معاون وزیر صمت در نشست دهه صنعت و معدن خبر داد؛

رونمایی از بسته حمایتی بخش صنعت و معدن در دهه صنعت

تهران (پانا) - معاون وزیر صمت اظهار کرد از بسته حمایتی بخش صنعت و معدن در دهه صنعت و معدن رونمایی خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۸۲۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از بسته حمایتی بخش صنعت و معدن در دهه صنعت

فرشاد مقیمی در نشست دهه صنعت و معدن  گفت: از جمله برنامه‌های دهه صنعت و معدن  ارائه دستاوردها و چالش‌های حوزه تولید است و واحدهایی که با رویه‌های معین پیشرفت بهتری داشته‌اند مورد تقدیر واقع خواهند شد.

مقیمی گفت: ۱۰ تشکل خصوصی بخش معدن محوریت اصلی جلسات ستاد را برعهده داشته‌اند و از نظرات آنها برای برگزاری این جلسات و مصوبات آن استفاده شده است.

وی افزود: قبل از سال ۱۴۰۳ پیشنهادی از سوی وزارت صمت ارائه شد تا در دهه صنعت از بسته حمایتی رونمایی شود.

مقیمی عنوان کرد: جلساتی با دستگاه‌های اجرایی برگزار شد و ۱۰۰ محور و موضوع در این بخش مهم اقتصادی شناسایی شده است.مقرر بود رئیس جمهور شهید از این بسته رونمایی کند که این اتفاق ناگوار مانع آن شد.این بسته حمایتی بسته خادم‌الرضا نام گرفته و در روز صنعت مصادف با ۱۰ تیر از آن رونمایی خواهد شد.

وی بیان کرد: این بسته تسهیل‌گری برای واحدها و فعالان اقتصادی را هدف گرفته است و از این پس به جای تقدیرنامه، گواهینامه صادر می‌شود که امتیازاتی را برای واحدها خواهد داشت.

معاون وزیر صمت عنوان کرد: روز ۱۰ تیر جهش تولید با استفاده از ظرفیت‌های مردمی نام گرفته و برای تدوین بسته حمایتی چهار محور در نظر گرفته شده است.

وی گفت: دهه صنعت و معدن  به نام‌های مختلفی نامگذاری شده است و یکی از محورها جهش تولید در بخش معدن است.

محمدرضا بهرامن، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در نشست خبری دهه صنعت و معدن اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای بخش معدن در نظر گرفته شده و میانگین رشد ۸ درصدی اقتصادی در این برنامه هدف‌گذاری شده است و این امر ضرورت توجه به این بخش و حل معضلات و مشکلات آن را آشکار می‌کند.

وی گفت: توسعه نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی  برای بخش معدن و صنایع است تا تاثیر خود را بر زندگی مردم داشته باشد. مدیران اقتصادی برنامه‌های خود را انجام می‌دهند اما فعالیت آنها تحت تاثیر سیاستگداری‌های کلان از جمله برنامه هفتم توسعه قرار می‌گیرد. برای رشد ۱۳ درصدی باید معین شود که با چه برنامه‌ها و زیرساخت‌هایی قرار است این هدفگذاری محقق شود. چون بخش معدن با محدویت منابع بهره‌برداری شده و ضعف تکنولوژی مواجه است.

جدیدی، مدیر برنامه‌ریزی سازمان زمین‌شناسی نیز در ادامه این نشست گفت: گزارش تازه‌ای فارغ از دولتی یا خصوصی بودن آن برای بخش معدن تهیه شده است.برخی بنگاه‌ها در روند تامین منابع مانند طلا، فولاد یا آلومینیوم با مشکل مواجه هستند و به همین دلیل بخشی از ظرفیت آنها خالی مانده و این شرایط توجه به بحث اکتشاف و استخراج را ضروری کرده است.

جدیدی عنوان کرد: در کشوری که ۷ درصد ذخایر معدنی جهان را دارد و قرار است معدن جایگزین نفت شود چه عرصه و شرایطی از اکتشاف وجود دارد. از هر ۱۰۰ درخواست اکتشاف تنها یک اکتشاف منجر به صدور پروانه می‌شود.دسترسی به زمین اهمیت بالایی دارد اما دسترسی به زمین‌هایی که ذخایر معدنی دارند با مخالفت‌هایی از سوی برخی دستگاه‌ها از جمله محیط زیست و انرژی اتمی و غیره مواجه بوده و این شرایط همچنان ادامه دارد.

وی گفت: ۷۷۳ هزار کیلومتر از وسعت کشور امکان فعالیت اکتشاف؛ استخراج و معدنی به دلیل محدویت‌های اعمال شده وجود ندارد.

جدیدی بیان کرد: سازمان زمین‌شناسی نقشه  پراکندگی ذخایر معدنی فلزی و غیر فلزی در کشور را تهیه کرده است اما با سیاست‌های فعلی فقط در کمتر از ۵ درصد از مساحت کشور امکان بهره‌برداری از ذخایر معدنی در کشور وجود دارد.

شکوری، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی نیز در این نشست عنوان کرد: ذخیره مناسب منابع معدنی می‌توانست ما را به سطح و جایگاه مناسبی در بخش معدن برساند اما محدویت‌های اعمال‌شده برای اکتشاف و استخراج موجب شده تا نقش مناسب خود را برای تامین مواد اولیه تولیدات صنعتی به خوبی ایفا نکند.

مرتضوی، دبیرکل خانه معدن نیز در ادامه بیان کرد: تکنولوژی در دنیا نقش مهمی را در توسعه فعالیت‌های معدنی ایفا می‌کند اما کار مهمی در این عرصه انجام نشده است. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان نقش مهمی در بهره‌وری و افزایش سرعت معدن‌کاری داشته باشد و در دنیا تبدیل به باید شده است.

وی عنوان کرد: حتی برای معدنکاری در میزان کوچک نیز استفاده از ابزارهای مدرن زمینه‌ساز ایجاد ارزش افزوده بالاتر خواهد شد.

بسطامی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن نیز در ادامه این نشست گفت: در ۴ درصد از پهنه کشور فعالیت معدنی می‌شود و فقط ۳.۳ درصد پروانه بهره‌برداری دارند و معین نیست برای تحقق رشد ۱۳ درصدی بخش معدن در برنامه هفتم توسعه با چه زیرساخت‌ها و پیش‌بینی‌ها قرار است محقق شود. همچنین ۴۲ درصد ناوگان معدنی فرسوده است و واردات نیز کار بسیار سختی است.

وی افزود: سه دسته نیروی کار برای بخش معدن وجود دارد اما حدود ۴۲ درصد از نیروی انسانی در این حوزه  سن بین ۳۲ تا ۴۲ دارند و ۱۰ سال دیگر توان کار ندارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار