سعید شبانیان*
ایدههای تجاری با عدم تسلط به روشهای عرضه از دست میروند
بسیاری از ایدههای تجاری بزرگ ازدستمیروند؛ زیرا ارائهدهندگان آنها نمیدانند چگونه عملیاتی را ایجاد کرده و آنها را به بازار عرضه کنند.
زمانیکه افراد کسبوکار جدیدی را شروع میکنند، اغلب واضحترین و آسانترین راه برای بازاریابی، آن را نادیده میگیرند، یعنی تعریفکردن داستان برند بنیانگذار.کسبوکارهای نوپا و شرکتهای جدید بسیاری را میبینم که بهطورمستقیم بهسراغ ویژگیهای محصول میروند. این موضوع مهم است، البته که باید محصول را بازاریابی کنید؛ اما در پایان، مردم از افرادی خرید میکنند که اعتبار بیشتری دارند و ساختن یک برند برای بنیانگذار راهی شگفتانگیز برای راهیافتن به این بازار پرهیاهو، ایجاد اعتماد و اعتبار در میان مشتریان در روزهای اول شروعبهکار شرکت است.
زمانیکه شما به کوچکترین مزیت در مقابل رقبا احتیاج دارید. ایدۀ تمرکز بر داستان بنیانگذار، بهعنوان بازاریاب شاغل در یک کسبوکار نوپا تحولبرانگیز بود و همواره مؤثر واقع میشد، بازاریابی بهطورکامل مربوط به شناخت مردم است و مردم مایل بهارتباطگرفتن، هستند.
امروزه مردم میخواهند از افرادی خرید کنند که آن هارا میشناسند واعتماد دارند و بهایندلیل است که معتقدم روشنترین راه برای موفقیت در بازاریابی «درصورتیکه هدف شما ایجاد آگاهی نسبت به برندتان باشد» رفتن بهسراغ بنیانگذار است
بنیانگذاری که صاحب برند است قدرت فوقالعادهای را به تلاشهای شما برای بازاریابی میبخشد و برند آن باعث ایجاد اعتماد و روابط بادوام شده و نشاندهندۀ تخصص، مدیریت، محتوا و شخصیت است.
بسیاری از ایدههای تجاری بزرگ ازدستمیروند؛ زیرا ارائهدهندگان آنها نمیدانند چگونه عملیاتی را ایجاد کرده و آنها را به بازار عرضه کنند و این کتاب راهنمای بازاریابی یا نحوۀ فروش محصول یا خدمات نیست بلکه راهنمای نحوۀ استفاده از ابزاری است که بهعنوان مؤثرترین ابزار بازاریابی، ایجاد یک برند مؤسس است.
بیش از دو دهه از مطرح شدن اصطلاح برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ (Personal Branding) میگذرد، اما رونق این اصطلاح در چند سال اخیر، شگفتانگیز و جالبتوجه بوده است.
دورههای آموزش برندسازی شخصی در جایجای کشور و جهان برگزار میشود و افراد بسیاری خود را متخصص پرسونال برندینگ معرفی میکنند و به جرأت میتوان گفت گسترش شبکههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در افزایش این شوق و رغبت مؤثر بودهاند.
در دوران جدید به نظر میرسد تبدیل شدن به یک برند شخصی قدرتمند، دیگر به اندازهی گذشته دشوار و گرانقیمت نیست. حتی کم نیستند کسانی که برندسازی شخصی را با تولید محتوا مترادف فرض میکنند و به شما توصیه میکنند که با کوشش و پشتکار در تولید محتوا، به سادگی میتوانید یک برند شخصی قدرتمند بسازید.
در میان نخستین کسانی که بحث پرسونال برندینگ را مطرح کردهاند، چنین چیزی رایج نبوده که پرسونال برندینگ را «تعریف» کنند. آنها از روش برندسازی شخصی و دستاوردهای این کار صحبت کردهاند و این دیگران بودهاند که کوشیدهاند بر اساس متنهای اولیه، تعریفی را استخراج کنند.
در قلب برند بنیانگذار، ارتباط انسانی قرار دارد که همۀ ما بهدنبال آن هستیم. این ارتباط به ما امکان میدهد برند را بشناسیم و دلایل ایجاد آن را بدانیم. زمانیکه احساس کردیم با کسی که رهبر برند است ارتباط داریم، احتمال اینکه محصولات آنها را امتحان کنیم، بیشتر است. این الگوی به نسبت ساده مستلزم تلاشی کمتر از چیزی است که فکر میکنید، بهویژه زمانیکه بهگونۀ مستمر آن را تمرین کنید.
بازاریابی کالا باعث ایجاد آگاهی، اعتماد و اعتبار میشود. داشتن این چیزها، فروش محصولات و خدمات را به مشتریان را آسانتر میکند. امروزه، روشهای بیشتری برای انجام بازاریابی وجود دارند. شما میتوانید با یک صفحه، پادکست (فایل صوتی)، خبرنامه، کانال یوتیوب، سایت شروع کنید و یا میتوانید در توییتر، LinkedIn و تیکتاک فعال باشید و در مراسمها (رویدادها) سخنرانی کنید. همچنین میزبان آنها باشید و یا بازاریابیهای میدانی، کانالی و شریکی انجام دهید. امروزه چندین روش برای بازاریابی کسبوکار شما وجود دارد.
* کارشناس اقتصادی و مترجم کتاب برند بنیانگذار
ارسال دیدگاه