دولت سیزدهم برای تورم چه کرد؟
تهران (پانا) - دولت برنامه مهار تورم در شب عید و آستانه ماه مبارک رمضان را در ماههای اخیر آغاز کرده است و به طور ویژه ۱۳ مسئولیت را برای دستگاههای مختلف در نظر گرفته است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، عملکرد دولت در مهار تورم یکی از مهمترین سنجه های رضایت عمومی است و طبیعی است اقتصادی که بیش از ۵ سال تورم متوسط ۴۰ درصد را گذراندهاند، فشار غیر قابل انکاری را بر معیشت مردم تحمیل کرده است اما آیا دولت سیزدهم به این موضوع به عنوان یکی از مهمترین اولویتهای اقتصادی چه برای مردم و فعالان اقتصادی بی توجه بوده است؟ در این پرونده به اقدامات دولت در مواجهه با ابرچالش تورم در اقتصاد ایران میپردازیم.
در سه گزارش گذشته به بررسی آنچه از تورم برای دولت سیزدهم به میراث مانده بود و نوع مواجهه و نتایج اقدامات دولت در شاخص های آماری تورم تولید کننده و مصرف کننده و همچنین کارنامه اقدامات ضد تورمی دولت در سال ۱۴۰۱ و سال جاری پرداختیم.
اشاره شد که دولت با ورود به نیمه دوم سال به ویژه ماههای پایانی و در پیش رو قرار گرفتن ایام مناسباتی (عید نوروز و ماه مبارک رمضان) و پیش بینی التهابات تورمی ناشی از اثرات فصلی تقاضای کالاها و خدمات (افزایش قیمت محصولات کشاورزی در فصل سرد، افزایش قیمت پوشاک زمستانی، نوسانات احتمالی قیمت کالاهای اساسی، خودرو و خدمات حمل و نقل در آستانه نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان و...)، اثرات افزایش تقاضای ارز به دلیل تعطیلات عید نوروز و شکل گیری انتظارات تورمی و . برنامه ریزی به منظور مدیریت بازار به ویژه تأمین به موقع و مکفی اقلام پر مصرف در آن ایام و نیز کنترل قیمت آنها هم در سطح استانی و هم سطح ملی را در دستور کار کارگروه رصد و کنترل تورم قرار داد.
در این راستا، ضمن تهیه برنامههای عملیاتی اجرایی و پیشگیرانه برای کنترل تورم برای ماههای باقیمانده سال به اقداماتی برای دستگاههای ذی ربط به تفکیک از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که عملیاتی شدن آنها نیز پیگیری میشود.
این اقدامات شامل:
کنترل قیمت میوه ها و محصولات کشاورزی در فصول سرد سال و ضرورت ذخیره سازی و توزیع به موقع و مناسب آنها
ذخیره سازی و تامین به موقع خوراک دام (خاصه کنجاله و سویا) به منظور جلوگیری از افزایش قیمت محصولات دامی
راه اندازی سکوهای توزیع اقلام اساسی گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها با هدف تقویت جریان عرضه و توزیع مناسب
کنترل قیمت، تولید مناسب و تأمین به موقع گوشت قرمز گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار
کنترل قیمت محصولات لبنی
کنترل قیمت خودرو لوازم یدکی خودرو و اقلام مصرفی مربوطه روغن موتور، لاستیک و پیگیری افزایش عرضه این محصولات
افزایش تنوع و تکثر جغرافیایی برگزاری نمایشگاههای عرضه مایحتاج عمومی مردم در ایام پایانی سال
کنترل قیمت اقلام دارویی و لوازم طبی
ذخیره سازی مناسب اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به خصوص داروها و تجهیزات مستلزم فصل سرما
کنترل قیمت محصولات رستورانی
کنترل قیمت خدمات حمل و نقل در استان به ویژه در ایام پایانی سال و تعطیلات پیش رو
کنترل اجاره بها با ابزارهایی مانند شناسایی و معرفی خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی، تقویت انگیزه های اجاره دهی و ساماندهی مشاورین املاک
کنترل قیمت پوشاک و کفش مصرفی فصل پاییز و زمستان و افزایش عرضه این محصولات به ویژه در شب عید سال نو
گفتنی است در راستای این ابلاغیه ها و نیز با عنایت به ضرورت تأمین به موقع و مکفی با هزینه مناسب اقلام مورد نیاز ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان (نظیر مواد غذایی گوشت، مرغ، برنج، میوه شب عید، خرما، و...)، شوینده ها، پوشاک، کیف و کفش، خودرو، تأمین به موقع لوازم یدکی خودرو و اقلام مصرفی مربوطه نظیر روغن موتور و کنترل قیمت آنها و مدیریت ارائه خدمات حمل و نقل مسافر در این ایام، اقداماتی نیز با پیگیری کارگروه رصد و کنترل تورم و دستگاههای اجرایی انجام شده و در دست انجام است.
عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی
یکی از این اقدامات پیگیری برگزاری غرفه ها، نمایشگاههای عرضه مایحتاج عمومی مردم، فروشگاههای عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مواد غذایی، نمایشگاههای فصلی بازارچه ها، در سطح ملی و استانی است. در این راستا تهیه و عملیاتی کردن طرح عید تا عید در سراسر کشور، نمایشگاهها و فروش ویژه نوروزی توسط وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی با همکاری شرکت های نمایشگاهی اتاقهای اصناف و معاونت های بازرگانی صمت استان انجام شده است.
توزیع اقلام اساسی دو برابر میشود
با اجرای این طرح در سال جاری ظرفیت و تعداد نمایشگاههای توزیع اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید و در ماه مبارک رمضان به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.
همچنین اقداماتی متعددی (نظیر توافق با شهرداری تهران جهت مشارکت فروشگاههای شهروند، غرفه های میادین میوه و تره بار و ارائه بیش از ۳۰۰ نقطه ی فروش فوق العاده در طرح فروش «عید تا عید»، توافق با بانک تجارت جهت تضمین نکول اقساط اصناف و...) با هدف فعال سازی ۱۸۸ نمایشگاه عرضه مستقیم پوشاک، کیف و کفش و کالاهای اسلامی که طبق برنامه تدوین شده از ۵ بهمن (مصادف با روز پدر) تا عید فطر (بنا به تشخیص استان)، شروع به فعالیت کرده و می کنند، انجام شده و در دست انجام است.
علاوه بر برنامه ریزی و اقدامات صورت گرفته در سطح ملی، موضوع برگزاری فروشگاههای عرضه مستقیم اقلام ضروری و مواد غذایی در سطح استان ها توسط استانداری ها با همکاری دستگاههای ذی ربط نیز در حال انجام و پیگیری است در این خصوص می توان به اقدامات انجام شده توسط استان های هرمزگان، چهار محال و بختیاری، خراسان رضوی، یزد، لرستان و... در این زمینه اشاره کرد.
ارسال دیدگاه