یک کارشناس بخش کشاورزی در گفتوگو با پانا:
فارغالتحصیلان هنرستانهای کشاورزی را تبدیل به مدیرانی خوب برای مزارع کنیم
تهران (پانا) - کارشناس بخش کشاورزی تصریح کرد آموزشهای مربوط به کشاورزی چه برای دانشآموزان و چه دانشگاهیان باید عملی باشد و بخش عمده آموزشها بهصورت میدانی و در محیطهای کار واقعی انجام شود و آموزشها را به گونهای انجام دهیم که دانشآموزان تبدیل به مدیرانی خوب برای مزارع شوند.
مهدی قیصری در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «در کنار توسعه هنرستانهای کشاورزی باید به این بحث توجه داشت که تدریس و آموزشهای تئوری و عملی در آنها تخصصی و بهروز باشد. البته طبیعی است که تحصیل باید محدود به هنرستانها نباشد و فارغالتحصیلان هنرستانهای کشاورزی تدریس را پس از دبیرستان نیز ادامه دهند.»
وی عنوان کرد: «مهندسان کشاورزی در کنار فارغالتحصیلان دانشآموز هنرستان کشاورزی میتوانند نیاز نیروی انسانی در بخش کشاورزی را پاسخ دهند.»
قیصری گفت: «مثال ساده این بحث پزشکی است. گاهی مشکل بیمار با پزشک عمومی قابل حل است اما گاهی نیاز است تا درمانهای تخصصیتر با استفاده از آزمایشهای متعدد و حتی جراحی، نیاز یک بیمار را برطرف کند. در کشاورزی نیز به همینگونه است بخشی از نیازهای نیروی انسانی در این بخش میتواند توسط فارغالتحصیلان هنرستانها و بخشی توسط مهندسان کشاورزی حل شود و باید برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای این بخش به آموزش در هر دو حوزه توجه شود.»
کارشناس بخش کشاورزی بیان کرد: «مساله امروز کشاورزی این است که وقتی یک متخصص خاک وارد مزرعه میشود، نمیتواند تشخیص دهد که چه محصولی کشت شده است و شناخت از بیماریهای مربوط به محصولات کشاورزی گسترده نیست.»
وی تصریح کرد: «بخش کشاورزی علاوه بر فارغالتحصیلان هنرستانهای کشاورزی نیاز به مدیران مزارع دارد که قاعدتا باید مهندس کشاورزی باشند تا مشکلات مزارع را تشخیص دهند و بتوانند اعتماد لازم را میان کشاورزان و دانشآموختگان بخش کشاورزی ایجاد کنند این شرایط اکنون در سطح گسترده وجود ندارد.»
قیصری گفت: «یکی از مشکلات مهم دیگر این است که فارغالتحصیلان دانشگاهی در رشته کشاورزی آموزشهای عملی لازم را ندیدهاند و کارآیی لازم را برای مزارع ندارند.»
وی بیان کرد: «آموزشهای مربوط به کشاورزی چه برای دانشآموزان و چه دانشگاهیان باید عملی باشد و بخش عمده آموزشها بهصورت میدانی و در محیطهای کار واقعی انجام شود.»
کارشناس بخش کشاورزی عنوان کرد: «آموزشها را به گونهای انجام دهیم که دانشآموزان تبدیل به مدیرانی خوب برای مزارع شوند.»
وی به تشکلها و انجمنهای فعال در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: «یکی از مشکلات مربوط به تشکلها آن است که وابستگیهای بودجهای به بخشهای دولتی دارند و اقتدار لازم را نیز برای مدیریت موضوعات این بخش در اختیار ندارند. ضمن آنکه اعتماد کشاورزان نیز به تشکلها اندک است.»
ارسال دیدگاه