چشم بادامی‌ها به دنبال واردات 300 هزار تن پای مرغ از ایران هستند

تهران (پانا) - براساس آمارهای گمرک در سال گذشته بیش از 11 هزار تن پای مرغ از ایران به 13 کشور جهان صادر شده است. چینی‌ها با توجه به کیفیت محصول ایرانی به دنبال واردات 300 هزار تنی پای مرغ از ایران هستند.

کد مطلب: ۱۳۷۶۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
چشم بادامی‌ها به دنبال واردات 300 هزار تن پای مرغ از ایران هستند

به گزارش ایانا، یکی از بهترین و مفیدترین محصولات غذایی برای مردم پای مرغ است. این فرآورده مرغ سرشار از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بدن انسان قادر به تولید آنها نیست. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که پای مرغ بهترین درمان برای پوکی استخوان به خاطر سرشار بودن از کلسیم و جوان‌سازی پوست است به همین دلیل مردمان کشورهای مختلف آن را در سبد غذایی ماهانه خود گذاشته‌اند.

در ایران اما تولید و عمل‌آوری پای مرغ به‌منظور صادرات، صنعت نسبتاً جدیدی است که در دو دهه اخیر در ایران رواج یافته است. پیش از آن، اغلب پای مرغ حاصله از کشتارهای طیور به‌جز مقدار اندکی که به مصرف خوراک داخلی می‌‌رسید، مابقی آن در واحدهای تبدیل ضایعات جهت خوراک طیور فرآوری می‌‌شد که این امر بازدهی و سود بسیار کمی داشت.

چشم بادامی‌ها شیفته سوپ پای مرغ

پـــای مــــرغ از مهــــم‌تریـــن، پرطرفدارترین و در عین حال گران‌ترین مواد غذایی در کشورهای جنوب‌شرق آسیا از جمله کشورهای چین، ویتنام و فیلیپین است به‌طوری که مردم این کشورها برای خرید آن و تهیه سوپ پای مرغ هزینه زیادی می‌‌پردازند.

از طرف دیگر با توجه به جمعیت چین، قشر کارگر و فقیر این کشور که نمی‌توانند مصرف گوشت قرمز و مرغ چندانی داشته باشند، برای تهیه مواد مورد نیاز بدن‌شان رو به مصرف این فرآورده مرغ می‌‌آورند به همین دلیل این کشور بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده پای مرغ در جهان به حساب می‌آید.

چینی‌ها به دنبال واردات انبوه پای مرغ از ایران

بیشتر پای مرغ وارداتی به چین از مقصد ویتنام و به‌صورت قاچاق است به همین دلیل طی سالیان گذشته این کشور قواعد سختگیرانه‌ای را برای واردات این فرآورده پروتئینی وضع کرده بود.

طی سالیان گذشته و با توجه به روابط نامناسب دولت دوازدهم با چینی‌ها، عمدتاً پای مرغ تولیدکنندگان ایرانی به کشور ثالث ارسال و از آن طریق به چین صادر می‌‌شد، اما پس از تلاش برای توسعه دیپلماسی اقتصادی با چینی‌ها، امکان صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله زعفران، مرکبات، عسل، میگو و پای مرغ به صورت انبوه برای ایران فراهم شد به‌طوری که چینی‌ها با توجه به کیفیت تولیدات ایرانی، به دنبال واردات 300 میلیون دلاری این محصول از کشورمان هستند.

پنج مقصد جدید برای صادرات پای مرغ

براساس آمارهای گمرک در سال گذشته 11 هزار و 302 تن و 437 کیلوگرم پای مرغ به ارزش 107 میلیارد و 588 میلیون و 433 هزار تومان یا 3 میلیون و 759 هزار و 21 دلار از کشور صادر شده است.

طی یکسال اخیر پای مرغ ایران به مقاصد 13 کشور جهان شامل ارمنستان، امارات متحده عربی، بلاروس، تایلند، ترکیه، آذربایجان، عراق، قرقیزستان، قزاقستان، کامبوج، مالزی، هنگ کنگ و ویتنام صادر شده که این امر نشان دهنده آن است که تلاش‌های انجام شده به ثمر نشسته است و مبادی صادراتی ایران توسعه یافته است، به نحوی که پای مرغ در یکسال گذشته به پنج مقصد کشور جدید نیز صادر شده است.

وضعیت تولید مرغ در کشور

میزان جوجه‌ریزی طی یک ماه اخیر به 116 میلیون قطعه رسیده و آن‌طور که سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا اعلام کرده است، قرار است طی ماه‌های آینده میزان جوجه‌ریزی به سقف خود یعنی 130 میلیون قطعه برسد که این امر می‌تواند میزان تولید گوشت مرغ و به تبع آن پای مرغ را افزایش دهد.

با توجه به افزایش تولید پای مرغ در ایران می‌توان بخش زیادی از تولیدات این محصول را روانه بازار شرق آسیا خصوصاً چین کرد تا تولیدکنندگان ایرانی بتوانند این بازار را از آن خود کرده و سهم قابل توجهی از ارزآوری بخش کشاورزی داشته باشند.

طی سال‌های گذشته تاکنون تراز تجاری بخش کشاورزی منفی بوده، به همین دلیل دولت سیزدهم با رایزنی‌های فراوان با کشورهای همسایه قصد دارد تراز تجاری بخش کشاورزی کشورمان را طی سال‌های آینده مثبت کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار