶۵.۷ رسیده که نسبت به فصل قبل ۱۰.۰ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۱.۵ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۷.۲ درصد افزایش داشته است.

گروه نقاشی ساختمان: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۳۳۲۳.۳ رسیده است که نسبت به فصل قبل ۸.۴ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۶.۸ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(تورم سالانه) ۲۶.۰ درصد افزایش داشته است.

گروه تأسیسات برقی: در این فصل عدد شاخص به ۴۱۳۸.۷ رسیده که نسبت به فصل قبل ۶.۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۷.۴درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(تورم سالانه) ۳۳.۸ درصد افزایش داشته است.

گروه شیشه: در این فصل عدد شاخص به ۲۸۹۴.۵ رسیده است که نسبت به فصل قبل ۱.۴ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸.۲ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(تورم سالانه) ۲۹.۳ درصد افزایش داشته است.

گروه خدمات: در این فصل عدد شاخص به ۱۹۴۴.۵ رسیده است که نسبت به فصل ۳۸.۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۱.۵ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(تورم سالانه) ۳۶.۱ درصد افزایش داشته است.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار