در گفتوگو با پانا بررسی شد:
مسئولیت بخش خصوصی برای ارتقای نظام آموزشی در برنامه هفتم چیست؟
تهران (پانا) - یک معلم فنی و حرفهای معتقد است برای همکاری بخش خصوصی و دولت در حوزه آموزش مطابق آنچه در برنامه هفتم توسعه آمده است، میتوان زیرساختهای کمّی و کیفی هنرستانها را توسعه داد و بهبود آموزش عملی و فنی در آنها را تضمین کرد.
در برنامه هفتم توسعه موضوع ارتقای نظام آموزشی در بندهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این بندها که در راستای کیفیت و عدالت آموزشی است به موضوع همکاری بخش خصوصی با آموزش و پرورش برای راهاندازی هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای پرداخته است.
زهره کیانی، معلم فنی و حرفهای و کارشناس آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا عنوان میکند که بخش خصوصی میتواند در ساختن زیرساختهای کمّی و کیفی هنرستانها در چند حوزه مختلف کمک کند.
به روز کردن تجهیزات قدیمی هنرستانها
کیانی با اشاره به اینکه تجهیزات هنرستانها و مدارس فنی و حرفهای عمدتاً قدیمی و آسیب دیده هستند، گفت: «بخش خصوصی میتواند از طریق اعطای سرمایه مالی و انعقاد قراردادهای سرمایهگذاری برای ایجاد و توسعه زیرساختهای هنرستانها کمک کند. این منابع مالی میتوانند برای ساختوساز ساختمانها، تجهیزات و وسایل آموزشی موردنیاز هنرستانها و مدارس فنی و حرفهای مورد استفاده قرار بگیرند.»
وی افزود: «دانشآموز هنرستانی که تا زمان گرفتن مدرک دیپلم تخصصی خودش هنوز یکبار تجهیزات روز بازار کار را ندیده و با آن کار نکرده است، طبیعی است که وقتی وارد بازارکار شد نمیتواند اثرگذاری سریعی داشته باشد و کارایی موردنظر کارفرما را ندارد.»
بالابردن توان عملیاتی دانشآموزان هنرستانی با تجهیزات بهروز
این معلم فنی و حرفهای اظهار کرد: «بخش خصوصی میتواند تجهیزات، دستگاهها، ماشینآلات و مواد اولیه موردنیاز هنرستانها را اهدا کند یا با همکاری و انعقاد قراردادهای تأمین تجهیزات کمک کند. این اقدامات منجر به بهبود کیفیت آموزشها و افزایش تواناییهای عملی دانشآموزان میشود.»
کیانی با اشاره به همکاری بخش خصوص در ارائه آموزش، گفت: «بخش خصوصی میتواند با برقراری همکاری با هنرستانها، اساتید و افراد متخصص خود را جهت ارائه آموزشهای عملی و کاربردی به دانشآموزان معرفی کند. این همکاری میتواند با برگزاری کارگاهها، دورههای تخصصی و همایشها صورت بگیرد و به دانشآموزان ارتباط مستقیم با صنعت و بازار کار را فراهم کند.»
وی افزود: «بخش خصوصی میتواند برنامههای پژوهشی در حوزه هنر و فناوری را به همراه هنرستانها اجرا کند. این برنامهها میتوانند منجر به توسعه فناوریهای جدید، طراحی و ابتکار در حوزه هنر و صنعت شوند و از طریق تبادل دانش و تکنولوژی با هنرستانها، ارتقای کیفیت آموزش انجام شود.»
دروازه ورود دانش آموزان به بازار کار ایجاد شراکتهای استراتژیک با صنعت و بازار کار است
کیانی دروازه ورود دانش آموزان فارغالتحصیل از هنرستان و مراکز فنی و حرفهای به بازار کار را ایجاد شراکتهای استراتژیک با صنعت و بازار کار عنوان کرد و گفت: «بخش خصوصی میتواند با برقراری شراکتهای استراتژیک با شرکتها و صنایع مختلف، شرایطی را فراهم کند تا دانشآموزان در حین تحصیل با محیطهای صنعتی و کاری در تماس باشند. این شراکتها به دانشآموزان کمک میکنند تا علاوه بر آموزش تئوری، تجربههای عملی و کاربردی را نیز تجربه کنند.»
ارسال دیدگاه