عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا:
صنایع باید مکلف شوند نیروی تکنسین را از هنرستانیها گزینش کنند
تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بین دو نهاد وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت ارتباط مستقیمی برای ایجاد شغل برای نیروی انسانی وجود ندارند، عنوان کرد که باید شرایطی فراهم شود تا صنایع مکلف شوند نیروی تکنسین را از هنرستانیها گزینش کنند.
یوسف داودی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا گفت: «دانشآموزی که در هنرستان یا مراکز فنی و حرفهای آموزش میبیند نیروی متخصص نیست که بلافاصله جذب بازار کار شود. باید ابتدا دو سال دوران سربازی را طی کند و بعد بستگی دارد در چه فرآیندی بیافتد تا وارد بازار کار شود، پس صنعت نمیتواند با وی ارتباط مستقیم بگیرد.»
ارتباط مستقیم میان صنعت و آموزش و پرورش وجود ندارد
داودی با اشاره به اینکه صنعت نمیتواند انتظار داشته باشد که آموزش و پرورش نیرو را کامل آموزش دهد و به حوزه صنعت بفرستد، اظهار کرد: «این ارتباط مستقیم میان صنعت و آموزش و پرورش وجود ندارد. برای اجرایی شدن چنین ایدهای باید نظام دانشسرا و مراکز تربیتمعلم پیاده شود تا صنعت بتواند از چنین مراکزی مستقیماً نیروی انسانی خود را انتخاب کند.»
وی با اشاره به اینکه دست آموزش و پرورش چندان باز نیست که بتواند قوانین را به نفع آموزش هنرستانیهایش تغییر دهد تا بلافاصله جذب بازار کار شوند، عنوان کرد: «آموزش و پرورش نمیتواند برای جذب هنرستانیهایش در بازار کار سربازی را معاف کند یا قوانین دیگری را تغییر دهد. به همین دلیل تا کنون آموزش و پرورش موفق نشده بهطور کامل آن نیرویی را که هدفدار آموزش میدهد بلافاصله بعد از آموزش در اختیار صنایع قرار دهد.»
وی افزود: «معمولاً انحرافی از هدف اصلی آموزشهای هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای به وجود میآید که نمیتوان دقیق تنظیم کرد تا آن هنرجو بلافاصله جذب بازار کار شود.»
باید صنایع مکلف شوند نیروی تکنسین را از هنرستانیها گزینش کنند
این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه نیروی آموزشدیده هنرستانی نمیخواهد بهعنوان تکنسین جذب بازار کار شود، اظهار کرد: «برای اینکه تکنسین متخصص از همین هنرستانها به بازار کار تزریق شود باید یک مسیری تعیین شود تا صنایع مکلف باشند از این مسیر نیرو گزینش کنند. در یک سطح مشخص مثلاً متصدی سطوح فنی از مراکز هنرستانی و برای سطوح عالی هم از مقاطع بالاتر از طریق دانشگاهها انتخاب کند.»
کار کردن در مراکز جوارکارگاهی به دانشآموز انگیزه میدهد
وی درباره تأثیرگذاری مراکز جوار کارگاهی برای بالا بردن مهارت عملیاتی نیروی انسانی گفت: «مراکز جوار کارگاهی فلسفهشان این است که اگر در مکانی آموزش و پرورش نمیتواند تأمین کارگاه کند و تجهیزات آماده کند، از این مراکز صرفاً برای آموزش مباحث علمی و مهارتهای عملی استفاده کند ولی همین هم فرصت خوبی است زیرا هنرجو وقتی وارد فضای کارگاهی و عملیاتی میشود خروجی خوبی خواهد گرفت و امیدوار میشود و انگیزه میگیرد.»
ارسال دیدگاه